• Anonym (?)

    Gick er mage tillbaka efter graviditet?

    Ja gick era magar tillbaka efter ni varit gravida? Hur lång tid tog det?

    Vet att man inte ska jämföra sig, men jag är lite nyfiken på hur det varit för andra. På instagram är ju det enda man ser att magen går tillbaka på en vecka eller en månad sen ser man ut som en tonåring igen. Så ja, jag trodde det skulle fungera så efter en förlossning men har förstått nu efter min egen förlossning att verkligheten känns väldigt långt ifrån. Så jag är lite nyfiken på hur verkligheten faktiskt är. Hur lång tid tog det för er att tycka att magen var någorlunda som tidigare?

    Jag är 20 år och förlöstes för 5 månader sedan. Gått ner nästan 30kg, alltid varit smal och aldrig övervikt. Men min mage är lös, dallrar, har massa bukfett - trots att jag bara väger 50kg nu. Hur mycket till ska jag behöva gå ner undrar jag... blir magen sig själv igen eller behöver ja träna muskler?

  • Svar på tråden Gick er mage tillbaka efter graviditet?
  • elin1989

    Den kanske aldrig går tillbaka, hur mycket du än går ner. Min mage ser inte alls ut som innan och jag är smal, väger typ 5 kg mindre nu än innan jag var gravid (164cm, 51kg). Har fortfarande löst skinn och skulle inte ha på mig bikini till exempel. Min son är 7 år.

  • sextiotalist

    Ja. Var 37 och magen var borta och fast efter 8 veckor.

    Gjorde inget speciellt.

  • Anonym (.)

    Jag har gått tillbaka helt efter 3-4 veckor som max.
    Min svägerska har aldrig fått tillbaka sin forna mage. Efter det första barnet var hennes mage veckig, degig och dallrig.

    Men det handlar ju inte om fett utan om huden och dess elasticitet?
    Kanske att man kan träna sig till en plattare mage men viktminskning lär bara ge att du har tunna pinnar till armar och ben med en sladdrig mage?

  • Anonym (37 bast)

    Jag är 37. Fick barn för drygt en månad sedan. Min mage är precis som innan. Fick inte en enda bristning och hade ett Sf-mått på 31 i vecka 41. Blev snittad, så har ett sår på magen som inte var där innan. Jag väger dock ca 8 kg mer än innan jag blev gravid, ger mig själv ett generöst halvår att gå ner dem.

  • Anonym (Asful)

    Första barnet- gick tillbaks rätt så mycket av bara farten, tog många månader
    Andra barnet- inte alls. Anledning: täta graviditeter, nästan 50 år fyllda, gick upp mycket, fick stor mage (stort barn också), har värk så kan absolut inte träna ett dugg plus att båda förlöstes med ks och jag fick överhäng över ärret redan med första som blev ännu värre med andra + magbråck. Gått ner alltihopa, skulle vilja gå ner ännu mer, men magen skulle finnas där ändå.
    Det är som det är. Köpt trosor som drar in magen när jag går ut bland folk. Nån bikini på en strand kommer dock aldrig komma i fråga! Men hellre se överjävlig ut än sakna barn.

  • Anonym (annan mamma)

    Alltid varit smal förutom efter min graviditet. Tog 6 månader att gå ner alla mammakilon (minns ej riktigt med runt 5-10kg) men vill mig minnas att det tog över ett år innan magen såg bra ut. Den har aldrig blivit lika platt som den var innan men det är bara jag som ser det.

  • Anonym (annan mamma)

    Muskler kan aldrig skada men tror man ska göra särskilda mammaövningar för att inte skadar magmusklerna som kan ha delat sig.

  • Anonym (Barnen)

    Tränar jag så blir magen smal och fin.Efter graviditet tog det minst några månader för mig att bli av med magen.Väger under 54 kg.

  • Anonym (Minns inte)

    Ja helt, men det tog, vet inte hur länge. Jag var 35 när jag födde, väldigt smal innan graviditeten men gick upp 23 kilo och sen gick jag inte ner allt utan stannade på 4 kilo övervikt (11 mer än innan graviditeten). Har nu 2 21/2 år senare gått ner så jag inte är överviktig längre men i övre delen av ?normalvikt?. Nu är min mage som tidigare när jag har vägt nästan samma som tonåring. Även om jag varit vältränad har jag alltid haft lite mjuk mage ändå (även om jag haft synliga magmuskler). Men precis efter födseln var den ju läskig, som en jättestor ballong luften gått ur som inte hade nån stadga alls.

Svar på tråden Gick er mage tillbaka efter graviditet?