• Anonym (Ledsen)

    Varför har jag så svårt med sociala relationer?

    Jag tror ju ändå inte på riktigt att jag har AS/Autism eller nåt sånt. Möjligen att jag har pyttelite drag av det. Att jag lutar lite åt det hållet snarare än åt det andra ja.. Men det är liksom inte det.

    Jag förstår sociala regler och tycker iaf att jag kan läsa kroppsspråk och mellan rader, och jag förstår ju ironi mm.

    Samtidigt är jag lite nördig och har alltid föredragit mitt eget sällskap. Så jag vet inte riktigt.. Som liten passade jag nog in lite i beskrivningen på en Aspergerunge på vissa vis skulle jag nog tro. Men på den tiden funderade inte vuxenvärlden så mycket över sånt. Barn fick va som dom var.. Jag vet verkligen inte..

    Jag känner sorg över att va medelålders och ha få vänner och märka att folk inte riktigt söker mitt umgänge. Trots att jag själv tycker att jag är väldigt trevlig.

  • Svar på tråden Varför har jag så svårt med sociala relationer?
  • Anonym (Elisabeth)

    Det är ju jättesvårt att veta så här. Men vana (eller ovana då) är säkert en anledning. För att bli bra på det sociala behöver man träna precis som med allt annat som man vill bli bra på. Har man lite flyt från början tränar man ju massor från barnsben men har man svårt med vänner som barn har man ju väldigt liten vana som vuxen.

    Sen är det också svårt för de flesta att skaffa nya vänner när man kommer upp i en viss ålder ( och ofta lättare på nytt när man blir tillräckligt gammal). Folk i småbarnsålder har ofta redan fullt uppoch har svårt att ha tid med de vänner man har. Då kan det vara svårt för den ensamme att hitta vänner även om man själv gör rätt.

    Sen är det verkligen så att det är löttare att få nya vänner när man redan har några. Av många olika skäl tror jag.

  • Anonym (Igenkänning)

    Känner iegn mig. Som barn hade jag ändå yliga kompisar. Det var först när jag började lågstadiet jag började känna mig ensam och utanför, även om jag hade nägra jag umgicks med, jag även på fritiden ibland.

    I femman blev jag bästis med en nyinflyttad tjej, även om hon hade andra kompisar också. Vi tappade kontakten då hon flyttade efter högstadiet. I gymnasiet ytliga kompisar, fick alltid vara med, men det blev att jag pendalde med olika gäng vem jag följde med ut med. Ingen kontakt efter skolan.

    Blev kompis med arbetskamrater, men när jag bytte jobb (hade bara vikariat, ej självvalt att sluta) tappade vi oftast kontakten efter ett tag. 

    Har alltid haft känslan att mina kompisar har betytt mer för mig än vad jag betytt för dem. Ängat mycket tid åt att fundera och analysera. Inte vara för påträngnade samtidigt inte avståendstagande. Balansen är svår.


    Har aldrig haft någon seriös relation. Bara mycket korta, åkt på nitar och blivit sårad.


    Är nu 50 och har ett barn som blivit till med donator-IVF i Danmark. Barnet är nu snart 9 år och verkar ha ännu svårare än mig. Inga kompisar, Träffar nästan aldrig några andra barn på fritiden. Bara de vars mammor jag lärt känna som fått barn på samma . Tyvärr har de fullt upp med annat umgänge och inte tid att ses så ofta.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Elisabeth) skrev 2020-08-06 10:27:22 följande:

    Det är ju jättesvårt att veta så här. Men vana (eller ovana då) är säkert en anledning. För att bli bra på det sociala behöver man träna precis som med allt annat som man vill bli bra på. Har man lite flyt från början tränar man ju massor från barnsben men har man svårt med vänner som barn har man ju väldigt liten vana som vuxen.

    Sen är det verkligen så att det är lättare att få nya vänner när man redan har några. Av många olika skäl tror jag.


    Ja jag fick nog inte så mycket träning som barn. Särskilt inte de första åren. De första fem åren lekte jag nästan inte alls med andra barn. Bara sporadiskt.. Dels var jag nog lite blyg, men vi bodde isolerat från andra barn och mina föräldrar prioriterade inte det. Jag tror att det har följt mig genom livet faktiskt.

    Minns när jag började skolan att jag kände mig lite utanför och udda. Det var som att jag kunde ta på det nästan. Alla andra föll direkt in i sina roller vid grupplekar och gruppaktiviteter. Jag fick lära mig att snabbt snappa upp vad som gällde.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Igenkänning) skrev 2020-08-06 17:04:39 följande:

    Har alltid haft känslan att mina kompisar har betytt mer för mig än vad jag betytt för dem. Ängat mycket tid åt att fundera och analysera. Inte vara för påträngnade samtidigt inte avståendstagande. Balansen är svår.


    Precis. Jo det här känner jag igen från övre tonåren och från de första åren som vuxen.. Känslan och insikten som över tiden kom krypande som fick mig att känna som att det var som att jag inte betydde så mycket för andra som dem betytt för mig. Att jag liksom hade överskattat vänskapen många gånger..

    Det fick mig att känna mig skamsen.
  • MammAmma

    Du är väl bara introvert? Måste ju inte vara något sjukligt med att ha svårt med sociala relationer.

    Jag har inte heller svårt med att förstå sociala regler, läsa av människor osv, men jag har svårt med att skapa och _upprätthålla_ relationer och så har det varit sedan jag var liten. Därför jag fortfarande är singel efter 6 år, för det upptar mer av min energi än vad jag får tillbaka och så tröttnar jag. För min egen del så har jag inga problem med att min sociala krets är väldigt liten, för jag orkar ändå inte med underhållet alla relationer kräver och jag trivs utmärkt i mitt eget sällskap.

  • Anonym (Millan)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-08-06 07:47:54 följande:

    Jag tror ju ändå inte på riktigt att jag har AS/Autism eller nåt sånt. Möjligen att jag har pyttelite drag av det. Att jag lutar lite åt det hållet snarare än åt det andra ja.. Men det är liksom inte det.

    Jag förstår sociala regler och tycker iaf att jag kan läsa kroppsspråk och mellan rader, och jag förstår ju ironi mm.

    Samtidigt är jag lite nördig och har alltid föredragit mitt eget sällskap. Så jag vet inte riktigt.. Som liten passade jag nog in lite i beskrivningen på en Aspergerunge på vissa vis skulle jag nog tro. Men på den tiden funderade inte vuxenvärlden så mycket över sånt. Barn fick va som dom var.. Jag vet verkligen inte..

    Jag känner sorg över att va medelålders och ha få vänner och märka att folk inte riktigt söker mitt umgänge. Trots att jag själv tycker att jag är väldigt trevlig.


    Men man är ju som man är. Det betyder ju inte att det är nåt fel med det. jag själv har väldigt få vänner men jag vill inte ha en massa. Jag tycker det mest är jobbigt att umgås. Jag älskar att vara för mig själv, hemma. 
    Jag tycker det bara är jobbigt att hålla kontakten, jag avskyr att snacka i telefonen osv. När jag blir bortbjuden på middag tex tänker jag direkt att åh nej! 

    Jag blir stimulerad socialt genom mitt jobb Och mina vuxna barn, det räcker mer än nog för mig. Och jag har då ingen autism eller annan diagnos. Och om jag nu skulle ha det, så skit samma. Jag trivs med mitt liv, jag älskart!

    Jag behöver inte heller en massa bekräftelse från andra hela tiden. Jag behöver inte vara störst, bäst och vackrast. För mig betyder sånt ingenting. 
    Att vara för mig själv, att fördjupa mig i mina intressen är himmelriket. Lugn och ro. 
  • Anonym (Igenkänning)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-08-06 17:50:58 följande:
    Precis. Jo det här känner jag igen från övre tonåren och från de första åren som vuxen.. Känslan och insikten som över tiden kom krypande som fick mig att känna som att det var som att jag inte betydde så mycket för andra som dem betytt för mig. Att jag liksom hade överskattat vänskapen många gånger..

    Det fick mig att känna mig skamsen.

    Åkte på en riktig pinsam nit en gång som ung. Två arbetskamrater jag såg som mmina kompisar, som jag varit ut med ett par gånger. Jag frågade dem om vi skulle gå på det nya populära diskot på lördag, men de hade ingen lust då, de var upptagna med annat.


    Jag ville så gärna gå ändå, så jag förfestade med mig själv och fick mod att gå dit ensam. Väl där, vilka träffade jag inte på om just dem två. Så nedrigt. Lyckades hålla god min, men tog mig snabbt därifrån och till bussen hem och grät mig till sömns. 

  • Anonym (Millan)
    Anonym (Igenkänning) skrev 2020-08-06 18:18:57 följande:

    Åkte på en riktig pinsam nit en gång som ung. Två arbetskamrater jag såg som mmina kompisar, som jag varit ut med ett par gånger. Jag frågade dem om vi skulle gå på det nya populära diskot på lördag, men de hade ingen lust då, de var upptagna med annat.


    Jag ville så gärna gå ändå, så jag förfestade med mig själv och fick mod att gå dit ensam. Väl där, vilka träffade jag inte på om just dem två. Så nedrigt. Lyckades hålla god min, men tog mig snabbt därifrån och till bussen hem och grät mig till sömns. 


    Människosläktet suger verkligen. 
  • Anonym (E.)
    Anonym (Igenkänning) skrev 2020-08-06 18:18:57 följande:

    Åkte på en riktig pinsam nit en gång som ung. Två arbetskamrater jag såg som mmina kompisar, som jag varit ut med ett par gånger. Jag frågade dem om vi skulle gå på det nya populära diskot på lördag, men de hade ingen lust då, de var upptagna med annat.


    Jag ville så gärna gå ändå, så jag förfestade med mig själv och fick mod att gå dit ensam. Väl där, vilka träffade jag inte på om just dem två. Så nedrigt. Lyckades hålla god min, men tog mig snabbt därifrån och till bussen hem och grät mig till sömns. 


    Usch, man blir så ledsen. Jag kommer ihåg när jag hade tre tjejkompisar på universitetet, som jag var så glad åt för de var nästan de första vänner jag någonsin haft. Sedan fick jag höra på omvägar, att de brukade gå på "Squtt" - alltså universitetets diskotek på fredagskvällar - utan mig.

    Jag ville så gärna gå på något sådant - kanske träffa en kille! - men tyckte att det såg för illa ut att gå ensam, och jag hade frågat dom flera gånger om vi fyra skulle gå. Men de sa alltid att de inte hade tid, inte kände för det o.s.v.. När jag konfronterade dem fick jag höra ungefär att "vi gillar dig, men du är så ordentlig. Man kan liksom inte festa och leta efter killar tillsammans med dig". Tack för den! :(

    Kanske hade de rätt - jag var nog för stel för disco. De få gånger jag var på ett sådant, så mådde jag bara dåligt av den höga volymen och allt folk. Jag ville bara ut, ut, ut i friska luften! Jag var vid denna tid även helnykterist, och det var nog olyckligt kan jag se så här i efterhand - även om det i princip inte är något fel. Det skrämmer bort folk, och har man redan problem med vänner så behöver man inte skrämma bort dem mer. 

    Du kan ju fundera på, om det var samma sak i ditt fall. Att de här tjejerna gillade dig, men inte trodde att du skulle passa in just i diskoteksmiljön. Att du skulle dra ner upplevelsen för dem också. 
  • Anonym (Igenkänning)
    Anonym (E.) skrev 2020-08-10 12:18:25 följande:

    Usch, man blir så ledsen. Jag kommer ihåg när jag hade tre tjejkompisar på universitetet, som jag var så glad åt för de var nästan de första vänner jag någonsin haft. Sedan fick jag höra på omvägar, att de brukade gå på "Squtt" - alltså universitetets diskotek på fredagskvällar - utan mig.

    Jag ville så gärna gå på något sådant - kanske träffa en kille! - men tyckte att det såg för illa ut att gå ensam, och jag hade frågat dom flera gånger om vi fyra skulle gå. Men de sa alltid att de inte hade tid, inte kände för det o.s.v.. När jag konfronterade dem fick jag höra ungefär att "vi gillar dig, men du är så ordentlig. Man kan liksom inte festa och leta efter killar tillsammans med dig". Tack för den! :(

    Kanske hade de rätt - jag var nog för stel för disco. De få gånger jag var på ett sådant, så mådde jag bara dåligt av den höga volymen och allt folk. Jag ville bara ut, ut, ut i friska luften! Jag var vid denna tid även helnykterist, och det var nog olyckligt kan jag se så här i efterhand - även om det i princip inte är något fel. Det skrämmer bort folk, och har man redan problem med vänner så behöver man inte skrämma bort dem mer. 

    Du kan ju fundera på, om det var samma sak i ditt fall. Att de här tjejerna gillade dig, men inte trodde att du skulle passa in just i diskoteksmiljön. Att du skulle dra ner upplevelsen för dem också. 


    Åh så tråkigt.

    Vi hade varit ute förut och att jag skulle varit "för ordentlig" nej jag var ingen nykterist. Vi umgicks inte mer efter det.

    Har haft roligt med andra som velat ha mig med mig flertalet gånger. Även på kryssningar och delat hytt och så. Många gillar att jobba med mig och så.

    Det är att bli nära vänner och bibehålla relationen som är svårt. Den där avvägningen "tänk om jag är för på" eller "är jag för avståndstagande, borde jag gå på mer." Ofta rinner det ut i sanden som jag hört av mig flera gånger på raken utan gehör, då ger jag upp för att jag inte vill vara för gåpåig. Då funderar jag vad jag gjort för fel och om de inte gillar mig egentligen osv.
Svar på tråden Varför har jag så svårt med sociala relationer?