• Hanna1993

    Nystartat företag

    Har precis startat företag inom lokalvård då jag mest vill fokusera på flyttstädning.

    Jag hade inget kapital förutom allt som jag redan spenderat för att köpa städprodulter.

    Planen är att jobba kvällar och helger för jag har inte råd att säga upp från mitt jobb ännu.

    Men min stora fråga är har ni några tips hur jag kan marknadsföra mitt företag så mycket som möjligt till ett så lågt pris som möjligt?

    Har redan skrivit ut massa reklamblad och delat ut samt delat mitt företag på Facebook.

  • Svar på tråden Nystartat företag
  • Anonym (MTA)

    Har du ansökt om F-skattsedel?
    Moms?

    Det första du borde göra är att räkna ut hur mycket du behöver ta betalt per timme för att gå runt ekonomiskt! Inklusive skatt, moms, pension, fasta kostnader, lön, material etc. etc. Har du enskild näringsverksamhet måste du också räkna med sociala avgifter.

    Marknadsföringsmässigt är det väl en bra idé att dela ut reklamblad. Annonsera lokalt på FB är ganska billigt. Annars är mun till mun bra när det gäller hushållstjänster.

  • Hanna1993

    Tack för svar, jag har f- skatt och betalar moms. Har allt registrerat som man behöver. Tar för tillfället inte ut någon lön för att få in pengar i företag så man kan investera mer.

    Men utan ett större kapital tycker jag att det är svårt att marknadsföra på ett bra sätt, därav ville jag ha mer tips :)

  • Anonym (Kriss)
    Hanna1993 skrev 2020-08-05 08:53:21 följande:

    Tack för svar, jag har f- skatt och betalar moms. Har allt registrerat som man behöver. Tar för tillfället inte ut någon lön för att få in pengar i företag så man kan investera mer.

    Men utan ett större kapital tycker jag att det är svårt att marknadsföra på ett bra sätt, därav ville jag ha mer tips :)


    Har du kollat vad det kostar att göra annonser via Facebook? Det brukar inte kosta så mycket och det går att ställa in till vilken målgrupp man riktar sig till. Vi använder annonsverktyget på jobbet och betalar typ nada jämfört med vad t.ex. en halvsida kostar i lokala dagstidningen. Alltså inte "lite" som i oj det kostar 5.000 spänn utan du betalar max någon hundralapp, om ens det. 
  • Fredde1981

    Gör en sökning på vilka flyttföretag och mäklare ni har i det område som du kan utföra jobb i.

    Kontakta dem och lägg fram det som det är - nystartat vill slå dig in på marknaden, erbjud dem en kraftig "kom igång rabatt" eller någon form av "kickback" för varje kund de ger dig.

    Om du inte har en "nöjd kund garanti" kan du snabbt skriva ihop det (tänk på att du ska kunna stå för det du skrivit).

  • Fredde1981
    Fredde1981 skrev 2020-08-06 06:13:51 följande:

    Gör en sökning på vilka flyttföretag och mäklare ni har i det område som du kan utföra jobb i.

    Kontakta dem och lägg fram det som det är - nystartat vill slå dig in på marknaden, erbjud dem en kraftig "kom igång rabatt" eller någon form av "kickback" för varje kund de ger dig.

    Om du inte har en "nöjd kund garanti" kan du snabbt skriva ihop det (tänk på att du ska kunna stå för det du skrivit).


    Glömde en sak - en tydlig prislista där kostnaden per m2 eller rum är specad, fönstertvätt, golvbrunnar m.m. friskrivning för t.ex. kraftigt ingrodd smuts i ugn, att du inte rengör ventilationskanaler (sotarens jobb). Allt som allt en väldigt tydlig beskrivning av vad som ingår och inte.
  • beccagranen

    Vi sålde vårt hus i Juni, och ska överlämna det i sep. I brevlådan har jag säkerligen fått reklam/offerter från minst 15 bolag som erbjuder flyttstäd. Så konkurensen är tuff. Det sluta med att jag inte valde något av bolagen, utan nappade på att ta del av ett erbjudande på lets deal, vilket besparade mig ca 1000kr till trotts alla rabatter och erbjudanden. Firman jag anlitade poienktera att dem hade garanti städ, vilket kändes viktigt att dom nyinflyttade kunde ringa dem om dom var missnöjda med städningen. 

    Sen tror jag att din begränsning med arbetstider skulle passa än bättre för företag, dem vill ha det städat under kväll/helg när det är stängt. Lika så skolor. Så kontakta privata bostadsägare, företag, annonsera i lokaltidning mm. Och ge då offert direkt, många är som mig och letar bästa priset för väl utfört jobb.

  • Friger

    Gillar din entusiasm. Jag driver för tillfället 2st aktiva bolag varav det ena är under uppstartsskedet och mer av hobby-karaktär medans det andra är lönsamt och väl etablerat inom sitt område.

    Om jag vore du skulle jag:
    -Dela ut flygblad i brevlådor.
    -Vill du spara pengar på flygblad. Lista alla lägenheter på Hemnet inom ditt område som är till försäljning. Dela särskilt ut till dom. Gärna en gång i veckan eller så.
    -Redovisa tydligt pris.
    -Berätta att du har svensktalande personal.
    -Fokusera på hög kvalitet.
    -Va inte för billig. Städningen är en ganska liten kostnad i en lägenhetsaffär.

    Lycka till!

  • annabellelee

    Internet. Det första vi gjorde när vi skulle leta flyttstäda var att googla flyttstädning och läsa på olika hemsidor.

Svar på tråden Nystartat företag