• Thu 6 Aug 2020 09:22
    791 visningar
    8 svar
    8
    791

    Nytt jobb & gravid v. 19

    Hej! (Blev lite längre än vad jag tänkt, men måånga tankar i huvudet..)

    Som ni förstår från rubriken så påbörjar jag på måndag ett nytt jobb i ny kommun. Jag om min sambo separerar dessutom så det är en tuff period nu, men samtidigt mår jag bättre än på länge då vi kämpat på i över 6 månader. Graviditeten blev från vårt enda samlag under denna tid.. Jag har en hormonrubbning så enligt läkare ska jag ha svårt att bli gravid. Men så blev det och så är det! {#emotions_dlg.flower}


    Nu till frågan.. Jag arbetar som djurskötare på gård, alltså med mjölkkor. Gården har förutom mig en till anställd plus mannen som driver stället.
    Jag har tänkt att sålänge jag mår bra kommer jag att jobba på, och även ganska snart efter BF. Kan nämligen ha med bebis och göra sysslorna med många pauser då jobbet är flexibelt. Har sett det förr av många kvinnor. Och jag måste få in mer i kassan än föräldrapenning för att få ihop det som ensamstående.

    Grejen är den att detta nya ställe som öppnat chansen för mig att komma loss från nuvarande relation, med hus och jobb, vet ännu inte om att jag är gravid. De vill väldigt gärna ha mig då de ser att jag är rätt person för deras ställe. Och därför vill jag få chansen att visa dom någon vecka innan jag berättar, att jag faktiskt även är rätt person. Det syns ännu inte på mig, speciellt inte med arbetskläder osv. Tänker också att barnet lär komma till i rätt årstid för en bonde, då det är lågsäsong under vintern. BF beräknad 2/1.

    Hade ni gjort detsamma? Eller hade ni berättat direkt? Jag vet att man inte måste berätta om en graviditet förrän 2 månader innan BF, men öppna kort varar såklart längst på ett sådant här litet ställe. Samtidigt hade jag nog inte fått chansen om jag berättat under vårt första samtal. 

    Har ni kanske haft liknande erfarenheter? 
    Tell me..


     


    gravid, nytt jobb,
  • Svar på tråden Nytt jobb & gravid v. 19
  • Anonym (mysel­f)
    Thu 6 Aug 2020 09:32
    #1

    Det är bara min åsikt, så ta det inte som nån kritik. Jag tycker att det är oärligt att inte berätta från början, dessutom verkar som att du har ju sökt jobbet när du redan var gravid, så jag skulle ha tagit upp det redan då eller nu på en gång när man börjar. Vill de ha dig, så blir de inte mer än bara förvånade, men annars jag skulle personligen känna mig lurad om en som jag anställer undanhöll informationen från mig. Och som du skriver - man har inte nån skydighet att berätta om graviditeten, men bara för att ha bra och ärlig relation med sin chef skulle jag ha gjort annorlunda.
    Lycka till med graviditeten!

  • Thu 6 Aug 2020 10:05
    #2
    Anonym (myself) skrev 2020-08-06 09:32:03 följande:

    Det är bara min åsikt, så ta det inte som nån kritik. Jag tycker att det är oärligt att inte berätta från början, dessutom verkar som att du har ju sökt jobbet när du redan var gravid, så jag skulle ha tagit upp det redan då eller nu på en gång när man börjar. Vill de ha dig, så blir de inte mer än bara förvånade, men annars jag skulle personligen känna mig lurad om en som jag anställer undanhöll informationen från mig. Och som du skriver - man har inte nån skydighet att berätta om graviditeten, men bara för att ha bra och ärlig relation med sin chef skulle jag ha gjort annorlunda.
    Lycka till med graviditeten!


    Jag känner ju att jag vill plocka upp telefonen och berätta idag, men är bara så förbannat rädd att bli nekad. Då får jag helt enkelt bo kvar med min sambo, vilket vi beslutat inte fungerar.

    Den uppfattningen jag fått av paret som driver gården är att de är varma och fina människor, så förhoppningsvis är de med på att lösa situationen så gott det går för oss alla. Antagligen lär jag må bättre efteråt om jag får berätta nu, för att behöva dra vita lögner fungerar ju inte heller. Blir bara väldigt dumt! 

    Jag hör ju vart detta pekar på när jag läser igenom det. Även om delar i mig vill få köra på någon vecka innan samtalet, så de vet vad jag går för. Men som du säger är en ärlig kommunikation a och o.

    Tack snälla! {#emotions_dlg.flower}

  • Anonym (H)
    Thu 6 Aug 2020 12:09
    #3
    +1

    Vad har du för anställningsform? De har inte rätt att säga upp dig pga graviditet. Ej heller neka dig förlängt vik eller visstid. Det går som diskriminering.

    Om de är vettiga människor förstår de att en graviditet är en kort period i livet och värderar dig högre än så.

    Du bör inte räkna med att kunna ha med barnet på arbetet. Dels så har din atbetsgivare ett ansvar. Om jag var bonde skulle jag inte tillåts detta pga risker. Utöver detta kan du inte räkna med att få ett barn som det fungerar med att ha med. Men visst kan det gå om du har tur.

    Bondens försäkringar täcker knappast barnet, så jag skulle inte tro att de vill ta den risken. De exempel du sett är troligtvis personer som själva driver gården och inte arbetar som anställda.

    Arbetar du på mjölkgård bör du kunna få graviditetspenning från och med vecka 32 pga tungt arbete. Jag har själv arbetet på mjölkfård och skulle aldrig i mitt liv utsätta mig för det tunga arbetet som höggravid och riskera att förstöra min kropp totalt.

    Utöver detta bör du kolla upp bullernivån på arbetet. Från vecka 26 ska du inte arbeta i arbetsmiljö med ljud över 80 db. Skulle inte förvåna mig om ljud från mjölkmaskin och vacuumtank överstiger detta.

    Det enda rimliga är att berätta nu på en gång så att din arbetsgivare får möjligheten att faktiskt ta sitt ansvar för arbetsmiljöriskerna

  • Anonym (H)
    Thu 6 Aug 2020 12:15
    #4

    Gissningsvis bör du heller inte hantera de rengöringsmedel i form av diskmedel och liknande som används. Använder ni stalosan eller liknande i kalvboxar? Det bör du troligtvis inte hantera. Läs på.

    Utöver detta och att arbetet är tungt så är monotona rörelser (Såsom mjölkning) inte heller lämpligt som höggravid och skäl för gravpenning.

    Ge din arbetsgivare en ärlig chans att ta ansvar. De har som sagt inte rätt att neka dig arbete pga graviditet

  • Thu 6 Aug 2020 13:22
    #5
    Anonym (H) skrev 2020-08-06 12:15:53 följande:

    Gissningsvis bör du heller inte hantera de rengöringsmedel i form av diskmedel och liknande som används. Använder ni stalosan eller liknande i kalvboxar? Det bör du troligtvis inte hantera. Läs på.

    Utöver detta och att arbetet är tungt så är monotona rörelser (Såsom mjölkning) inte heller lämpligt som höggravid och skäl för gravpenning.

    Ge din arbetsgivare en ärlig chans att ta ansvar. De har som sagt inte rätt att neka dig arbete pga graviditet


    Tackar för dina tankar! Mycket värt Glad


    Det är ett nytt stall med robot, samt är allt det som i andra stallar anses som tungt jobb skött maskinellt på detta ställe. Ljudnivån är inget bekymmer för barnet. Allt sådant här har jag givetvis kollat upp. Jag har arbetat många år inom yrket och ser mer fördelar än nackdelar. Jag kan själv styra upp med vila eller liknande mellan förmiddag och eftermiddag. Är inga tunga lyft ens med i rutinerna.  Kemikalier och rengöring fylls på utan någon kontakt med medlen då det sköts genom datorer och maskiner. Skulle det dyka upp något jag inte kan hantera så är det inte värre än att jag undviker det.

    Ringde upp arbetsgivaren i förmiddags faktiskt och känns mycket bättre nu som väntat. Han blev väl såklart lite förvånad, men tog det bra och vi skulle komma fram till bra lösningar för oss båda när jag väl är på plats. Han hade haft anställda tidigare som vart med om min sits. 

    Med rätt människor omkring sig så löser sig ju det mesta!

  • Anonym (mysel­f)
    Thu 6 Aug 2020 13:49
    #6
    huipph skrev 2020-08-06 13:22:09 följande:

    Tackar för dina tankar! Mycket värt Glad


    Det är ett nytt stall med robot, samt är allt det som i andra stallar anses som tungt jobb skött maskinellt på detta ställe. Ljudnivån är inget bekymmer för barnet. Allt sådant här har jag givetvis kollat upp. Jag har arbetat många år inom yrket och ser mer fördelar än nackdelar. Jag kan själv styra upp med vila eller liknande mellan förmiddag och eftermiddag. Är inga tunga lyft ens med i rutinerna.  Kemikalier och rengöring fylls på utan någon kontakt med medlen då det sköts genom datorer och maskiner. Skulle det dyka upp något jag inte kan hantera så är det inte värre än att jag undviker det.

    Ringde upp arbetsgivaren i förmiddags faktiskt och känns mycket bättre nu som väntat. Han blev väl såklart lite förvånad, men tog det bra och vi skulle komma fram till bra lösningar för oss båda när jag väl är på plats. Han hade haft anställda tidigare som vart med om min sits. 

    Med rätt människor omkring sig så löser sig ju det mesta!


    Vad skönt att höra att det gick för dig och arbetsgivaren är förstående - guld värt! Nu kan du slappan av och jag vill bara önska dig lycka till med alla förändingar i ditt liv {#emotions_dlg.flower}
  • Thu 6 Aug 2020 14:11
    #7
    Anonym (myself) skrev 2020-08-06 13:49:04 följande:
    Vad skönt att höra att det gick för dig och arbetsgivaren är förstående - guld värt! Nu kan du slappan av och jag vill bara önska dig lycka till med alla förändingar i ditt liv {#emotions_dlg.flower}
    Ja, det känns skönt! Kan ju inte komma från att det är en väldigt jobbig tid just nu med separation som innebär flytt för min del till ett nytt ställe osv. Och då vara gravid i den vevan är allt annat än vad man önskade sig! Men nu är det som det är och jag tror det kommer bli bra ändå.

    Tack för dina fina ord! Hjärta
  • Anonym (H)
    Thu 6 Aug 2020 15:05
    #8
    huipph skrev 2020-08-06 13:22:09 följande:

    Tackar för dina tankar! Mycket värt 

    Det är ett nytt stall med robot, samt är allt det som i andra stallar anses som tungt jobb skött maskinellt på detta ställe. Ljudnivån är inget bekymmer för barnet. Allt sådant här har jag givetvis kollat upp. Jag har arbetat många år inom yrket och ser mer fördelar än nackdelar. Jag kan själv styra upp med vila eller liknande mellan förmiddag och eftermiddag. Är inga tunga lyft ens med i rutinerna.  Kemikalier och rengöring fylls på utan någon kontakt med medlen då det sköts genom datorer och maskiner. Skulle det dyka upp något jag inte kan hantera så är det inte värre än att jag undviker det.

    Ringde upp arbetsgivaren i förmiddags faktiskt och känns mycket bättre nu som väntat. Han blev väl såklart lite förvånad, men tog det bra och vi skulle komma fram till bra lösningar för oss båda när jag väl är på plats. Han hade haft anställda tidigare som vart med om min sits. 

    Med rätt människor omkring sig så löser sig ju det mesta!


    Bra att du har koll. De allra flesta verkar tyvärr inte ha det.

    Hoppas allt går bra för dig nu! Och grattis till bebisen!
Svar på tråden Nytt jobb & gravid v. 19