• Sat 8 Aug 2020 21:52
    1691 visningar
    10 svar
    10
    1691

    Vilken sorts ingenjör?

    Hej
    Jag har kommit fram till att jag vill bli ingenjör.
    Först och främst vill jag veta vad som är mest värt att gå: ett civilingenjörsprogram eller högskoleingenjörs. Civilingenjörer tjänar mer etc men det känns aningen drygt att behöva plugga i 5 år. Ifall jag väljer högskoleingenjör tänker jag att jag alltid kan skaffa behörigheten till en master ifall jag skulle vilja fortsätta plugga, men ifall jag inte pallar är det ju bara ge sig ut i arbetslivet.
    Utbildningarna det står mellan är teknisk matematik och datateknik på Chalmers.
    Matte är min starka sida och jag tycker dessutom det är roligt så därav verkar teknisk matematik intressant.  Datateknik verkar också nice för jag vet inte så mycket om datorer så det låter spännande och här kan jag välja mellan högskole eller civilingenjör.
    Vilken av datateknik och teknisk matematik är bredast och ger bäst jobb möjligheter (intressantast jobb och sånt)? Från vilken av dem tjänar man mest? Och ifall jag skulle välja datateknik, bör man satsa på civil eller högskoleingenjör?

  • Svar på tråden Vilken sorts ingenjör?
  • Sat 8 Aug 2020 22:05
    #1

    högskoleingenjörer sysslar väl generellt sett med att använda befintlig teknik, medan civilingenjörer utvecklar ny teknik. Så det beror ju på vad du vill jobba med....

  • manoli­to
    Sun 9 Aug 2020 16:49
    #2
    -1

    Högskoleingenjörsprogrammen har enligt min erfarenhet lägre krav och är inte speciellt utmanande. Studenterna på dessa program brukar heller inte vara lika studiebegåvade som de på civilingenjörsprogrammen så nivån på dessa är anpassade så att nästan vem som helst kan klara dem.

    Är du studiebegåvad och gillar matematik, vilket jag antar att du är eftersom du överväger teknisk matematik, tycker jag du ska satsa på civ.ing. Annars kommer du känna dig besviken efteråt och tycka att du siktat för lågt.

  • Sun 9 Aug 2020 17:07
    #3

    Beror väl lite på vilken typ av jobb du vill ha.

    Maken är högskoleingenjör inom datavetenskap, han övervägde inte ens att plugga två år till, eftersom företagen skrek efter hans kompetens och de flesta av hans kursare hade jobb redan innan de var helt klara med kandidaten. För honom hade det inte lönat sig rent ekonomiskt att plugga två år till, då lönen inte är så jätteberoende av antalet studieår, utan snarare vad individen presterar (han fick göra ett IQ-test i rekryteringsprocessen, hans arbetsgivare tar inte in folk med lägre än ett visst IQ).

    Vad får man för jobb inom teknisk matematik? Det låter spontant som det är mer en teoretisk utbildning, och inte så inriktad mot arbetslivet...

  • Anonym (Utanf­örBoxe­n)
    Mon 10 Aug 2020 16:43
    #4
    Tow2Mater skrev 2020-08-08 22:05:53 följande:

    högskoleingenjörer sysslar väl generellt sett med att använda befintlig teknik, medan civilingenjörer utvecklar ny teknik. Så det beror ju på vad du vill jobba med....


    Både högskole- och civilIngenjörer sysslar generellt med att försöka krama pengar ur trångsynta ekonomer som inte begriper verksamheten.
  • Anonym (Utanf­örBoxe­n)
    Mon 10 Aug 2020 16:58
    #5
    anonymstrategiker skrev 2020-08-08 21:52:26 följande:

    Hej
    Jag har kommit fram till att jag vill bli ingenjör.
    Först och främst vill jag veta vad som är mest värt att gå: ett civilingenjörsprogram eller högskoleingenjörs.


    Civilingenjör gör att du har större karriärmöjligheter. Det gäller oavsett om du vill gå vidare som projektledare eller om du riktar in dig mot chefssidan.

    Börja med civilingenjörsprogrammet. Det är lättare att hoppa av det och gå över till högskoleingenjör än tvärt om.

    En ingenjörsutbildning är inte en yrkesutbildning. Det du lär dig på en ingenjörsutbildning är inte att lösa specifika problem utan metoder som går tillämpa för att lösa många sorters problem. Ofta kommer det jobb man senare få inte ens att vara inom samma område som den utbildning man gått.
  • Anonym (Utanf­örBoxe­n)
    Mon 10 Aug 2020 17:01
    #6
    Embla twopointoh skrev 2020-08-09 17:07:11 följande:

    Vad får man för jobb inom teknisk matematik?


    Antagligen samma typ av jobb som de som läser teknisk fysik.
  • Mon 10 Aug 2020 17:17
    #7
    Anonym (UtanförBoxen) skrev 2020-08-10 16:43:20 följande:
    Både högskole- och civilIngenjörer sysslar generellt med att försöka krama pengar ur trångsynta ekonomer som inte begriper verksamheten.
    Ha ha, ja det har du rätt i.
  • Mon 10 Aug 2020 17:25
    #8
    Anonym (UtanförBoxen) skrev 2020-08-10 17:01:28 följande:
    Antagligen samma typ av jobb som de som läser teknisk fysik.
    Fast, teknisk fysik (vilket jag känner flera som läst) känns som det kan appliceras i arbetslivet på ett annat sätt än "bara" matte. Men jag vet inte exakt vad teknisk matematik innebär (eller snarare vad utbildningen innehåller), så det var lite därför jag frågade.
  • Anonym (plugg­is)
    Mon 10 Aug 2020 17:39
    #9
    +1

    Gammal info om olika jobb som de har fått som läst teknisk matte men jag antar att det inte har ändrat sig så mycket:

    http://www.student.lth.se/tekniskmatematik/jobb-beskrivningar/

  • Anonym (plugg­is)
    Mon 10 Aug 2020 17:41
    #10
    Anonym (UtanförBoxen) skrev 2020-08-10 16:43:20 följande:
    Både högskole- och civilIngenjörer sysslar generellt med att försöka krama pengar ur trångsynta ekonomer som inte begriper verksamheten.
    Civilingenjörer klarar sig i regel bra tills de blir projektledare och ska upphandla konsulttjänster.

    Då är det vi på andra sidan bordet som snor pengarna, haha!
Svar på tråden Vilken sorts ingenjör?