• Booli13

    Vilken gravidförsäkring valde du och varför?

    Hej!

    Har snöat in på gravidförsäkringar som nygravid och då jag är utan arbete så har jag all tid i världen att fundera och undra Skrattande

    Så vilken variant av gravidförsäkring valde du och varför?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken gravidförsäkring valde du och varför?
  • Tusse89
    Booli13 skrev 2020-08-10 11:46:08 följande:

    Hej!

    Har snöat in på gravidförsäkringar som nygravid och då jag är utan arbete så har jag all tid i världen att fundera och undra Skrattande

    Så vilken variant av gravidförsäkring valde du och varför?


    Jag kommer att välja modernas gravidförsäkring, för att den innehåller mycket mer hjälp vid eventuella förlossningsskador (prolaps, inkontinens bland annat). Den är dyrare men det känns värt det OM något skulle hända!
  • närkommertrean

    Jag har betalat för utökad alla tre graviditeter, olika försäkringsbolag varje gång. Har fått ersättning alla tre gånger (stor blodförlust första förlossningen, stor förlossningsskada andra förlossningen och foglossning tredje graviditeten).

  • Booli13

    Gratis försäkring låter bra men i praktiken verkar det inte vara så populärt då den inte täcker nåt vidare. Vilket säger sig självt när man tänker efter, hur ska de kunna bekosta en skada om de inte får in några premier...?

    Fortsätt rösta ni som inte gjort det, jag uppskattar det jättemycket Solig

  • syntharen

    Jag valde Trygg Hansa (mest för vi har det försäkringsbolaget till alla andra försäkringar), betalade för utökad. Om man sedan valde att ta en barnförsäkring så fick man 6 mån gratis på den så gravidförsäkringen blev ju på det sättet i princip gratis.

  • fjanten

    Har tagit folksams utökade alla gånger, aldrig ersatts för något (ska väl vara glad att inget har behövts ersättas).

  • Ebo88

    3 graviditeter, betalat för utökat varje gång. 2 hos Folksam och 1 hos Trygg-Hansa.

    Alla 3 gångerna så har det kommit till nytta

  • fjanten
    Booli13 skrev 2020-08-10 15:36:39 följande:

    Gratis försäkring låter bra men i praktiken verkar det inte vara så populärt då den inte täcker nåt vidare. Vilket säger sig självt när man tänker efter, hur ska de kunna bekosta en skada om de inte får in några premier...?

    Fortsätt rösta ni som inte gjort det, jag uppskattar det jättemycket 


    Tanken är väl att föräldrarna sedan ska välja att teckna barnförsäkring hos det egna bolaget. På så vis vinner de mer än förlorar trots utbetalningar på gratisförsäkringen gissar jag.
  • Tessaloniki

    När det väl är dags så kommer jag lägga mina pengar hos Moderna försäkringar. De ligger verkligen i topp när det gäller skyddet EFTER förlossningen, i och med förlossningsskador.


    Väntar på regnbågen efter stormen
  • Booli13
    fjanten skrev 2020-08-11 09:38:20 följande:
    Tanken är väl att föräldrarna sedan ska välja att teckna barnförsäkring hos det egna bolaget. På så vis vinner de mer än förlorar trots utbetalningar på gratisförsäkringen gissar jag.
    Ja det är sant. 

    Tänker att en gratis försäkring get en falsk trygghet för den verkar inte täcka mer än olycksfall och ett litet dödsfallsbelopp om barnet dör efter en specifik graviditetsvecka, och det är ju bra, men de stora kostnaderna, som också är mer vanliga, kommer ju ev förlossning och skador som kan uppstå då.

    Idag pratade man om inkontinens bland kvinnor som fött barn och vilka åtgärder som kan behövas. De sa att ung var tionde kvinna som fött barn vaginalt drabbas av det. Hemskt att behöva ha såna problem!
  • Booli13
    Tessaloniki skrev 2020-08-11 09:53:02 följande:

    När det väl är dags så kommer jag lägga mina pengar hos Moderna försäkringar. De ligger verkligen i topp när det gäller skyddet EFTER förlossningen, i och med förlossningsskador.


    Håller med dig! Fler bolag borde följa den linjen.
  • Limeblad
    Tessaloniki skrev 2020-08-11 09:53:02 följande:

    När det väl är dags så kommer jag lägga mina pengar hos Moderna försäkringar. De ligger verkligen i topp när det gäller skyddet EFTER förlossningen, i och med förlossningsskador.


    Tänker du ta förlossningstillägget?
  • Tessaloniki
    Limeblad skrev 2020-08-11 10:20:37 följande:
    Tänker du ta förlossningstillägget?
    Definitivt. 
    Väntar på regnbågen efter stormen
  • Tessaloniki
    Booli13 skrev 2020-08-11 10:03:08 följande:
    Håller med dig! Fler bolag borde följa den linjen.
    Ja, det är helt galet att det är det enda bolaget som erbjuder en så pass omfattande försäkring. Det ska man definitivt uppmuntra genom att välja dem! Så att fler förstår vad man vill lägga pengarna på, och att det kommer fler val och blir lite konkurrens på marknaden (och förhoppningsvis då lite billigare i slutändan). Oavsett kostnad blir det definitivt Moderna Försäkringar för mig!

    Jag lyssnade på Plånboken i P1 för ett bra tag sedan, då hade de ett reportage om just detta och tog upp att det endast fanns ett bolag för tillfället (dock tror jag inte de nämnde namn, men en snabb googling visade svaret). 
    Väntar på regnbågen efter stormen
  • Booli13
    Tessaloniki skrev 2020-08-11 11:40:29 följande:
    Ja, det är helt galet att det är det enda bolaget som erbjuder en så pass omfattande försäkring. Det ska man definitivt uppmuntra genom att välja dem! Så att fler förstår vad man vill lägga pengarna på, och att det kommer fler val och blir lite konkurrens på marknaden (och förhoppningsvis då lite billigare i slutändan). Oavsett kostnad blir det definitivt Moderna Försäkringar för mig!

    Jag lyssnade på Plånboken i P1 för ett bra tag sedan, då hade de ett reportage om just detta och tog upp att det endast fanns ett bolag för tillfället (dock tror jag inte de nämnde namn, men en snabb googling visade svaret). 
    Åh då ska jag lyssna med en gång, tack för tips!
  • amandakollb
    Booli13 skrev 2020-08-20 11:22:10 följande:

    *Puffar*


    jag ska absolut ta en betalvariant! har inte bestämt vilken ännu, funderade på trygghansa eller folksam men kollade på konsumenternas och då var moderna och ica i topp, så nu låtar det mot moderna.. 

    har hört förut att det är bra att teckna så många gratisvarianter också som möjligt, för att man kan få ut på alla om det skulle hända något av nu det lilla som täcks, någon som vet om det stämmer? 
  • Booli13
    amandakollb skrev 2020-08-20 12:41:02 följande:
    jag ska absolut ta en betalvariant! har inte bestämt vilken ännu, funderade på trygghansa eller folksam men kollade på konsumenternas och då var moderna och ica i topp, så nu låtar det mot moderna.. 

    har hört förut att det är bra att teckna så många gratisvarianter också som möjligt, för att man kan få ut på alla om det skulle hända något av nu det lilla som täcks, någon som vet om det stämmer? 
    Jag tror att det är olycksfallsdelen, där du kan få bestående men, som kan ge ersättning från flera håll. Med de direkta kostnaderna som du får betala för typ lärbesöket det får man bara från ett.
Svar på tråden Vilken gravidförsäkring valde du och varför?