• Vildbi

    Vill du ha permanent sommartid eller permanent vintertid, eller vill du flytta klockan i oktober och mars för att skifta mellan vinter- och sommartid? - VILKET LANDSKAP BOR DU I?

    Rösta för permanent sommartid ELLER permanent vintertid ELLER ett fortsatt skifte mellan sommar- och vintertid.

    OBS! Landskapen står i bokstavsordning! Kolla därför noga så att du läser rätt landskap och rätt tid!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vill du ha permanent sommartid eller permanent vintertid, eller vill du flytta klockan i oktober och mars för att skifta mellan vinter- och sommartid? - VILKET LANDSKAP BOR DU I?
  • Vildbi

    Observera att ni bör läsa noga och kontrollera att det stämmer innan ni trycker på rösta.

  • cosinus

    Sommartid hela tiden skulle innebära mörkare mornar. Men lite ljusare eftermiddagar. Dock tappar vi ganska fort eftermiddagarna hur som helst så frågan är om jag inte ändå föredrar att ha vintertid på vintern just för att det inte är så länge det är bäcksvart till/från jobbet.

    Vintertid på sommaren kvittar, det är ljust dygnet runt. Vintertid på hösten skulle kännas tråkigt då mörkret på kvällen skulle krypa på tidigare. Nu går det ändå ok fram till tidsomställningen men då är det som att dra ner en rullgardin.

    Har inga problem att ställa om klockan så måste nog ändå säga att jag föredrar det som det är.

    Bor då tillräckligt långt norrut för att ha ljusa nätter dygnet runt några veckor kring midsommar (om än inte midnattssol)

  • Skogssport

    Som skogslöpare vill man kunna nyttja eftermiddagar och kvällar så lång tid som möjligt. Sommartid röstar jag på!

    Vi får ställa in våra barnträningar för säsongen redan i oktober pga att man flyttar bak klockan.

    Med längre kvällar skulle våra barn kunna löpa i skogarna ända in i november och börja löpa tidigare i mars.

  • 100wfs

    Måste säga att helt ärligt så kvittar det egentligen. Jag bor i Norrbotten. Vintertid eller sommartid på sommaren spelar ingen roll för det är ljust så in i helvete från maj till slutet på juli. Så ljus morgon, ljus eftermiddag, whatever. 
    Däremot har jag vant mig vid vintertid under vintern, då har vi det omvända dvs rätt mörkt dygnets alla timmar så egentligen kvittar det där med. En timme hit eller en timme dit, jaha det vart lite ljusare när jag åkte buss till jobbet på morgonen i någon månad eller jaha det är lite ljusare på eftermiddagen i några veckor. Vintern är mörk och sommaren är ljus och så kommer det fortsätta vara, oavsett.

    Jag anpassar mig efter vilket som tror jag. 

  • Vildbi

    Puff! Vår hälsa står på spel! Den här frågan är viktigare än vilket parti ni ska rösta på! Röstar ni inte så slocknar solen - och vet ni vad som händer då!?

  • Aikido
    Vildbi skrev 2020-08-09 18:18:43 följande:

    Puff! Vår hälsa står på spel! Den här frågan är viktigare än vilket parti ni ska rösta på! Röstar ni inte så slocknar solen - och vet ni vad som händer då!?


    Då hoppar Gert Fylking fram med en oljelampa och ropar: Äntligen!
  • Vildbi

    Exakt! Så kan vi ju INTE ha det! Så se fan till att rösta!


    Aikido skrev 2020-08-09 18:29:11 följande:

    Då hoppar Gert Fylking fram med en oljelampa och ropar: Äntligen!


  • flygrl

    Hmm...ffa tycker jag man skulle sluta skifta mellan sommar- och vintertid och det spelar väl ingen större roll vilken av dom man sen kör på året runt. Fast får jag välja blir det sommartid som ska gälla. Viktigast när reformen kommer i EU är ju att alla länder anpassar sig till varandra så inte Sverige kör vintertid medans tex. Norge och Tyskland kör sommartid.

    Välgjord tråd förresten. Har nog aldrig sett en sån omfattande poll.

Svar på tråden Vill du ha permanent sommartid eller permanent vintertid, eller vill du flytta klockan i oktober och mars för att skifta mellan vinter- och sommartid? - VILKET LANDSKAP BOR DU I?