• HigherMinds

    Du som är feminist..

    Du som är feminist, du som brinner för kvinnors ställning, för jämställdhet, rättvisa, sexism osv.

    Vad känner du inför den enorma invandring vi har från Afrika och Mellanöstern, där stora delar/majoriteten har en syn på kvinnor som får synen på kvinnor bland män i väst att framstå som amatörer.

    En konkret fråga. I och med att det är lätt att känna att det är en smula kontraproduktivitet att med ena handen säga sig brinna för kvinnokampen samtidigt som man med andra handen hyllar kulturer och religioner som anser kvinnor ha ett värde i nivå med en ekorres värde, är invandring från dessa delar av världen icke önskvärd i ditt tycke?

    Förlåt för att jag lägger upp hyckleriet på en silverbricka. Men ibland är det så fruktansvärt underhållande när värdegrundens paragrafer frontalkrockar, när man så gärna vill framstå som både feminist och antirasist, men man inser att ibland får man välja, när verkligheten gör små gästuppträdanden. :D

    Jag gissar att NOLL s.k. feminister vågar sig på att ge ett svar som inte består av en mix utav relativiserande, diverse olika epitet som ska klistras på mig och förminskande. :)

  • Svar på tråden Du som är feminist..
  • Anonym (Anonym)

    Din trådstart bådar ju inte gott för några diskussioner men du måste lära dig att skilja på hyllande av kulturer/religioner och att ha respekt för andras fria val. Hyckleri blir det när man med ena handen brinner för kvinnokampen men med den andra fördömer kultur/religion, eftersom man då sitter och gör ett urval av vilka mänskliga rättigheter man vill ställa sig bakom och kämpa för.

  • Anonym (K)

    Vad är poängen med att svara när man inte får bemöta din okunnighet?

  • Anonym (Relativiserande feminist)

    Eftersom du på förhand bestämt att jag kommer att ge ett svar som består av en mix utav relativiserande, diverse olika epitet som ska klistras på dig och förminskande, så finner jag det onödigt att slösa min tid på dig.
    Ha ett bra liv!

  • Trent

    Du verkar blanda ihop saker. Invandringen i sig har inget med kvinnosyn att göra. Man kan ha en åsikt om invandringen och en annan om kvinnosynen. Man kan också ha olika åsikter om olika aspekter av en kultur.

    På samma sätt är t.ex. med Sverige och vår historia. Jag är stolt över mycket men inte allt.

    Så är världen beskaffad. Inte svart eller vit utan en väldig massa av grå nyanser.

  • Aurora Borrealis

    Männen som kommer hit vet vart de har kommit, de vet att sverige är det mest jämställda landet i världen, de vet landets politik och de känner till det från sina hämländer. De har valt att komma hit till det vi har här. De har gett sig av från sina länders styrelse och ojämställdhet för att de inte vill leva i det landet, de KAN inte leva så. De bytte sitt land mot vårt att leva i och de är väl upplysta om hur vi har det här och det är anledningen till att de söker uppehållstillstånd här - de vill ha det vi har och leva i frihet och jämställdhet där alla människor har lika värde och yttrandefrihet och allemansrätt. De vet att kön, homosexualitet och val av religion här är alltihop okej och alla har lika värde. Det finns en anledning till att ALLA på flykt vill leva i Sverige. Därmed inte sagt att ALLA kan få uppehållstillstånd här. Uppenbarligen är sverige omåttligt populärt. Alla vet att sveriges kvinnor är starka och att feminism är starkt här, det vet folk över hela världen och hela världen söker sig hit, det säger något om hur flyktingar ser på jämställdhet. De som inte vill ha feminism flyr till länder där allt fungerar precis som i deras hemländer.

  • Anonym (Pål)
    Aurora Borrealis skrev 2020-08-11 22:44:10 följande:

    Männen som kommer hit vet vart de har kommit, de vet att sverige är det mest jämställda landet i världen, de vet landets politik och de känner till det från sina hämländer. De har valt att komma hit till det vi har här. De har gett sig av från sina länders styrelse och ojämställdhet för att de inte vill leva i det landet, de KAN inte leva så. De bytte sitt land mot vårt att leva i och de är väl upplysta om hur vi har det här och det är anledningen till att de söker uppehållstillstånd här - de vill ha det vi har och leva i frihet och jämställdhet där alla människor har lika värde och yttrandefrihet och allemansrätt. De vet att kön, homosexualitet och val av religion här är alltihop okej och alla har lika värde. Det finns en anledning till att ALLA på flykt vill leva i Sverige. Därmed inte sagt att ALLA kan få uppehållstillstånd här. Uppenbarligen är sverige omåttligt populärt. Alla vet att sveriges kvinnor är starka och att feminism är starkt här, det vet folk över hela världen och hela världen söker sig hit, det säger något om hur flyktingar ser på jämställdhet. De som inte vill ha feminism flyr till länder där allt fungerar precis som i deras hemländer.


    Dagens bästa! Jag gick nästan på det.
  • Anonym (Snälla säg att du skämtar)
    Aurora Borrealis skrev 2020-08-11 22:44:10 följande:

     Det finns en anledning till att ALLA på flykt vill leva i Sverige. Därmed inte sagt att ALLA kan få uppehållstillstånd här. Uppenbarligen är sverige omåttligt populärt. Alla vet att sveriges kvinnor är starka och att feminism är starkt här, det vet folk över hela världen och hela världen söker sig hit, det säger något om hur flyktingar ser på jämställdhet. De som inte vill ha feminism flyr till länder där allt fungerar precis som i deras hemländer.


    Jag hoppas verkligen du skämtar, för det var riktigt underhållande läsning.

    För det är ju precis omöjligt att vara så obotligt korkad att man tror på det där dravvlet o samtidigt klara av att andas....
  • Maya84
    Anonym (Snälla säg att du skämtar) skrev 2020-08-11 22:54:21 följande:
    Jag hoppas verkligen du skämtar, för det var riktigt underhållande läsning.

    För det är ju precis omöjligt att vara så obotligt korkad att man tror på det där dravvlet o samtidigt klara av att andas....
    Du kan ju istället forklara varfor du anser att någon som sager sanningen ar korkad, och ge klara argument som visar att det faktiskt var korkat.

    Eller du kanske bara ar valdigt oinformerad over vilka manniskor som valjer just Sverige over något annat europeiskt land och vilket rykte Sverige har fått?
  • KlantSmurfen
    Why Don't Feminists Fight for Muslim Women?




    steigan.no/2017/12/en-tavlan-i-utsatthet/
    steigan.no/2017/11/vit-man-vansterns-enda-fiende/
    steigan.no/2018/02/mangfald-som-religion/
    steigan.no/2018/07/darfor-vill-vansterkvinnor-inte-tala-om-valdtakterna/

    samehegyptson.wordpress.com/2020/01/16/minst-437-miljoner-sek-av-allmanna-medel-har-gatt-till-tre-organisationer-tillhorande-sekten-ikhwan-broderna-ar-2016/
    samehegyptson.wordpress.com/2020/02/08/sa-lyckades-islamisterna-tysta-socialdemokrater-i-hedersfortrycksfragan/


  • Mimosa86

    Innan vi går in i den diskussionen.

    Vad är DIN kunskap om feminism?

    I din text så får jag en känsla av att du buntar i hop feminister till en enda grupp (vänsterfeminism, dvs de som hörs och syns mest i mediabruset). Vilket isåfall tyder på okunskap om feminismens olika förgreningar. Det finns som sagt många olika feministiska ideologier, alla med olika teorier om hur man uppnår jämställdhet mellan män och kvinnor.

    Feminism finns inom de flesta politiska grupper, Annars hade ju alla med feministisk önskan röstar på FI, eller att alla som är för en annan sorts integrationspolitik röstat på SD. Så är det ju inte.

    Jag är feminist och ickerasist men är inte för ökad invandring I dagsläget. Har många vänner med invandrarbakgrund som tycker samma. Ingen av oss har tyckt invandringsströmmarna har varit ansvarsfulla eller respektfulla för våra nya medborgare. Man ska kunna ta hand om människor. Man måste kunna ställa krav och utgå ifrån att alla följer den svenska mallen. Det måste finnas en plan, en kunskap, ett långt perspektiv och engagemang. Det måste finnas förståelse för den terror många kommer från och hur man stöttar upp det samt vad den insatsen kostar. Inte lämna människor vind för våg ute i förorterna och tro att allt löser sig med lite tacksamhet. DET anser jag är ett främlingsfientligt tänk.

    Sen tror jag absolut att fler kvinnor (inte nödvändigt feminister) är för ökad invandring än män. Kvinnor har generellt större empati, omhändertagande och EQ än män. Så hade vi tagit emot fler kvinnor och barn än män så kanske det hade funkat bättre.

  • Xenia
    HigherMinds skrev 2020-08-11 14:33:10 följande:

    Du som är feminist, du som brinner för kvinnors ställning, för jämställdhet, rättvisa, sexism osv.

    Vad känner du inför den enorma invandring vi har från Afrika och Mellanöstern, där stora delar/majoriteten har en syn på kvinnor som får synen på kvinnor bland män i väst att framstå som amatörer.

    En konkret fråga. I och med att det är lätt att känna att det är en smula kontraproduktivitet att med ena handen säga sig brinna för kvinnokampen samtidigt som man med andra handen hyllar kulturer och religioner som anser kvinnor ha ett värde i nivå med en ekorres värde, är invandring från dessa delar av världen icke önskvärd i ditt tycke?

    Förlåt för att jag lägger upp hyckleriet på en silverbricka. Men ibland är det så fruktansvärt underhållande när värdegrundens paragrafer frontalkrockar, när man så gärna vill framstå som både feminist och antirasist, men man inser att ibland får man välja, när verkligheten gör små gästuppträdanden. :D

    Jag gissar att NOLL s.k. feminister vågar sig på att ge ett svar som inte består av en mix utav relativiserande, diverse olika epitet som ska klistras på mig och förminskande. :)


    Ja, hela ditt inlägg är väldigt fördomsfullt.

    Alla feminister tycker väl inte likadant om precis allting. Det vi har gemensamt är att vi är för jämställdhet.

    Vilka feminister "hyllar kulturer och religioner som anser kvinnor ha ett värde i nivå med en ekorres värde"? 

    Jag gör det inte. Flyktingarna får stanna för att de är förföljda, inte av några andra orsaker. Det betyder inte att man hyllar deras kulturer. Inte heller att man är en hycklare.

    Det går alldeles utmärkt att vara både feminist och antirasist. Kriminella ska förstås tas fast och inkapiciteras. 
  • Anonym (A)

    Jag är för jämställdhet i hela världen, inte bara i Sverige. Jag är också för ett jämställt samhälle oavsett var man kommer ifrån.

    Jag är också för människors rätt att söka asyl vid krig förförljelse osv.

    Jag ser ingen motsättning mellan de två sakerna.

    Inget hyckleri på nåt silverfat eller något annat fat.

    Jag är för de mänskliga rättigheterna helt enkelt.

    Din ts är så genomsyrad av din egen ideologi att logiken i ditt resonemamg försvinner om man inte delar din ideologi.

  • pyssel

    Det var ett oerhört fördomsfullt inlägg. Eftersom jag är feminist är jag givetvis oerhört bekymrad och anti allt som har med hedersförtryck och liknande strömningar att göra. Det går att vara kritisk mot hur regering och riksdag hanterar integration, krav på invandrare och hur rättsväsendet hanterar brott associerade til problematiken i din inledning, utan att för den skull vara emot bl.a FN och människors rätt till skydd. Jag är givetvis väldigt anti kulturrelativister, vare sig de är feminister eller ej.

    Men en sak bör du ta till dig, det är bara feminister i leden när man arbetar med hedersförtryck. NOLL antifeminister och heller inga kulturrelativiserande feminister. Där har du ett hyckleri från TVÅ grupper. Men välkommen du också, vi för en ojämn kamp!


    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (Femmi)

    Visa att du är kapabel att föra en seriös diskussion så ska jag svara. Dvs starta en ny tråd där du formulerar en fråga utan att slänga åsikter i ansiktet på andra.

Svar på tråden Du som är feminist..