• Anonym (Nell)

Lägga till ett tilltalsnamn - hur blir det i praktiken

Jag planerar inom kort att lägga till ett namn (smeknamn jag haft sedan jag var barn, 30+år) som tilltalsnamn. Idag har jag endast tilltalsnamn och efternamn. Då jag upplever att det låter bättre så vill jag ha gamla namn, nya tilltalsnamn och efternamn efter ändringen.

Undrar nu hur det blir rent praktiskt efteråt. Kommer alla namn att stå med överallt, typ på körkort, pass, bankkort, plastkort, bibliotekskort, anställning, abonnemang....m.m.? Sedan undrar jag vad som gäller vid underskrifter tex banklån, köp i butik, kortköp och andra tillfällen när signaturer krävs. Har försökt hitta svar på detta men utan resultat.

Hoppas det finns en eller två som kan förklara hur det funkar efteråt. 

Tack för svar

• Svar på tråden Lägga till ett tilltalsnamn - hur blir det i praktiken
  • Anonym (Förnamn)

Du kan inte ha två tilltalsnamn. Tilltalsnamn är benämningen på det namn som du använder till vardags. Däremot kan du ha flera förnamn.

• Anonym (NN)

Har du flera förnman och har ditt tilltalsnamn markerat i folkbokföringen kommer endast tilltalsnamnet att finnas med på bankkort, brev mm

Om du inte registrerat något tilltalsnamn - då står alla namnen med överallt.

Att enbart byta/registrera tilltalsnamn är gratis - om det är till ett befintligt förnam. Att lägga till eller byta ett förman kostar 250 kr

Den som är osäker på om deras tilltalsnamn är registrerat på folkbokföringen eller inte kan kolla det på ratsit eller skatteverket

https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn/bytafornamn.4.76a43be412206334b89800020631.html

• Anonym (Kort)

Jag har två förnamn, varav ett tilltalsnamn.

På bankkort står bara tilltalsnamnet.

På körkort och i pass står båda förnamnen.

Så, lägger du till ett förnamn blir pass och körkort ogiltiga och du kommer att behöva byta dem. Betalkorten kan du köra vidare med giltighetstiden ut.

Du kommer att få en blankett från Transportstyrelsen efter ditt nambyte så att du kan skicka in ett nytt foto och få nytt körkort.

Jag jobbar på bibliotek och vi får personuppgifter från folkbokföringen. Just vi får bara info om tilltalsnamn. Så heter någon Anna Lena Björk men tilltalsnamn Anna så stått det bara Anna Björk i våra register.

Dock verkar ganska många, främst äldre, inte ha något registrerat tilltalsnamn. Då står alla namnen med. Extra förvirrande när tilltalsnamnet inte står först.

På själva lånekorten står just ingenting förutom användarens signatur.

• Anonym (Kort)

Just ja, ditt inlägg är lite oklart om du ska ändra tilltalsnamn till smeknamnet eller ej. Om du ska byta tilltalsnamn behöver du också ändra din underskrift så att du skriver ditt nya tilltalsnamn och efternamnen. Blir smeknamnet bara ett andranamn och du behåller sitt nuvarande tilltalsnamn, så behöver du inte göra något åt underskriften.

• Anonym (NN)
    Anonym (Kort) skrev 2020-08-14 09:46:54 följande:

Just ja, ditt inlägg är lite oklart om du ska ändra tilltalsnamn till smeknamnet eller ej. Om du ska byta tilltalsnamn behöver du också ändra din underskrift så att du skriver ditt nya tilltalsnamn och efternamnen. Blir smeknamnet bara ett andranamn och du behåller sitt nuvarande tilltalsnamn, så behöver du inte göra något åt underskriften.

På pass, id-kort och körkort finns alla namn med, tilltalsnamnet är inte markerat. Att man då enbart byter/markerar tilltalsnamn påverkar inte id-handlingarna. På bankkort kan det väl heller inte spela någon roll om det står fel namn giltigheten ut, då alla namnen ändå är med i id-handlingen.
  • Anonym (NN)
    Anonym (Kort) skrev 2020-08-14 09:45:18 följande:

Jag har två förnamn, varav ett tilltalsnamn.

På bankkort står bara tilltalsnamnet.

På körkort och i pass står båda förnamnen.

Så, lägger du till ett förnamn blir pass och körkort ogiltiga och du kommer att behöva byta dem. Betalkorten kan du köra vidare med giltighetstiden ut.

Du kommer att få en blankett från Transportstyrelsen efter ditt nambyte så att du kan skicka in ett nytt foto och få nytt körkort.

Jag jobbar på bibliotek och vi får personuppgifter från folkbokföringen. Just vi får bara info om tilltalsnamn. Så heter någon Anna Lena Björk men tilltalsnamn Anna så stått det bara Anna Björk i våra register.

Dock verkar ganska många, främst äldre, inte ha något registrerat tilltalsnamn. Då står alla namnen med. Extra förvirrande när tilltalsnamnet inte står först.

På själva lånekorten står just ingenting förutom användarens signatur.

Det är ju så lätt att fixa detta gratis på Skatteverkets hemsida, alternativt ringa.

På mitt jobb finns det de som gnäller att alla namnen står med på elektroniska schemaskärmen Att bara första namnet (som inte är tilltalsnamnet)står på namnskylten osv . Ändå kommer de sig inte alla för att fixa detta fast man förklarat att det är enkelt.
  • Anonym (myself)

Gällande signatur - om du skriver under nu med ditt nuvarande förnamn och efternamn, så kan du behöva ändra på det. Om du redan nu sätter en kråka (typ initialler med nån krumelutt, som t ex jag själv har), så inga ändringar behövs.

• Anonym (Kort)
    Anonym (NN) skrev 2020-08-14 10:36:03 följande:

På pass, id-kort och körkort finns alla namn med, tilltalsnamnet är inte markerat. Att man då enbart byter/markerar tilltalsnamn påverkar inte id-handlingarna. På bankkort kan det väl heller inte spela någon roll om det står fel namn giltigheten ut, då alla namnen ändå är med i id-handlingen.

Nej, precis. Men om man, som TS vill, lägger till ett namn blir id-handlingarna fel.
  • Anonym (Nell)
    Anonym (Förnamn) skrev 2020-08-12 23:09:50 följande:

Du kan inte ha två tilltalsnamn. Tilltalsnamn är benämningen på det namn som du använder till vardags. Däremot kan du ha flera förnamn.

Kanske var jag otydlig men båda namnen ska inte vara tilltalsnamn. Jag vill lägga till ett förnamn som ska vara mitt tilltalsnamn och ha kvar mitt nuvarande namn, som förnamn.
  • Anonym (Nell)
    Anonym (Kort) skrev 2020-08-14 09:46:54 följande:

Det jag vill är att mitt smeknamn blir mitt tilltalsnamn, sedan vill jag ha kvar mitt nuvarande namn som förnamn.
  • Kiyah
    Anonym (Nell) skrev 2020-08-12 22:36:30 följande:

Jag planerar inom kort att lägga till ett namn (smeknamn jag haft sedan jag var barn, 30+år) som tilltalsnamn. Idag har jag endast tilltalsnamn och efternamn. Då jag upplever att det låter bättre så vill jag ha gamla namn, nya tilltalsnamn och efternamn efter ändringen.

Undrar nu hur det blir rent praktiskt efteråt. Kommer alla namn att stå med överallt, typ på körkort, pass, bankkort, plastkort, bibliotekskort, anställning, abonnemang....m.m.? Sedan undrar jag vad som gäller vid underskrifter tex banklån, köp i butik, kortköp och andra tillfällen när signaturer krävs. Har försökt hitta svar på detta men utan resultat.

Hoppas det finns en eller två som kan förklara hur det funkar efteråt. 

Tack för svar

Du kommer behöva byta pass och körkort. Bankkorten är jag osäker på, lika bra att fråga banken om du behöver byta nu eller om det kan vänta tills det ändå är dags att byta. 
    Enligt min erfarenhet beror det på banken om alla namn står med, jag har 2 olika banker och den ena fick jag be ta bort alla namn förutom tilltalsnamn och efternamn medan den andra direkt hade bara tilltalsnamn och efternamn (mitt tilltalsnamn är markerat i folkbokföringen). I mitt pass står alla namn med, men på körkortet finns bara första bokstaven i övriga förnamn med.

Din signatur kommer ju ändras iom att du byter tilltalsnamn, men papper du skrivit under tidigare kommer ju fortfarande vara giltiga. Man brukar behöva ringa eller maila runt till företag man har abonnemang hos för att det ska bytas, det brukar inte uppdateras automatiskt.

Det kan bli lite strul hos vc, tandläkare o liknande (blev det iaf för mig), även om tilltalsnamnet är markerat och du blir kallad ditt gamla namn. 

Jag bytte bort ett förnamn då jag hade problem med att jag ALLTID på dessa ställen fick dubbelnamn då tilltalsnamn och förnamnet efter är en vanlig kombination, detta trots att det i mitt fall va separata namn utan bindestreck. 
  • asdfgh

När jag ändrade gjorde jag det i samband med att jag bytte pass. Körkort hade jag inte då så kan inte svara på det.

Om alla namn eller bara tilltalsnamnet kommer med varierar. Oftast fungerar det med tilltalsnamn som inte är först men var beredd på att det inte är 100%. Jag hade så tidigare innan jag tröttnade och ändrade ordningen (jag har 4 förnamn vilket innebär att mitt tilltalsnamn ibland förkortades bort vilket inte funkar superbra). Min man har sitt tilltalsnamn som namn #2 och det funkar som sagt hyfsat men inte perfekt.

Svar på tråden Lägga till ett tilltalsnamn - hur blir det i praktiken