• Anonym (smärtkänslig)

Alkohol före tandläkaren?

Är det någon smärtkänslig som testat dricka alkohol för att bedöva extra före tandläkarbesök?

Är smärtöverkänslig och massa bedövning hjälper inte tillräckligt, ej heller terapi, fått svaret att jag bara är så.

Måste till tandläkare för att laga ett hål och har kollat upp alternativ på bedövning/smärtlindring.

Lustgas bedövar inte men gör en behagligt lugn så man ska klara smärtan bättre (kostar c:a 1000kr!)
    Finns bieffekter och en speciell som också kan komma efteråt om man har methyleringssvårigheter i kroppen är att man kan få b12-brist ett par veckor efter. Går nog att åtgärda med tillskott men verkar osäkert vilka fler bieffekter det kan bli? Dela gärna med er av erfarenheter :).

Fick tips från tandläkare att de även erbjuder "Midazolam"

"Vi använder oss också av ett annat lugnande medel som heter Midazolam ngt man dricker 20 min innan behandling, ångestdämpande och ger också lite minnesförlust, dvs efteråt kommer du inte håg så mkt framförallt har du ingen känsla av att det varit obehagligt."

Tyckte det lät som rohypnol så kollade upp det och jo, det är också en benzodiazepin så det är uteslutet för mig, pallar inte sånt.

Dricker vanligtvis inte så det räcker med ett par glas för en lugnande, bedövande effekt och jag vet hur alkohol fungerar i min kropp. Har dock aldrig tagit det för tandläkarbesök i kombo med bedövning.
    Alkohol är ju kärlvidgande och bedövningsmedlet kärlsammandragande så hur blir det där?

Har dryftat detta med några och gått in på lite forum och det är blandat. De jag pratat med tycker absolut inte jag ska dricka något. Kommer inte palla utan extra "bedövning" så ska jag in utan lustgas så kommer jag absolut dra i mig lite.

Tar tacksamt emot tips och erfarenheter :)

• Svar på tråden Alkohol före tandläkaren?
  • Mackan1978

Ingen bra ide. Dom. Lär skicka hem dig.

• Kexsmula

Benzo är betydligt mer effektivt än alkohol och den sorten de erbjuder är såpass svag att du inte kommer få nån minnesförlust efteråt och går absolut ej att jämföra med Rohypnol. Kommer du dit lite sslongsberusad kommer du bli hemskickad.

• Mandel

Jag har tandläkarskräck och tjuter som värsta småungen så tårarna sprutar åt alla håll just pga att bedövningen inte fungerar.

När jag drog ut en tand så fick de fylla på varannan minut och gå över på starkare preparat. Tog ändå ca 30 sek innan jag kände vad de höll på med...

Skulle dock aldrig ens komma på tanken att dricka alkohol för det.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Carabellis kusp

Kort användning av lustgas ger inte B12brist och jag som tandläkare kan justera koncentrationen till vad du behöver för att få en lagom effekt. Lustgas påverkar också hur smärtan upplevs, vilket gör besöket skonsammare. Dessutom upplevs besöket som kortare än vad det är. Efter att behandlingen är klar andas du enbart syrgas i 5 minuter så att all lustgas hinner ventileras ut. En halvtimme efter avslut får du köra bil igen, jämfört med midazolam där effekten dröjer sig kvar i timmar. Jag rekommenderar lustgas, de flesta patienter som testat är nöjda och tycker att tandvård känns mer hanterbart.

• Anonym (Anonym)

Lustgas hjälpte inte mycket när jag skulle föda barn iaf så jag är starkt skeptisk till det som bedövning.

Jag har dragit tre tänder och alla tre gångerna bara fått en spruta rakt in i munnen, det var aldrig någon diskussion om vad som skulle användas. Däremot bad jag om att få bedövningssalva på en tuss innan de stack så det inte skulle kännas så mycket. Det har gått jättebra alla gångerna!

• Carabellis kusp
    Anonym (Anonym) skrev 2020-08-11 09:29:47 följande:

Lustgas hjälpte inte mycket när jag skulle föda barn iaf så jag är starkt skeptisk till det som bedövning.

Jag har dragit tre tänder och alla tre gångerna bara fått en spruta rakt in i munnen, det var aldrig någon diskussion om vad som skulle användas. Däremot bad jag om att få bedövningssalva på en tuss innan de stack så det inte skulle kännas så mycket. Det har gått jättebra alla gångerna!

Lustgas är ett komplement till vanlig bedövning. Det skulle aldrig gå att inte ta vanlig bedövning när en tand ska tas bort.
  • Anonym (smärtkänslig)
    Carabellis kusp skrev 2020-08-11 06:48:13 följande:

Kort användning av lustgas ger inte B12brist och jag som tandläkare kan justera koncentrationen till vad du behöver för att få en lagom effekt. Lustgas påverkar också hur smärtan upplevs, vilket gör besöket skonsammare. Dessutom upplevs besöket som kortare än vad det är. Efter att behandlingen är klar andas du enbart syrgas i 5 minuter så att all lustgas hinner ventileras ut. En halvtimme efter avslut får du köra bil igen, jämfört med midazolam där effekten dröjer sig kvar i timmar. Jag rekommenderar lustgas, de flesta patienter som testat är nöjda och tycker att tandvård känns mer hanterbart.

Tack för infot, låter bra :)
  • Anonym (smärtkänslig)

Tack alla för inputs/erfarenheter Solig
    Har lite mer och tänka på nu och lustgas låter som bra option för att inte freaka ut...Gråter 

Skulle dock inte dyka upp tokberusad, tänkte mer typ lite svagt bedövad & lugn, då alkohol har en lätt bedövande verkan på mig fysiskt fast det kanske kan ha motsatt effekt också? Vill inte bli hemskickad.
    Känns stressigt då jag tidigare inte upplevt mycket effekt av vanlig bedövning, hur mycket de än sprutar in. Kommer dock inte ihåg vilken sort jag fått så ska dryfta med tandläkaren/fråga om de har en riktigt stark så kanske det går att få det direkt?

• Carabellis kusp
    Anonym (smärtkänslig) skrev 2020-08-11 15:56:17 följande:

Tack alla för inputs/erfarenheter 

Har lite mer och tänka på nu och lustgas låter som bra option för att inte freaka ut... 

Skulle dock inte dyka upp tokberusad, tänkte mer typ lite svagt bedövad & lugn, då alkohol har en lätt bedövande verkan på mig fysiskt fast det kanske kan ha motsatt effekt också? Vill inte bli hemskickad.

Känns stressigt då jag tidigare inte upplevt mycket effekt av vanlig bedövning, hur mycket de än sprutar in. Kommer dock inte ihåg vilken sort jag fått så ska dryfta med tandläkaren/fråga om de har en riktigt stark så kanske det går att få det direkt?

Lustgas är ju som en kontrollerad fylla som går att avbryta snabbt och utan bakfylla, hehe.
  • Anonym (smärtkänslig)
    Kexsmula skrev 2020-08-11 04:08:48 följande:

Benzo är betydligt mer effektivt än alkohol och den sorten de erbjuder är såpass svag att du inte kommer få nån minnesförlust efteråt och går absolut ej att jämföra med Rohypnol. Kommer du dit lite sslongsberusad kommer du bli hemskickad.

Men det är väl inte bedövande utan bara lugnande, eller? Om benzo bara är lugnande så passar nog lustgas bättre för mig då man blir helt klar i skallen efteråt Glad
  • smulpaj01
    Kexsmula skrev 2020-08-11 04:09:26 följande:

*salongsberusad, det är tidigt på morgonen. Haha!

Var du måhända också lite salongsberusad sådär på morgonkvisten?
  • Anonym (smärtkänslig)
    Carabellis kusp skrev 2020-08-11 16:20:58 följande:
    Lustgas är ju som en kontrollerad fylla som går att avbryta snabbt och utan bakfylla, hehe.
    Ja, haha det låter som jag kan komma behöva det, önskar bara det var bedövande också Drömmer
  • EpicF

Min mamma blev rekommenderad av sin tandläkare att ta en hut sprit före besöket just för smärtlindring. Så det är helt ok att ta en liten hut sprit före besök hos tandläkaren. De skickar inte hem dig

• Anonym (smärtkänslig)
    EpicF skrev 2020-08-11 16:48:15 följande:

Min mamma blev rekommenderad av sin tandläkare att ta en hut sprit före besöket just för smärtlindring. Så det är helt ok att ta en liten hut sprit före besök hos tandläkaren. De skickar inte hem dig

Schysst Glad
  • Anonym (H)
    EpicF skrev 2020-08-11 16:48:15 följande:
    Intressant
  • Carabellis kusp
    Anonym (smärtkänslig) skrev 2020-08-11 16:35:33 följande:

Ja, haha det låter som jag kan komma behöva det, önskar bara det var bedövande också 

Det ger en mindre obehaglig smärtupplevelse om inte annat.

Jag rekommenderar att du låter bli alkohol, mest för att det kan bli svårt att gå ifrån en sådan vana. Ingen patient skulle skickas hem för salongsberusning förmodar jag, men jag vill att min patient ska fatta adekvata beslut och komma ihåg allt.
  • Anonym (smärtkänslig)
    Carabellis kusp skrev 2020-08-11 19:58:06 följande:
    Det ger en mindre obehaglig smärtupplevelse om inte annat.

Jag rekommenderar att du låter bli alkohol, mest för att det kan bli svårt att gå ifrån en sådan vana. Ingen patient skulle skickas hem för salongsberusning förmodar jag, men jag vill att min patient ska fatta adekvata beslut och komma ihåg allt.
    Ja, förstår det. Lustgas låter som ett bra alternativ.
  • Anonym (haha)

Fast tror du inte att tandläkarna kommer känna lukten av alkohol om du har tagit en sup eller två innan besöket? Går ju inte direkt lätt bort bara för att du borstar tänderna haha.

• Anonym (smärtkänslig)
    Anonym (haha) skrev 2020-08-11 22:15:24 följande:

Fast tror du inte att tandläkarna kommer känna lukten av alkohol om du har tagit en sup eller två innan besöket? Går ju inte direkt lätt bort bara för att du borstar tänderna haha.

Jo, haha, tänkte på det men tänkte att de kanske ignorerar det, det kan ju lika gärna vara att man kanske festat kvällen innan och därför luktar lite ;).
    Det finns ju de som dricker för jämnan och blir nog inte nekade tandvård även fast de luktar alkohol? Trist om det känns obehagligt för tandläkaren dock :/ men om man tar en hutt så stinker man väl inte ner stället direkt?

Lutar nu efter mer info mot att ta lustgas trots kostnaden fast det inte bedövar, vill ha en så behaglig upplevelse som möjligt.
    Men då det är bedövningseffekten jag är ute efter så överväger jag en drink i god tid innan och där funkar ju alkohol all round ända in i cellerna Skål Är dock osäker då jag inte vet hur det skulle funka i kombo med lustgas, vill såklart inte bli dålig.
Svar på tråden Alkohol före tandläkaren?