• Magdaaa

    Förskola 15 timmars 2 dagar i veckan eller 3 korta?

    Hej!

    Planerar förskola 15 timmars och fått den lite längre bort än önskat och bara en bil, 35 min med promenad enkel väg

    Är det ett dumt alternativ med 2 fulla dagar i veckan i stället för 3 för att minska på lämningarna/hämtningarna?

    Har en lillebror som också ska vara med på noterna åt alla håll.

    Kan man ändra tiderna när man börjat om man märker på barnet att dom blir för trött/ osv ?

    Vill att hon ska få en bra stund där inte övermättad på intryck.

    Tips mottages gärna :)

    Ska ju ta upp detta på förskolan men undrar bara efter Andras erfarenheter

  • Svar på tråden Förskola 15 timmars 2 dagar i veckan eller 3 korta?
  • fjanten

    Som föräldraledig i min kommun är det antingen 15 timmar fördelar på 3h x 5d, eller 5h x 3d, och förskolan väljer vilken sort som gäller (5h x 3d på mina barns förskola). Tycker det funkar jättebra att gå 9-14, tis-tors. När jag jobbade gick de 9-14 mån-fre, och jag tycker 5-timmarsdagar är väldigt lagom!

  • Ann-Louise

    På många förskolor får man inte välja tider själv. På min arbetsplats kan man välja på ti-to 9-14, eller varje dag 9-12. Andra förskolor i min kommun har bara alternativet tre dagar i veckan.

  • Nattviol

    Det kan visst gå att få 2 dagar/veckan oavsett vad alla skriver. Det är upp till er situation och förskolan. 

    Jag har haft 2 dagar i veckan för mitt stora barn när vi hade småsyskon. Dock hade vi en dryg mil enkel väg och efter en termin ca så insåg förskolan att det inte funkade för oss med tre dagar/veckan och gick med på att sonen var där 2 dagar veckan och åt frukost med dem, även om det normalt sett inte skulle gå. 

    Då fick vi en gladare son och familjen mådde bättre också! Ett annat barn på samma förskola fick drygt ett år senare ungefär samma situation och då, med vår erfarenhet, så erbjöd dem att de kunde få 2 dagar/v ganska omgående.

    DÄREMOT så skulle jag råda dig att låta barnet gå tre dagar/vecka om det är en helt nyinskolning. I både vårt och den andra familjens fall så var det redan inskolade barn sedan 2-3 år som fått syskon och inget nytt. 

    Ett alternativ till er bil är att skaffa en bra cykel om du inte har det. Antingen en så kallad lådcykel där man kan ha både cykelstol och jag har även sett babyskydd där i, eller en cykelvagn efter cykeln. Till vintern fixar du dubbdäck på cykeln!

Svar på tråden Förskola 15 timmars 2 dagar i veckan eller 3 korta?