• Jojjoooo

    Plugga med bebis?

    Hej!

    Jag har en liten fråga jag skulle vilja bolla med er andra om.

    Det är så att jag ska börja plugga nu om några veckor och tror jag kan vara gravid. Utbildningen pågår i 1,5 år så väldigt kort.

    Barnet skulle komma såklart mitt i utbildningen men tänker att man skulle väl kunna plugga ändå? Det är väldigt mycket plugg hemifrån men tänker att man gör det bästa av situationen. Vill inte pausa studierna/tror inte ens det går. Har dessutom större barn och undrar om det skulle vara okej enligt skola/dagis att dom går vanliga tider medans jag är hemma och pluggar trotts att jag har en bebis? Tanken är alltså att inte ta ut nå föräldrarpenning då eftersom jag har csn då.

  • Svar på tråden Plugga med bebis?
  • HeidiHR

    Jag var hemma med mitt första barn och blev gravid med tvåan strax innan jag skulle börja plugga. Har läst komvux sedan augusti förra året och barn nr två föddes i december. Tog en kort paus på drygt en månad när hon precis var nyfödd och har sedan kört på. Det har varit stundtals bökigt att få ihop det tidsmässigt men då har inte äldsta gått på förskolan. Men jag skulle säga kör, det grejar du!

  • fjanten

    Ja, du kan väl plugga så tar pappan FL? Eller så tar han FL de dagar du behöver vara på skolan? Detta förutsatt att det blir en hyfsat enkel bebis.

  • Jojjoooo

    Åh okej. Ja jag kommer inte kunna ha våra tre äldre barn hemma under tiden haha. Får man ha dom på dagis?

    Tanken är väl att han jobbar. Som jag skrev så är det mycket hemma plugg. Kanske någon dag i veckan man är i skolan.

  • Aliona
    Jojjoooo skrev 2020-08-13 20:16:36 följande:

    Åh okej. Ja jag kommer inte kunna ha våra tre äldre barn hemma under tiden haha. Får man ha dom på dagis?

    Tanken är väl att han jobbar. Som jag skrev så är det mycket hemma plugg. Kanske någon dag i veckan man är i skolan.


    Eftersom du inte är föräldraledig utan pluggar är det väl klart att du får ha barnen på fsk som alla andra studenter?

    Men vad ska du göra med bebisen de dagar som du faktiskt ska vara i skolan?
  • Jojjoooo

    Jag vet att det vissa skolor är okej med att man har med bebis. Är ju bara några få timmar när man väl är där. Annars har jag släkt som mer än gärna skulle vilja passa bebis :)

  • fjanten
    Jojjoooo skrev 2020-08-14 07:09:11 följande:

    Jag vet att det vissa skolor är okej med att man har med bebis. Är ju bara några få timmar när man väl är där. Annars har jag släkt som mer än gärna skulle vilja passa bebis :)


    Det tycker jag definitivt inte du ska räkna med - kan bli otroligt distraherande för dina kursare. En sak att ha med en typ 7-åring när det kört ihop sig, som kan sitta och rita/liknande medans, och en helt annan sak att ha med en bebis som lika gärna kan vråla från början till slut.

    Jag kan ju berätta att jag har pluggat med bebisar, men då brukade min man ta föräldraledigt de dagar jag hade träffar på skolan (skrev kandidat halvåret efter min första fötts, och läste magister året min andra föddes - då tog min man FL).

    Så jag är inte emot att plugga med en bebis hemma, men du ska absolut inte ta med den till skolan.
  • HeidiHR

    En fördel som faktiskt kommit med corona är att allt som skulle göras i sal eller i större sammanhang för min del ställts in. Alla prov och liknande görs hemma. Så har du tur fortsätter skolorna att jobba utifrån distansundervisning!

  • legomum

    Du kan studera på distans. Just nu gör jag alla prov genom skolportalen och behöver inte ens åka in för examinationsuppgifterna.

    Jag studerar kvällstid och helger när jag kan bli avlastad av pappan. Det blir inte mycket gjort under dagtid.

    Mina barn är snart 7 år men som bebisar så sov de hela dagarna med små vakenstunder det första halvåret. Deras kusin har gjort tvärtom och sover i fem minutersintervaller och är vaken i stort hela dagen.
    Jag hade kunnat studera när de var små eftersom de sov så mycket men det är ju få bebisar vad jag förstått som gör det.
    Men visst kan du studera med en bebis om du är disciplinerad med den tid du har.

  • Anna 428

    Det svåraste har det varit för min del att kunna planera när jag får en ledig stund med en bebis. Jag har svårt att fokusera mig när jag vet att jag kan bli avbruten när som helst som det har varit med min bebis.

Svar på tråden Plugga med bebis?