• fellebelle

    Torrvaror i glasburkar i skafferiet?

    Är sugen på att få ordning och reda i skafferiet med att köpa glasburkar och fylla på med torrvaror. Dels för att minimera risken för mjölbaggar, dels för att det blir mer struktur i skafferiet. 


    Men jag undrar, vad gör ni med påsen om inte allt får plats i burken? Jag tänker att det då tar ännu mer plats i skafferiet.
    Har ni andra tips att tänka på inför att handla in massa glasbrukar? Någon särskild modell som är bättre? Storlek? Märker ni med etikett, hur isåfall? (tänker främst på produkter som kan vara svåra att skilja på, som olika mjölsorter osv.)

  • Svar på tråden Torrvaror i glasburkar i skafferiet?
  • momjanet

    Jag försökte det där någon gång efter att ha haft just mjölbaggar.
    Jag hade vanliga vita etiketter, sådana där som man kan hitta vid fryspåsar och sånt.

    Det höll ett tag men sen gav jag upp. En anledning är den du nämner: antingen har man halvfulla glasburkar eller så har man glasburk och en halvfull påse.

    Men största anledningen är att det kräver så mycket utrymme, utrymme som jag inte har i mitt skafferiskåp. Packar man runda burkar blir det en massa tomrum. Tryck ihop 4 burkar så ser du vad jag menar, det blir ett tomrum i mitten av burkarna.
    Det här tomrummet spelar inte så stor roll när man har en handfull burkar men det gör jättestor skillnad när man förvarar allt i burkar.  Saker får helt enkelt inte plats längre.

    Så ska det fungera så bör man ha fyrkantiga, stapelbara burkar eller ha ett gammaldags skafferi som är ett helt rum.

  • Anonym (myself)

    Anväver två sorters burkar:
    www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/koksartiklar/matforvaring2/forvaringsburkar/forvaringsburk-810464/ - för större mängd (t ex olika sortet mjöl, socker, gryn)
    www.kitchnsverige.se/natbutik/koksutrustning/forvaring/x-11233600/ - inte såna men liknande, för mindre mängder (t ex chiafrön, linser)
    Det är just viktigt att ha rektangulara burkar för att spara plats samt helst i samma höjd. Det blir ibland att nån mjöl inte får plats i burken, men oftast är det sån vara som vi använder mycket av och då ligger påsen bredvid och används först.
    Jag har skrivit ut på jobbet på en sån här Dymo-maskin alla etiketter.

  • Anonym (Tokfrans)

    Jag har allt i öppna förpackningar i skafferiet, men med texten ?Tillträde förbjudet för skadedjur!? på varje förpackning. Det funkar finfint. Har i och för sig haft några enstaka mjölbaggar och även någon kackerlacka, men har då genom lågaffektivt bemötande kunnat övertyga dem om att ge sig av. God pedagogik vinner i längden.

  • momjanet
    Anonym (Tokfrans) skrev 2020-08-13 15:23:33 följande:
    Jag har allt i öppna förpackningar i skafferiet, men med texten Tillträde förbjudet för skadedjur! på varje förpackning. Det funkar finfint. Har i och för sig haft några enstaka mjölbaggar och även någon kackerlacka, men har då genom lågaffektivt bemötande kunnat övertyga dem om att ge sig av. God pedagogik vinner i längden.
    Men attans! Att jag inte tänkt på det!
    Jag försökte med slänga varor, torka hyllor med klorin och gud vet vad. Det var ett helsikes jobb helt enkelt.

    Ska konvertera till din metod! Solig
  • Anonym (Tokfrans)
    momjanet skrev 2020-08-13 15:25:22 följande:

    Men attans! Att jag inte tänkt på det!

    Jag försökte med slänga varor, torka hyllor med klorin och gud vet vad. Det var ett helsikes jobb helt enkelt.

    Ska konvertera till din metod!


    Ja, testa så får du se. En lite modernare och mer demokratisk approach till problemet än repressiva glasburkar. :P
  • Volkheim

    Dessa började jag använda när jag kände att jag ville organisera i skafferiet och slippa bruk + påse/förpacknings-problemet.

    www.ikea.com/se/sv/images/products/ikea-365--food-container-with-lid-rectangular-glass-bamboo__0627511_PH150454_S5.JPG


    Snygga och staplingsvänliga. Glas med trälock. Finns i lika storlekar, och även större i plats med tätta lock med spännen, som vi använder till mjöl och vällning, sådana torrvaror som kommer i storpack.

  • Anonym (p)

    Opraktiskt
    Då har du en massa burkar som ska rengöras och torkas  regelbundet
    Onödigt att det ska gå åt en massa material till burkar när livsmedlen redan har en förpackning

  • Anonym (Emma)

    jag använder mig av alla möjliga glasburkar och jag kan hålla med om att de tar större plats än själva originalförpackningarna.
    Men det gör mig ingenting det får ta plats. Vissa burkar har jag t.o.m på köksbänken, de som används varje dag/ofta.

    Använd dig utav burkar du gillar, inte måste det vara dyra saker som en 200ing per burk. Kan lika gärna vara tomatsåsen från icaburken...

  • Anonym (..)
    Anonym (p) skrev 2020-08-13 23:13:45 följande:

    Opraktiskt
    Då har du en massa burkar som ska rengöras och torkas  regelbundet
    Onödigt att det ska gå åt en massa material till burkar när livsmedlen redan har en förpackning


    En otät pappåse som för mjöl eller havregryn både smutsar ner och sprider ohyra om det funnits sådan med i. (Och kryper dit om någon funnits i skafferiet.) Det händer att jag får in ohyra ändå ibland, jag vill åtminstone inte ha odling av dem. Bara härom dagen såg jag att vi fått en massa minikryp i en med klämma försluten(!?) plastpåse med popcornmajs.

    Själv har jag en stor fyrkantig burk från tupperware som jag fått i present till grynen och en fyraliters (tror jag) fyrkantig burk för lösgodis, som jag fick gratis i någon affär, till vetemjöl. I övrigt blandad kompott. Glasburkar tycker jag är för tunga, dem har jag bara i kylskåpet.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (p) skrev 2020-08-13 23:13:45 följande:

    Opraktiskt
    Då har du en massa burkar som ska rengöras och torkas  regelbundet
    Onödigt att det ska gå åt en massa material till burkar när livsmedlen redan har en förpackning


    Fast plastburkar eller påsar från affären är kända att inte hålla tätt från skadedjur. Har du rejäla burkar (förslagsvis glas) så stoppar du spridning effektivt.

    Annars räcker det med en påse ris från affären och sedan är allt förstört. Har du det i bra burkar direkt så finns ingen spridning och du slipper slänga allt om du fått hem djur.

    Sedan är det inte en massa material till burkar, du skaffar en burk till bakpulvret, riset, mjölet osv och sedan har man dem. Allt återanvänds när man köper nytt.
  • Anonym (p)
    Anonym (p) skrev 2020-08-13 23:13:45 följande:

    Opraktiskt
    Då har du en massa burkar som ska rengöras och torkas  regelbundet
    Onödigt att det ska gå åt en massa material till burkar när livsmedlen redan har en förpackning


    Jag har aldrig haft djur eller ohyra 
    Städa skafferiet ordentligt och handla på bättre affärer
  • Anonym (Emma)
    Anonym (p) skrev 2020-08-25 23:12:25 följande:
    Jag har aldrig haft djur eller ohyra 
    Städa skafferiet ordentligt och handla på bättre affärer
    Ohyra kan du få ifrån alla sorters affärer. Tyvärr finns inga finbutiker där det städas extra ofta med 100% säkerhet att det inte finns mjölbaggar. För det kan komma från grossisten. Behöver inte vara just från matbutiken.
    Ta Kungsörnen som exempel, de levererar mjöl till nästan alla matbutiker (i alla fall i mitt område, Stockholm) skulle de få baggar i mjölet så har är det många butiker som drabbas.
  • Anonym (..)
    Anonym (p) skrev 2020-08-25 23:12:25 följande:
    Jag har aldrig haft djur eller ohyra 
    Städa skafferiet ordentligt och handla på bättre affärer
    Kul för dig, men det kan drabba alla som har mat hemma. Jag har haft det några gånger de senaste tjugo åren men det räcker bra. Får jag några kryp nu så invaderar de åtminstone bara sin egen förpackning. Och som skrevs ovan, det finns inga finbutiker där du är garanterad att inte köpa med dig ohyra hem.

    Jämför med pälsängrar: Du kan ha det hur fint som helst men flyger fel bagge in genom fönstret när du vädrar så kan du få en koloni av dem, så det är inte fel att lägga undanlagda ullplagg i plastpåsar ändå.
  • Anonym (opraktiskt)

    Tycker det ser fint ut men är opraktiskt med burkar. Hur håller man reda på bäst-före-datum t ex? 

  • Anonym (Hepp)

    Körde med glasburkar tidigare men det är inte så utrymmeseffektivt så vi bytte till att ha originalförpackningar i plåtburkar istället. Mycket smidigare. Går att hitta på loppisar och Tradera om man inte vill köpa helt nytt. Går att hitta t.ex. plåtburk från Kungsörnen som är gjord för deras mjölpåse. Har också köpt större plåtburkar från Ikea för diverse småpåsar med kryddor osv där de ligger lite mer samlat.

    Håller all ohyra borta!Plus är snyggt

  • Anonym (Hepp)

    Ett till tips som visserligen inte är lika snyggt är att köpa plastbackar och ha varorna i dem. T.ex. en för bakning där mjöl, bakpulver osv. finns. Lätt att stapla om man behöver och lätt att hitta grejer också.

Svar på tråden Torrvaror i glasburkar i skafferiet?