• Cocos222

    Oro, Språkutveckling och kommunikation, 2 år och 2 månader

    Hej!

    Jag skriver då jag känner lite oro för min son som är 2 år och 2 månader. Mestadels pga vad andra sagt runt omkring. Många kommenterar att han är sen med talet. Förskolans specialpedagog har observerat honom och säger att han har god lekförmåga och god språkförståelse men att det finns en del att jobba med gällande kommunikationen, han är också lite blyg säger de. Förskolan hade dock lagt upp en plan för honom utifrån detta från hösten.

    Senast idag kommenterade min svägerska att han är sen med talet. Jag har inga barn sedan innan så kan inte säga att jag vet var han borde vara i talet. Han kan säga väldigt många ord och säger ofta tvåordsmeningar som "mamma, titta" "åka bilen" även vissa enkla meningar med tre ord har vi hört hemma t. Ex "klappa katten, mamma" "mamma, köra bilen" Jag känner mig påverkad av alla kommentarer utifrån. Bör jag vara orolig? Har även pratat med bvc som inte känner oro.

    Någon som har tips på vad jag kan göra mer ? Har byggt ut meningar av ord han säger o säger till honom, läser böcker. Pratar om allt vi ser runt om.

    Vi är mycket ute då han tycker om att vara ute och har god grovmotorik, började gå vid 11 månader.

  • Svar på tråden Oro, Språkutveckling och kommunikation, 2 år och 2 månader
  • Anonym (Suck..)

    Första barnet va???
    Lugn - det löser sig!

  • Anonym (J)

    Handlar detta kanske om att han inte kommunicerar på samma sätt när andra är runtomkring?

    Min kompis pratade inte på förskolan med vuxna. De fick tjuvlyssna när hon lekte med andra barn. De trodde inledningsvis att hon inte pratade alls vilket inte var fallet.

    För det låter ju verkligen inte som att barnet är sent i talet utifrån det du beskriver.

  • Anonym (Milla)

    Ta det lugnt bara. Fortsätt prata med honom, fortsätt läsa för honom. Det lossnar nog, annars får ni hjälp senare.

    Jag pratade knappt alls före 3,5, sen började jag prata flytande långa meningar direkt. En del barn gör så istället. Inte haft några svårigheter, vare sig inlärningsmässiga (snarare tvärtom) eller sociala, bara för att jag var sen med talet.

  • Anonym (Poppy)

    Hej

    Vår son började säga ord först när han var 2 år och 3 månader och idag 3 år senare får vi inte tyst på honom. Din har kommit mycket längre än vår son vid samma ålder. Du behöver inte vara orolig. Det kommer. Alla är olika. Min svägerska började prata vid 4 år och det har gått lysande för henne i livet.

    Sedan går tal och motorik inte hand i hand. Är man tidig på motoriken är man ofta sen på talet. Så var det med vår.

    Du har ju en superduktig kille. Pratar treordsmeningar, bra motorik.

    Om du vill ha tips på en bok så kan jag rekommendera handledningen till Babblarna, Hattens förlag.

    Allt gott

Svar på tråden Oro, Språkutveckling och kommunikation, 2 år och 2 månader