• Anonym (Lea)

    Att få stanna i Sverige. Någon med erfarenhet?

    Min bästa vän måste kanske flytta ut ur Sverige snart. Hon är universitetsutbildad här och har sökt jobb för fullt nu ett tag men inte hittat något. Hon pratar inte så bra svenska än så länge vilket antagligen gör det hela lite svårare. Hon kommer från ett land utanför Europa. Under tiden hon var borta har hela hennes familj flyttat till ett annat land än ursprungslandet, så om hon måste flytta så måste hon göra det till ett land där hon inte har någon familj kvar, vilket gör att det hela känns extra tungt.

    Det känns så absurt att en duktig person som vill arbeta, som är högutbildad (kth), och som har sin pojkvän och sina närmaste vänner här i Sverige, kanske inte får vara kvar i landet. Det är svårt att förstå vad en sådan regel ska vara bra för, särskilt eftersom hon fortfarande (i ett par år till) kommer att ha egna pengar att leva på och alltså inte behöver (eller någonsin har behövt) några bidrag.

    Jag undrar om någon känner till något slags loophole, något vi kanske inte tänkt på, som skulle göra att hon kan stanna här ett tag till. Det är säkert långsökt men det skadar inte att fråga, tänker jag. Någon med erfarenhet av detta som har några tips?  

  • Svar på tråden Att få stanna i Sverige. Någon med erfarenhet?
  • Anonym (Anknytning)

    Antar att hon redan sökt på anknytning till pojkvännen?

  • Anonym (Flyg)

    Är hennes partner från samma land?  


    Anonym (Lea) skrev 2020-08-12 11:04:37 följande:

    Min bästa vän måste kanske flytta ut ur Sverige snart. Hon är universitetsutbildad här och har sökt jobb för fullt nu ett tag men inte hittat något. Hon pratar inte så bra svenska än så länge vilket antagligen gör det hela lite svårare. Hon kommer från ett land utanför Europa. Under tiden hon var borta har hela hennes familj flyttat till ett annat land än ursprungslandet, så om hon måste flytta så måste hon göra det till ett land där hon inte har någon familj kvar, vilket gör att det hela känns extra tungt.


    Hur länge har du känt henne. Pratar du mest Engelska med henne?
  • Anonym (råger)

    Om hon har haft UT pga studier och pojkvän som är svensk eller har PUT
    så kan hon så klart söka på anknytning till honom.

    Hon kan ev behöva söka från sitt hemland men troligen får hon nytt UT

Svar på tråden Att få stanna i Sverige. Någon med erfarenhet?