• Vendela75

    Behöver lugnande ord från hundvana personer!

    Hej!

    Vi har en staffeblandning på snart ett år som är hela familjens kelgris. 

    Jag har haft hundar tidigare, men ingen ras som är i så pass stort behov av aktivering och stimulering, något som leder till att jag väldigt ofta får dåligt samvete. 

    Detta trots att:


    - Hon tack vare corona väldigt sällan är ensam
    - Vi har trädgård där hon får spring fritt och leta efter godis som vi gömmer
    - Vi tränar dagligen tricks och lite lydnad
    - Vi går flera promenader om dagen, och varierar promenaderna så det inte ska bli enformigt
    - Hon har flera hundkompisar i området som också har trädgårdar och som hon leker med flera gånger i veckan
    - Vi har henne även till hundrastgård ett par gånger i veckan eftersom hon älskar att leka med andra hundar
    - Jag har ett helt skåp fyllt med aktivitetsleksaker hon får leta godis i
    - Hon får nästan alltid följa med på våra små utflykter, till lekparker med barnen osv. Hon är helt enkelt nästan alltid med. 

    Men ändå, ibland blir det ju 'tråkigare' dagar. Vi kanske har tidsbrist och det blir bara de vanliga promenaderna och hon får hänga med oss i huset, men något roligare händer inte.


    Och genast slår det dåliga samvetet till. Jag får då för mig att hon är uttråkad och olycklig osv, även fast jag förstår att hon egentligen har ett jättebra liv.

    Så från er hundvana, kan ni snälla lugna mig med era kunskaper. Är det ok för hundar att få ha det lite lugnt och tråkigt ibland, och man kanske till och med kan hoppas att de ibland behöver det..?

    (Har såklart googlat men hittar otroligt nog ingen bra information)


    Tack på förhand. 

  • Svar på tråden Behöver lugnande ord från hundvana personer!
  • Tecum

    Ta det lugnt, din hund har att bra liv med tillräckligt med aktiviteter. Det är inte många hundägare som ligger på er nivå med aktiviteter.

  • Dexter dot com

    Det ska vara balans mellan aktivering och passivitetsträning annars kan det gå över styr dvs under eller överstimulering. Tränar ni passivitetsträning så hon har en på/avknapp?
    Du skriver att du tycker rasen har ett stort behov av aktivering och stimulering...hur beter hon sig när du tycker hon får för lite aktivering?

  • Vendela75
    Dexter dot com skrev 2020-08-10 17:42:37 följande:

    Det ska vara balans mellan aktivering och passivitetsträning annars kan det gå över styr dvs under eller överstimulering. Tränar ni passivitetsträning så hon har en på/avknapp?
    Du skriver att du tycker rasen har ett stort behov av aktivering och stimulering...hur beter hon sig när du tycker hon får för lite aktivering?


    Hon är mest Amstaff och de har ju ett stort behov av både motion och stimulering. Och än så länge (kanske för att hon inte hinner känna så eftersom jag försöker hitta på saker hela tiden, haha) så har hon inte betett sig som att hon är uttråkad, det är mer jag som oroar mig och tycker synd om henne om hon får ligga för mycket i sin säng en dag. 
    Nej har faktiskt inte kört så mycket passitivitetsträning, men kanske borde. 

    Tack för svar!
  • Vendela75
    Tecum skrev 2020-08-10 16:45:15 följande:

    Ta det lugnt, din hund har att bra liv med tillräckligt med aktiviteter. Det är inte många hundägare som ligger på er nivå med aktiviteter.


    Tack så mycket, behöver höra sånt ibland :)
  • Dexter dot com
    Vendela75 skrev 2020-08-10 17:57:23 följande:
    Hon är mest Amstaff och de har ju ett stort behov av både motion och stimulering. Och än så länge (kanske för att hon inte hinner känna så eftersom jag försöker hitta på saker hela tiden, haha) så har hon inte betett sig som att hon är uttråkad, det är mer jag som oroar mig och tycker synd om henne om hon får ligga för mycket i sin säng en dag. 
    Nej har faktiskt inte kört så mycket passitivitetsträning, men kanske borde. 

    Tack för svar!
    Dom dagarna du har dåligt om tid kan du låta henne leta upp sin mat utspridd på hela gräsmattan och låta henne dra bildäck alt bära klövjeväska på promenaderna så har du "gratis" aktivering. Min erfarenhet är att det är bättre att trötta ut hunden ordentligt mentalt några g/v med tex spår än "smådutta" korta stunder flera g/dag.
    Blir lite nyfiken på hur mycket sängliggande som är för mycket i dina ögon?
  • Anonym (H)

    Jag har en tax som blir trött av 1-2 timmars promenad på förmiddagen. Där gör jag lite aktivering som att hoppa upp på stenar, slalom mm. Då är hon nöjd med kortare kiss promenader resten av dagen.

  • Jemp

    Hur yttrar sig rastlösheten?

    Hur långa promenader?

    Är hunden passivitetstränad?

    Eller är det bara du som får dåligt samvete? I så fall: det låter som ett bra hundliv, helt ok med lugnare dagar.

  • Anonym (C)

    Jag gick valpkurs och då fick vi lära oss att hundar behöver nån dag i veckan när inget händer mer och den bara får vila typ, så tror bara dom tråkiga dagarna är bra för er hund :)

  • Corrie

    Jag tycker inte alls att du ska ha dåligt samvete på något vis, det är inte alls fel för en hund att ha lugna innedagar. Jag tror att hundfolk har en tendens till att hetsa upp varandra över hur mycket aktivitet hundar behöver och det ska vara timmar av promenader och en massa aktiviteter varje dag. Detta kan skapa en del stress och dåligt samvete hos hundägare helt i onödan. Jag tror att man ska se till hur hundens liv som helhet ser ut istället för att stirra sig blind på hur enskilda dagar ser ut.

  • Anonym (Balans)

    Din hund verkar ha det jättebra.
    Men för hundens bästa så måste du passivitets träna.


    Du vill inte att den utvecklar ett stress/krav beteende när du inte kan ge den lika mycket stimulans under några dagar t ex. Och den måste kunna lyssna på dig när du ber den att stanna och ta en time out. Har du barn eller massa ungar springandes omkring hemma så är det ännu viktigare att den lär sig att kunna vara avslappnad.


    Det är när man inte har klarar sätta en Time Out / ligg o stanna gräns som det kan hända tråkiga saker. Även likaså om den inte får utlopp för sin energi eller de pauser den behöver i även vaket tillstånd.


    Gäller inte bara amstaff utan alla hundar. 

Svar på tråden Behöver lugnande ord från hundvana personer!