• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har ni GPS på era tonåringars mobil?
  • Anonym (J)

    Vi har iPhone allihopa och barnen 12 och 15 delar sin plats.

  • Anonym (Anonym)

    De flesta moderna telefoner har väl gps..? Iaf om det är en smart phone, och det är ju de flesta.

  • Anonym (Elin79)

    Om du räknar find my iphone så ja. 
    Jag har android, men maken och tonåringen har iphone och vi har en ipad som alltid ligger hemma så möjligheten finns.
    Men det handlar inte om spårning eller att kränka hens integritet. Utan jag har vid en handfull tillfällen kollat var hen är för att säkerställa att hen är där hen sagt att hen ska vara. Och det har hen varit.
    Så jag har inget behov av att kolla mer.

  • Anonym (ppp)

    Nej, aldrig tyckt att man ska kunna "spionera" på någon, inte ens sina barn. Så det har vi inte haft och det har heller inte behövts. Även tonåringar har rätt till ett visst mått av privatliv. 

    Jag kan dock förstå om något hänt tidigare, att man då vill ha det för att man är orolig att barnen hamnar i fel sällskap, tar droger eller så. 

  • Anonym (Frida)

    Jag kan se dottern på Snapkartan, men inte på något annat sätt.
    Jag kollar ibland, oftast för att se om hon är på väg hem, eller om jag hinner ta en promenad innan hon kommer, typ. Så att jag slipper störa med en ganska oviktig fråga.

  • Anonym (op)

    Vid några tillfällen då jag blivit orolig så har yngsta sonen inte orkat svara, utan har skickat en selfie på sig och vännerna istället. Tyckte det var en bättre lösning faktiskt, jag ser var de är och att de är ok.

  • hawthorne
    Anonym (Elin79) skrev 2020-08-03 21:44:17 följande:
    Om du räknar find my iphone så ja. 
    Jag har android, men maken och tonåringen har iphone och vi har en ipad som alltid ligger hemma så möjligheten finns.
    Men det handlar inte om spårning eller att kränka hens integritet. Utan jag har vid en handfull tillfällen kollat var hen är för att säkerställa att hen är där hen sagt att hen ska vara. Och det har hen varit.
    Så jag har inget behov av att kolla mer.
    Du spårar alltså.
    Det du gör, "kollar var hen är" är per definition att spåra någon.
  • Anonym (Elin79)
    hawthorne skrev 2020-08-03 22:42:52 följande:
    Du spårar alltså.
    Det du gör, "kollar var hen är" är per definition att spåra någon.
    Ja, om det är de ord du vill använda.
    Men det har inte (vid de tillfällena) varit haha, nu ska vi se var hen är nånstans...
    Utan det har vid en handfull tillfällen handlat om att vi har kommit överens om att hen på egen hand ska få cykla/åka buss längre bort än hen varit tidigare. Och velat säkerställa att hen kommit fram ordentligt (när det inte går att nå på telefon). Samt vid ett tillfälle när vi ringde och fick en väldigt vag beskrivning om var den där nya kompisen egentligen bodde. Då kollade jag snabbt på appen och sen visste jag exakt och kunde vara trygg med det.
  • Anonym (op)
    Anonym (Elin79) skrev 2020-08-04 07:21:07 följande:
    Ja, om det är de ord du vill använda.
    Men det har inte (vid de tillfällena) varit haha, nu ska vi se var hen är nånstans...
    Utan det har vid en handfull tillfällen handlat om att vi har kommit överens om att hen på egen hand ska få cykla/åka buss längre bort än hen varit tidigare. Och velat säkerställa att hen kommit fram ordentligt (när det inte går att nå på telefon). Samt vid ett tillfälle när vi ringde och fick en väldigt vag beskrivning om var den där nya kompisen egentligen bodde. Då kollade jag snabbt på appen och sen visste jag exakt och kunde vara trygg med det.
    Vet barnet om det så tycker inte jag det är någon fara. Annars tycker jag det är lite creepy.
  • Alexi

    Vi har hitta min iphone aktiverat på båda barnen och kommer ha tills de fyller 18 (eller längre om de då vill). Jättebra att kunna se var de är, se om de är på väg hem osv. Men också när mobilen glöms kvar på affären...

  • hawthorne
    Anonym (Elin79) skrev 2020-08-04 07:21:07 följande:
    Ja, om det är de ord du vill använda.
    Men det har inte (vid de tillfällena) varit haha, nu ska vi se var hen är nånstans...
    Utan det har vid en handfull tillfällen handlat om att vi har kommit överens om att hen på egen hand ska få cykla/åka buss längre bort än hen varit tidigare. Och velat säkerställa att hen kommit fram ordentligt (när det inte går att nå på telefon). Samt vid ett tillfälle när vi ringde och fick en väldigt vag beskrivning om var den där nya kompisen egentligen bodde. Då kollade jag snabbt på appen och sen visste jag exakt och kunde vara trygg med det.
    Nej, det är inte ett ord utan begrepp.
    Att spåra är ett aktivt agerande, och handlar inte om man har godkännande från personen, myndighet eller whatever.
  • Anonym (Elin79)
    Anonym (op) skrev 2020-08-04 14:38:06 följande:
    Vet barnet om det så tycker inte jag det är någon fara. Annars tycker jag det är lite creepy.
    Hen är väl medveten om det. Har ju appen på sin egen iphone och kollar ibland var pappan är. Hen använder också GÄRNA funktionen sök så att telefonen (pappans) börjar tjuta högt om han inte svarar.
  • cloudberry79

    Alltså, vi har iphone allihopa med platsdelning påslagen. Helt och hållet för att de har en förmåga att glömma telefonen på träningen, i skåpet, hos kompisar etc. Min tonåring är huvudsakligen hemma och spelar dataspel med kompisarna i lurarna och är aldrig ute och springer på helgerna.


    Just NO.
Svar på tråden Har ni GPS på era tonåringars mobil?