• Anonym (E.E)

Snart 5åring med blöja och napp. Dålig mamma?

Hejsan!

Min 4 åring ska den här tråden handla om..
    Vi har pott tränat henne sen hon var nästan 3 år. Först gick det bra med kisset i pottan men att bajsa ville hon göra i blöjan. Nu har det gått snart 2 år sen vi började pott träna. (hon blir 5 i november) INGENTING händer!! Både kiss och bajs i blöjan. Hon får panik när jag lägger upp henne på skötbordet, hon säger: nej nej nej nej nej vill inte vill inte. VAD ska jag göra?

Hon säger det är så skönt att ha en blöja på sig.

Vi har fått en tid till BUP men är inte förens i januari. Då vi märker att hon ligger efter i utvecklingen och har andra svårigheter, (på förskolan tror dom hon har autism)

Jag har läst på många trådar att "det kommer när det kommer" de här med blöjan men tänker, nästa är börjar hon skolan, ska hon då ha blöja?

Hon älskar sin napp, för då blir hon lugn. Annars kan hon få utbrott, vilket jag inte alltid orkar med för vet inte hur jag alltid ska få henne lugn. Då är det lätt att bara stoppa in nappen i munnen på henne.

Varför tror du hon får panik när jag vill/lägger upp henne på skötbordet?

Är jag en dålig mamma som inte lyckas sin snart 5 åring sluta med blöja och napp?
  • Svar på tråden Snart 5åring med blöja och napp. Dålig mamma?
  • Jemp

Nej, man är inte en dålig mamma för att barnet har svårt med saker. Det man får göra är att hjälpa och söka hjälp och det har ni på g.

Jag har inte erfarenhet av barn med autism (kompisens son inom spektrumet blev dock blöjfri till slut med belöningssystem), men generellt gäller det att bestämma sig, särskilt med nappen tänker jag. Bestäm dig för att det är dags, förbered dottern några dagar. Sen är den borta, utbrott eller ej.

Hur pottränar ni? Mima barn har tyckt det var kul med potta/toalett men aldrig brytt sig om att vara torra så länge de haft blöja. Med blöjan av har det gått snabbt.

Är hon även efter med talet? Kan du fråga henne varför hon får panik? Och förklara att alternativet är potta/toalett?

• Anonym (Yes)

Jag känner igen mig lite. Hade en dotter som var ca 4,5 år när hon slutade. Potta vägrade hon men en sitt ring på toaletten gjorde är hon iaf satt där och ville inte göra något. Tyvärr fick jag lyfta dit henne och tvinga henne att sitta där en gång när hon behövde gå på toaletten och det låter säkter hämskt men hon skrek tills hon kissade och då blev hon lugn och insåg att det kom kiss. Efter det gick det som på räls både kissa och bajsa.

Angående napp så brev vi förvånande att det gick så bra som det gjorde efter att napp försvann. Vi hade förväntat oss gap, skrik och ledsna kvällar. Men hon visste ju att dom var borta och för våran skull hade vi inga extranappar för att inte trilla dit och ge efter.

• Anonym (Sibylla)

Klipp av änden pånappen så var det problemet löst. Den går inte att sutta på då.

• Anonym (Jenny)

Nej, nej, nej, ni är inte dåliga föräldrar. Om en femåring har napp och blöja för att ingen har tagit sig tid att lära barnet klara sig utan dessa saker eller för att ingen klarar av att ta en konflikt så är det en brist i omsorgen, men det är ju inte alls där ni är. Ni har tränat och försökt och ni fortsätter att göra det, men ni anpassar er efter ert barns respons och förmåga. Ni har dessutom sökt hjälp för att ni har sett att ert barn kanske behöver det. Det är så långt ifrån en dålig förälder som man kan komma!

Om folk dömer så är det för att de inte ser hela bilden eller så ser de sina egna tillkortakommanden. Döm dem inte för hårt för det ...

• Anonym (-)

Hon har ev diagnos, så nej, du är inte dålig.

Andas och klappa dig själv på axeln. Du är awesome!

Har hon ingen diagnos, so what! Hon kommer inte ha blöja när hon börjar i skolan. Inte napp heller.

Ta det lugnt. Du är en bra mamma! Den bästa mamman din dotter kan ha.

• Anonym (Libero)

Det är klart att det känns tryggt för henne med blöja och napp, hon vet inget annat. Men det kommer ordna sig plötsligt, träna vidare men sätt ingen press på henne för det.

• Anonym (Mamma)

Nej, du är inte dålig mamma.

Och om ditt barn skulle ha autism är det inte heller ditt fel. Det är som det är och man får gilla läget & göra bästa av situationen. Du har sökt hjälp. Det är bra! Där är början.

Dessutom om det är ditt första barn så är det svårt själv att avgöra barnets utveckling jmf med jämnåriga mm. Oftast känner man att det är ngt fel men man vet inte Exakt vad eller så vill man inte se barnets svårigheter och tror att det växer bort.

Ibland växer saker inte bort utan man måste träna träna och träna. Hitta egna knep som fungerar.

Ibland fungerar belöningar ibland inte. Du kommer säkert få råd av BUP, träningsprogram mm.

För oss som läser ditt tråd är svårt att avgöra ngt då info om barnet är knapphändig

Ang potträningen, så påbörjar folk här i landet med potträningen alldeles för sent. De flesta barn klarar av det vid 2års ålder galant OM de fått träna det. Dagens blöjor är alldeles för underbara att ha, de flesta barn känner inte ens att de kissat (Vilket försenar potträningen) och föräldrarna är alldeles för bekväma. Det är så enkelt att ta på sig Pampers up and go - då behöver man inte oroa sig för olyckor.

Att återgå till ditt barn och hennes problem där, så är det svårare, inget att klandra dig för. Prova på olika sätt. Nu är det sommar - prova t ex att inte ta på ngn blöja, Byt blöjan till ngt annat t ex en mjuk kjol (om hon tyckte blöjan var mjuk och bra å ha) låt olyckorna hända, bli inte arg där. Hon kanske inte har lärt sig att känna av när man kissar eller om hon är nödig, låt henne lära känna sig själv där. Se bara till att hon inte slutar med sina behov, att hon inte blir förstoppad - det finns barn som kan hålla sig jättelänge

Belöna henne om hon gör rätt. Sätt henne på pottan (eller var det så att hon inte ville sitta ens på pottan, så muta henne där med ngt- en bok hon älskar, ett spel hon får spela när hon sitter på pottan) Ha tålamod och skäll inte på henne ifall hon misslyckas.

Hoppas det löser sig.

• Anonym (Inte alls)

Min sjuåring dricker nappflaska vilket säkert många har åsikter om ifall de visste. Hen behöver näringsdryck pga ARFID coh nappflaska är det enda sättet att få i den.  I glas/kopp dricker hen inget annat än iskallt vatten. Har provat men nej det går inte dricka näringsdrycken i annat än nappflaska.

Folk som inget begriper har så mycket åsikter Men det är bara att ta bort, säga nej".  Precis som att sond skulle vara ett bättre alternativ. Det är nog jobbigt ändå att få i hen tillräckligt med vätska när man är ute och bara iskkallt vatten duger.

• Anonym (Libero)
    Anonym (Inte alls) skrev 2020-08-04 21:09:15 följande:

Min sjuåring dricker nappflaska vilket säkert många har åsikter om ifall de visste. Hen behöver näringsdryck pga ARFID coh nappflaska är det enda sättet att få i den.  I glas/kopp dricker hen inget annat än iskallt vatten. Har provat men nej det går inte dricka näringsdrycken i annat än nappflaska.

Folk som inget begriper har så mycket åsikter Men det är bara att ta bort, säga nej".  Precis som att sond skulle vara ett bättre alternativ. Det är nog jobbigt ändå att få i hen tillräckligt med vätska när man är ute och bara iskkallt vatten duger.

Går väl alldeles utmärkt att dricka ur en nappflaska, spelar väl ingen roll.
  • Anonym (w)
    Anonym (E.E) skrev 2020-08-04 17:45:18 följande:
    Hejsan!

Min 4 åring ska den här tråden handla om..
    Vi har pott tränat henne sen hon var nästan 3 år. Först gick det bra med kisset i pottan men att bajsa ville hon göra i blöjan. Nu har det gått snart 2 år sen vi började pott träna. (hon blir 5 i november) INGENTING händer!! Både kiss och bajs i blöjan. Hon får panik när jag lägger upp henne på skötbordet, hon säger: nej nej nej nej nej vill inte vill inte. VAD ska jag göra?

Hon säger det är så skönt att ha en blöja på sig.

Vi har fått en tid till BUP men är inte förens i januari. Då vi märker att hon ligger efter i utvecklingen och har andra svårigheter, (på förskolan tror dom hon har autism)

Jag har läst på många trådar att "det kommer när det kommer" de här med blöjan men tänker, nästa är börjar hon skolan, ska hon då ha blöja?

Hon älskar sin napp, för då blir hon lugn. Annars kan hon få utbrott, vilket jag inte alltid orkar med för vet inte hur jag alltid ska få henne lugn. Då är det lätt att bara stoppa in nappen i munnen på henne.

Varför tror du hon får panik när jag vill/lägger upp henne på skötbordet?

Är jag en dålig mamma som inte lyckas sin snart 5 åring sluta med blöja och nap
    Jag blir upprörd när jag hör att förskolepersonal gissar diagnoser på barnen. 
    Diagnoser ska ställas efter noggrann utredning av läkare
    Förskolepersonal kan berätta vad de ser att barnet har svårt med, så att man kan söka hjälp eller stöd
Svar på tråden Snart 5åring med blöja och napp. Dålig mamma?