• AmandaXx

    När ska man sälja och när ska man köpa?

    Jag och min sambo planerar att köpa en gemensam bostad till våren och undrar om ni kan dela med er av era erfarenheter med timingen sälja och köpa?

    Är det inte läskigt att sälja och skriva på papper - när man inte vet ifall man inom kort hittar en bostad man vill köpa?

    Är det svårt att tima allt det där?

  • Svar på tråden När ska man sälja och när ska man köpa?
  • Selmans

    Det finns ju nackdelar både med att köpa och sälja först.

    Som jag ser det finns 2 alternativ:

    Köpa först: då vet man att man får rätt hus, behöver bara flytta en gång och boendesituationen känns stabil. Nackdelen är att man kan bli stående med dubbla boenden, och det är förutsatt att banken ens går med på det.

    Sälja först: säkrare för ekonomin, men du riskerar att hetsköpa fel hus eller bli sittande u hyresrätt en period (om du äger huvud taget hittar en).

    Jag gick precis igenom samma sak och valde då att köpa först och sen hoppas på en smärtfri försäljning. Jag hade god ekonomi och föräldrar som var beredda att hjälpa till om det sket sig så banken sa ok till dubbla boenden på obestämd tid. För mig kändes det viktigt med stabilitet i boendet. Har en 1-åring hemma och vill inte flytta fler gånger än nödvändigt. Dessutom hittade vi vårat drömhus som vi verkligen inte ville missa.

    Det var nervösa veckor innan försäljningen av vårt hus var i hamn. Dessutom jobbigt med pressen att vi skulle behöva acceptera skambud för att slippa dubbla boenden. Men det var värt det, och huset såldes.

    Mitt tips är att förbereda så mycket du bara kan med nuvarande bostaden. Välj mäklare, förhandla pris, fotografera osv. När du hittar rätt bostad är det då bara att klicka på knappen och lägga ut ett hem på Hemnet direkt.

    Lycka till!

Svar på tråden När ska man sälja och när ska man köpa?