• tikki masala

    Djupa andetag? Tics?

    För några dagar sedan började min 6 åring andas in djupt vid varje andetag. Speciellt när han sitter ner och ?vilar?, typ tittar på tv, eller skall lägga sig att sova.

    Både jag och min msn blev oroliga över detta för det är ju inte normalt så vi åkte till vc där de lyssnade på lungor och hjärta och gjorde syretning vilket såg jättebra ut.

    Så de sa att det var inget konstigt.

    Men det är som att han kippar efter luft i stora djupa andetag. Men så om han springer omkring gör han inte det.

    Min man sa till honom att sluta andas så och då blev han så ledsen och sa att han inte kunde sluta :,(

    Jag tycker vi skall strunta i att han andas så? Kan det vara tics? Det är verkligen jobbigt att Höra hela tiden man tror ju att han har andnöd.

    Men vad kan man göra? För att få honom att sluta med det om det är tics?

    Finns det någon som har eller haft ett barn som gör/gjort liknande?

  • Svar på tråden Djupa andetag? Tics?
  • Solblomma30
    tikki masala skrev 2020-08-08 22:19:31 följande:

    För några dagar sedan började min 6 åring andas in djupt vid varje andetag. Speciellt när han sitter ner och ?vilar?, typ tittar på tv, eller skall lägga sig att sova.

    Både jag och min msn blev oroliga över detta för det är ju inte normalt så vi åkte till vc där de lyssnade på lungor och hjärta och gjorde syretning vilket såg jättebra ut.

    Så de sa att det var inget konstigt.

    Men det är som att han kippar efter luft i stora djupa andetag. Men så om han springer omkring gör han inte det.

    Min man sa till honom att sluta andas så och då blev han så ledsen och sa att han inte kunde sluta :,(

    Jag tycker vi skall strunta i att han andas så? Kan det vara tics? Det är verkligen jobbigt att Höra hela tiden man tror ju att han har andnöd.

    Men vad kan man göra? För att få honom att sluta med det om det är tics?

    Finns det någon som har eller haft ett barn som gör/gjort liknande?


    Om ni har varit på vårdcentralen och de har lyssnat på honom och kollat syresättningen så kan ni ju direkt utesluta sjukdom vilket är det viktiga. För mig låter det solklart som tics just pga det, och dessutom är tics så vanligt i just den åldern är min egen erfarenhet! Min dotter har haft extremt mycket tics sen hon var 5 år ungefär. Hon fyller åtta i år. Det är samma med hennes kompisar. Det är alltifrån konstanta harklingar till ryckningar i ansiktet till att de gör små pipande ljud med rösten oavbrutet.

    Tics är helt ofarligt och du behöver inte oroa dig det minsta. Det är inte något ni behöver uppmana er son att sluta med heller, jag tror inte ens att man kan sluta faktiskt. Tics är ju något som barnen är omedvetna om upplever jag, och för oss har det inte alls hjälpt att be barnet sluta. Mitt bästa tips är att sluta fundera över det istället och låta sonen hållas sålänge han verkar må bra. Det kommer att försvinna! :)
  • aikurushii

    Hade så när jag var liten.. dom sa att det var astma (har dock inte astma eller så). Det försvann efter något år för mig..

  • 2021

    Min 9 åring började med samma problem?. Läkaren sa att det var tics men jag är ändå orolig som förälder. Det du beskriver händer med min son också, det känns som han har jätte svårt att andas? Har det gått över för din son? Hur länge varade??.

  • AndreaBD

    Ja, det låter som tics. Tics brukar oftast försvinna igen. Det finns egentligen inget man kan göra under tiden. Uppmärksamma dem inte i onödan! Det kan göra dem värre eller också så skäms barnet ännu mer för dem. 

  • Mrs Moneybags

    Det låter som att det skulle kunna vara tics. 

    Vår son har tics periodvis och det bästa är att inte säga något alls, det förvärras oftast bara när man uppmärksammar det och gör barnet medvetet om det. 

    Det brukar gå över efter ett par månader och sedan dröjer det några månader så dyker det upp något nytt. Vissa tics är mer irriterande än andra, men värst är det förstås för barnet. Man får blunda och räkna till tre...

  • tikki masala
    2021 skrev 2021-08-23 09:37:33 följande:

    Min 9 åring började med samma problem?. Läkaren sa att det var tics men jag är ändå orolig som förälder. Det du beskriver händer med min son också, det känns som han har jätte svårt att andas? Har det gått över för din son? Hur länge varade??.


    Hej!

    Ja det har gått över för min son!

    I början var jag jätteorolig men visade inte det och efter ca sex månader hade det försvunnit. Ibland om han äter för mycket kan han få en ?attack? men det går över efter nån timme och händer inte alls ofta.

    Sån tur är är det övergående :)
Svar på tråden Djupa andetag? Tics?