Anonym (Nell) skrev 2020-08-12 22:36:30 följande:
Jag planerar inom kort att lägga till ett namn (smeknamn jag haft sedan jag var barn, 30+år) som tilltalsnamn. Idag har jag endast tilltalsnamn och efternamn. Då jag upplever att det låter bättre så vill jag ha gamla namn, nya tilltalsnamn och efternamn efter ändringen.
Undrar nu hur det blir rent praktiskt efteråt. Kommer alla namn att stå med överallt, typ på körkort, pass, bankkort, plastkort, bibliotekskort, anställning, abonnemang....m.m.? Sedan undrar jag vad som gäller vid underskrifter tex banklån, köp i butik, kortköp och andra tillfällen när signaturer krävs. Har försökt hitta svar på detta men utan resultat.
Hoppas det finns en eller två som kan förklara hur det funkar efteråt.
Tack för svar
Du kommer behöva byta pass och körkort. Bankkorten är jag osäker på, lika bra att fråga banken om du behöver byta nu eller om det kan vänta tills det ändå är dags att byta.
Enligt min erfarenhet beror det på banken om alla namn står med, jag har 2 olika banker och den ena fick jag be ta bort alla namn förutom tilltalsnamn och efternamn medan den andra direkt hade bara tilltalsnamn och efternamn (mitt tilltalsnamn är markerat i folkbokföringen). I mitt pass står alla namn med, men på körkortet finns bara första bokstaven i övriga förnamn med.
Din signatur kommer ju ändras iom att du byter tilltalsnamn, men papper du skrivit under tidigare kommer ju fortfarande vara giltiga. Man brukar behöva ringa eller maila runt till företag man har abonnemang hos för att det ska bytas, det brukar inte uppdateras automatiskt.
Det kan bli lite strul hos vc, tandläkare o liknande (blev det iaf för mig), även om tilltalsnamnet är markerat och du blir kallad ditt gamla namn.
Jag bytte bort ett förnamn då jag hade problem med att jag ALLTID på dessa ställen fick dubbelnamn då tilltalsnamn och förnamnet efter är en vanlig kombination, detta trots att det i mitt fall va separata namn utan bindestreck.