• Litorina

    Används ordet Playdate?

    Såg en tråd där ordet Playdate dryftades - alltså ett tillfälle där det är bestämt i förväg (inte sällan mha föräldrarna) att barnen ska leka. Ville inte kapa den tråden, så här kommer en omröstning! Upplever du att ordet Playdate tillhör vardagsspråket där du bor?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Används ordet Playdate?
  • Anonym (J)

    Bor i Uppsala och playdate är ett ord som användes frekvent när mina barn var mindre. Nu är min minsting 12 så det blir inte många playdates längre :)

  • Anonym (Sthlm)
    Alexi skrev 2020-08-04 17:29:37 följande:

    Ja för de yngre barnen som inte kan fixa lek själva.


    Jaha, ja, jag trodde att det var det som avsågs.

    Playdate mellan ålder 0-7 typ. Ungefär lika lång tid som kalas heter kalas, innan det byter namn till fest/party och ungefär så lång tid som barn leker, innan det kallas att umgås.
  • Anonym (Linn)

    Yep, men både jag och många jag umgås med har varit au pairer i USA och där användes det jämt. Så kan vara ord vi plockat med oss hem

  • Anonym (Geolingo)

    Hur kan du klumpa ihop Uppland med Närke, två skilda språkliga områden? Dessutom bor de flesta stockholmarna i Uppland.

  • Litorina
    Anonym (Geolingo) skrev 2020-08-05 23:08:22 följande:

    Hur kan du klumpa ihop Uppland med Närke, två skilda språkliga områden? Dessutom bor de flesta stockholmarna i Uppland.


    Det fick bli lite som det blev. :) Det är ju liksom inte så seriöst det här utan bara en omröstning på Familjeliv. Finns fler tveksamma sammanslagningar, men det hade blivit för stökigt med hur många svarsalternativ som helst. Dessutom tror jag att social tillhörighet är en minst lika viktig aspekt. Det orkade jag inte heller ta med.

    Jag la stora städer för sig för att det kunde vara intressant att se om det är ett storstadsfenomen.
Svar på tråden Används ordet Playdate?