• Vakenomnatten

    Störd vän!

    Hejsan!

    Jo, jag har en kompis som har en hel del psykiska problem (verkar det som i alla fall).

    Kompisen i fråga jobbar på samma arbetsplats som mig och vi har i stora drag samma umgängeskrets.

    Låt mig förklara:

    Så länge som jag känt honom så har han alltid varit den där skrytmånsen och personen som tar mycket plats. Han älskar att prata om sig själv och sitt liv och är aldrig intresserad av att lyssna på vad andra har att säga! 

    Hans skryt handlar alltid om hans "överlägsenhet", ett ord som han använder ofta när han pratar om sig själv! Skrytet går ofta ut på att han är bättre än alla andra på allt och nu när han har barn så är även dom bättre än alla andras ungar.
    Han brukar ofta prata ner mitt och andras barn genom att jämföra dem med hans. Givetvis så är hans ungar bäst på allt. Det märkliga är att han träffar aldrig varken mitt eller andras ungar ofta men "vet" ändå hur dåliga dom är. Hans senaste barn började gå när han var 4 månader, något som dom flesta som har barn vet är bullshit. 

    Han gillar att prata ner folk runt omkring honom och kan säga saker som att "Du kan aldrig vara/göra det bättre än mig" även om det är nått han inte har en susning om t.ex. matlagning. Han gillar också att ljuga om att jag och andra ha sagt saker som vi inte sagt. Dessa lögner dras alltid när man är ett par stycken i grupp. När man ifrågasätter detta så blir han antingen förbannad eller så kan han ha "missförstått". 

    Han berättar också mycket historier från hans liv som låter påhittade då de alltid är så extrema. Ett exempel är en historia där en motorcyklist från hans hemort lyckades klyva en älg på mitten då han körde i över 200 km/h. Den enda skadan enligt kompisen ska ha varit en sprucken framskärm. Helt otroligt. Denna historian har vi ifrågasatt kraftigt men min kompis står på sig och menar att den är sann.

    Själv har han blivit påkörd av en lastbil, blivit slagen av en grävskopa och flugit 10 meter. Givetvis utan en skråma och mycket mer.

    Det är alltid han det är mest synd om också, världen är emot honom mer eller mindre. Han är alltid sen till jobbet då det alltid är övningskörare eller last bilar som blockerar honom, konstigt då han bara har 5min till jobbet med bil.

    Hans beteende har blivit så påfrestande att mer eller mindre alla kollegor/kompisar har börjat ta avstånd från honom.

    Anledningen att jag skriver här är för att jag dels vill kunna hjälpa honom inse sina problem och dels för jag misstänker att han har nån form av störning som skulle behövas behandlas på nått sätt.

    Vad tror ni?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-08-07 10:23
    Detta är bara en liten del av allt han håller på med!

  • Svar på tråden Störd vän!
  • Nimzay

    OM han nu har en störning skulle det nog kunna va narcissistisk personlighetsstörning eller nåt sånt, plus eventuellt är kanske även mytoman...men sånt är förstås jättesvårt att avgöra här, men det är hursomhelst min hobbygissning

  • pepsimax
    Nimzay skrev 2020-08-07 10:29:24 följande:

    OM han nu har en störning skulle det nog kunna va narcissistisk personlighetsstörning eller nåt sånt, plus eventuellt är kanske även mytoman...men sånt är förstås jättesvårt att avgöra här, men det är hursomhelst min hobbygissning


    Eller antisocial personlighetsstörning, eller båda, eller drag av. Ja, lite så. 

    Jag gissar också, men från vad jag sett i verkliga livet.
  • Nimzay
    pepsimax skrev 2020-08-07 10:29:31 följande:

    Kan oftast finnas en personlighetsstörning bakom mytomani. 


    Ok, låter lätt rimligt att nog ofta är så ja
    pepsimax skrev 2020-08-07 10:30:28 följande:
    Eller antisocial personlighetsstörning, eller båda, eller drag av. Ja, lite så. 

    Jag gissar också, men från vad jag sett i verkliga livet.
    Nåt i den stilen ja.
  • Vakenomnatten

    Vi ifrågasätter ofta hans beteende men han verkar inte kunna inse att han beter sig illa. Finns det inget som kan få honom att vakna?

  • Nimzay
    Vakenomnatten skrev 2020-08-07 10:32:52 följande:

    Vi ifrågasätter ofta hans beteende men han verkar inte kunna inse att han beter sig illa. Finns det inget som kan få honom att vakna?


    Svårt att säga när man inte vet exakt hur stora problem den här personen har, men har han nu verkligen drag av narcissistisk personlighetsstörning eller liknande tror jag det kan vara rätt svårt tyvärr
  • pepsimax
    Vakenomnatten skrev 2020-08-07 10:32:52 följande:

    Vi ifrågasätter ofta hans beteende men han verkar inte kunna inse att han beter sig illa. Finns det inget som kan få honom att vakna?


    De saknar oftast självinsikt. Om han skulle vara en narcissist tex så kommer han bara bli arg om han inte kan köra en manöver och få er på andra tankar. Jag har levt med en person som har de här dragen, kanske inte så extremt som din dock. Jag har ibland haft svart på vitt och har just konfronterat, det har lett till att han först blivit rasande, sedan antingen bett om ursäkt och blivit deppig, nästa dag är det som inget egentligen hänt, han låtsas som ingenting eller förnekar att det hänt igen. Antingen det eller så blev han liksom nere en period och tyst.
  • Vakenomnatten

    Känner igen det där, om han blivit konfronterad och överbevisad så är det ofta ilska eller tystnad sen är allt normalt dagen efter igen. Oftast i alla fall.

    Känns tråkigt eftersom jag ändå gillar honom på ett sätt.

  • pepsimax
    Vakenomnatten skrev 2020-08-07 10:53:23 följande:

    Känner igen det där, om han blivit konfronterad och överbevisad så är det ofta ilska eller tystnad sen är allt normalt dagen efter igen. Oftast i alla fall.

    Känns tråkigt eftersom jag ändå gillar honom på ett sätt.


    Jag gillar mitt ex också, och skulle nog kunna ha en vän med de dragen, om de inte var alltför stor del av personligheten. En kärleksrelation är ju mycket svårare.
  • Nimzay

    Känner med dig, kan vara jobbigt det här, med människor som är väldigt knepiga men som man samtidigt tycker rätt bra om på ett sätt eftersom de har vissa bra sidor också, själv varit med om det ett antal gånger

  • sextiotalist

    Att du kan lägga ned tanken att hjälpa honom. Det är bara slöseri med tid.

    Ha honom som en ytlig vän. Lagom distans.

  • Vakenomnatten
    Nimzay skrev 2020-08-07 10:59:02 följande:

    Känner med dig, kan vara jobbigt det här, med människor som är väldigt knepiga men som man samtidigt tycker rätt bra om på ett sätt eftersom de har vissa bra sidor också, själv varit med om det ett antal gånger


    Problemet jag har haft på sistone är kompisrelationen känns ganska ensidig från mitt håll. Lite som att det är jag som ska vara en bra vän mot honom och ställa upp på saker utan att han egentligen erbjuder nått tillbaka. Jag och min sambo ställde ofta upp på att vara barnvakt åt hans barn förut men när vi behövde barnvakt så ställde han aldrig upp tillbaka. 

    Jag hjälpte han bygga ett kök för några år sedan med löftet att han skulle hjälpa mig senare när jag skulle renovera, det löftet höll han aldrig utan det var alltid nått som kom i vägen enligt han själv.

    Han gör liknande saker mot andra med.
  • Vakenomnatten
    Vakenomnatten skrev 2020-08-07 11:13:11 följande:
    Problemet jag har haft på sistone är kompisrelationen känns ganska ensidig från mitt håll. Lite som att det är jag som ska vara en bra vän mot honom och ställa upp på saker utan att han egentligen erbjuder nått tillbaka. Jag och min sambo ställde ofta upp på att vara barnvakt åt hans barn förut men när vi behövde barnvakt så ställde han aldrig upp tillbaka. 

    Jag hjälpte han bygga ett kök för några år sedan med löftet att han skulle hjälpa mig senare när jag skulle renovera, det löftet höll han aldrig utan det var alltid nått som kom i vägen enligt han själv.

    Han gör liknande saker mot andra med.
    Det är väl så det får bli, tyvärr.
  • Skogssport

    Kan köpa olyckorna, utom älgen.

    Kan köpa att han anser att hans barn är bättre. Kan köpa att ungen gick vid 5-6 månader, men inte 4.

    Han kan vara släkt med Trump. Trump kan också allt bäst.

Svar på tråden Störd vän!