• Jiller

    Bortkörd från plats på tåg

    Har många gånger när jag åkt tåg hänt mig att det kommer på folk med cyklar som ber mig att flytta mig från sittplatsen för att de ska spänna fast sin cykel där, men vad jag har läst så har övriga resenärer förtur till platser. Har de egentligen rätt att be mig flytta mig?

  • Svar på tråden Bortkörd från plats på tåg
  • Anonym (K)
    Anonym (T) skrev 2020-08-14 11:38:36 följande:

    Jag åker i princip bara öresundståg och hört tågvärdarna flytta på folk för att cyklar ska få plats på "cykelplatsen". Har bara varit med om 1 gång de bett någon vänta på nästa avgång men då var det 6 st cyklar, 1 rullstol, 3 barnvagnar, massa väskor och vi var många som stod upp.


    Vem fick vänta på nästa avgång? Cycklisten?

    Och vart flyttades folket? Fick de stå eller fanns det andra sittplatser?

    Är bara nyfiken hur det går till IRL.
  • Anonym (?)
    Anonym (K) skrev 2020-08-14 11:07:33 följande:

    Givetvis. Varför sitter du på cyckelplatsen?

    Det är en självklarhet att en person som kan sitta / stå varsomhelst lämnar företräde till de som behöver särskilda platser för att kunna åka med.


    Fast folk utan djur sitter ju på platser avsedd för djurägare hela tiden och ingen ber dem flytta sig?
  • Anonym (K)
    Anonym (?) skrev 2020-08-14 11:55:55 följande:

    Fast folk utan djur sitter ju på platser avsedd för djurägare hela tiden och ingen ber dem flytta sig?


    Varför? Finns det inte tillräckligt med plats för djurägare får man be de flytta på sig?

    Det är man själv som får agera / be SJ personalen om hjälp vid behov.

    Jag ber folk utan barnvagn att flytta på sig när jag åker med barnvagn och jag flyttar när någon med rullstol behöver platsen om det är samma plats man ska använda.

    Men det gör inget om någon sitter / står på djurplats / cyckelplats / barnvagnsplats / rullstolsplats så länge det är ledigt.
  • Anonym (op)
    Anonym (K) skrev 2020-08-14 11:44:27 följande:
    Vem fick vänta på nästa avgång? Cycklisten?

    Och vart flyttades folket? Fick de stå eller fanns det andra sittplatser?

    Är bara nyfiken hur det går till IRL.
    Min pappa är tågvärd på sj sedan sådär 30 år. Han säger att runt storhelger så avvisar de både barnvagnar och cyklar om det verkligen behövs, då folk alltid går före. Men kan ju vara olika regler på olika tåg.
  • Mint
    Anonym (K) skrev 2020-08-14 11:16:07 följande:

    Sitter du inte på en bokad cyckelplats ska du såklart inte flytta på dig , men det är en skälvklarhet också.

    Jag tog för givet först att det gäller någon särskild bokad cyckelplats, för att ens kommer på frågan att du skulle flytta på dig.


    På Öresundstågen, som är de som jag känner till, går det inte att boka cykelplatserna vare sig med eller utan cykel. Det ska ju mycket till (särskilt under corona-tid) för att det inte ska finnas EN ENDA ANNAN ledig plats, antingen i lågdelen eller någon annanstans i tåget. Lite följsam kan man väl vara?

    Eller är ursprungspassagerarens behov av att att inte flytta på sig (varför satte hen sig då på en cykelplats, undrar man) större än cyklistens önskan att slippa vänta en timme på nästa avgång? Tror absolut att tågvärden hade hänvisat ursprungspassageraren till en annan ledig plats om hen blandades i diskussionen.

    Nej vill du inte behöva flytta, hitta då en vanlig obokad plats utanför lågdels- eller djurvagnen så får du ju garanterat sitta ostörd hela vägen.
  • Anonym (K)
    Anonym (op) skrev 2020-08-14 12:05:23 följande:

    Min pappa är tågvärd på sj sedan sådär 30 år. Han säger att runt storhelger så avvisar de både barnvagnar och cyklar om det verkligen behövs, då folk alltid går före. Men kan ju vara olika regler på olika tåg.


    Oavsett vem var där först?

    Om det är först till kvarn som gäller om personen inte har bokat plats är det rimligt såklart.

    Men att avvisa alla med barnvagn / cyckel per automatik låter inget vidare.
  • Anonym (K)
    Mint skrev 2020-08-14 13:08:31 följande:

    På Öresundstågen, som är de som jag känner till, går det inte att boka cykelplatserna vare sig med eller utan cykel. Det ska ju mycket till (särskilt under corona-tid) för att det inte ska finnas EN ENDA ANNAN ledig plats, antingen i lågdelen eller någon annanstans i tåget. Lite följsam kan man väl vara?

    Eller är ursprungspassagerarens behov av att att inte flytta på sig (varför satte hen sig då på en cykelplats, undrar man) större än cyklistens önskan att slippa vänta en timme på nästa avgång? Tror absolut att tågvärden hade hänvisat ursprungspassageraren till en annan ledig plats om hen blandades i diskussionen.

    Nej vill du inte behöva flytta, hitta då en vanlig obokad plats utanför lågdels- eller djurvagnen så får du ju garanterat sitta ostörd hela vägen.


    Vet du att TS åker med Öresundståg? Annars vet inte du eller jag vilka regler som gäller.

    Jag åker inte tåg överhuvudtaget där man inte kan boka plats så du behöver inte oroa dig att jag tar din cyckelplats på tåget.
  • Mint
    Anonym (K) skrev 2020-08-14 13:25:25 följande:

    Vet du att TS åker med Öresundståg? Annars vet inte du eller jag vilka regler som gäller.

    Jag åker inte tåg överhuvudtaget där man inte kan boka plats så du behöver inte oroa dig att jag tar din cyckelplats på tåget.


    Nej, men Öresundståg är de enda tåg jag åkt med (förutom Pågatåg och tåg i Danmark) där man får ha cykel med. Den som inte bryr sig om Öresundståg kan lätt scrolla vidare.

    Själv brukar jag inte boka plats (det är svårt/dyrt om man tågpendlar, dessutom onödigt eftersom det finns en obokad vagn) men väljer alltid plats i obokade vagnen för att inte bli bortkörd. Skönare platser dessutom än i lågdelen.
  • Anonym (K)
    Mint skrev 2020-08-14 13:35:14 följande:

    Nej, men Öresundståg är de enda tåg jag åkt med (förutom Pågatåg och tåg i Danmark) där man får ha cykel med. Den som inte bryr sig om Öresundståg kan lätt scrolla vidare.

    Själv brukar jag inte boka plats (det är svårt/dyrt om man tågpendlar, dessutom onödigt eftersom det finns en obokad vagn) men väljer alltid plats i obokade vagnen för att inte bli bortkörd. Skönare platser dessutom än i lågdelen.


    Det funkar säkert om man man åker själv/ är förhållandevis ung /frisk.

    Jag skulle aldrig chansa/flytta runt med ett litet barn.

    Pendlar såklart ej till jobbet heller.

    Obokade vagnen kan vara full.

    ( menar rent allmänt , inte just nu med coronavirus mm)

    Men är man en frisk vuxen utan småbarn behöver man inte boka plats om man inte känner behov.

    Åker TS just Öresundståg finns det såklart ingen anledning heller att just sitta på cyckelplatsen?

    Men hen har inte skrivit mer ?
  • Anonym (op)
    Anonym (K) skrev 2020-08-14 13:17:17 följande:
    Oavsett vem var där först?

    Om det är först till kvarn som gäller om personen inte har bokat plats är det rimligt såklart.

    Men att avvisa alla med barnvagn / cyckel per automatik låter inget vidare.
    De avvisar cykeln/barnvagnen. Inte personen.
  • Anonym (K)
    Anonym (op) skrev 2020-08-14 14:28:21 följande:

    De avvisar cykeln/barnvagnen. Inte personen.


    Det är väl samma sak i praktiken? Vem har råd att kasta sin cyckel / barnvagn och köpa ny för att få åka med tåget?

    Och hur skulle personen säkert resa / ta sig hem med spädbarn och bagage utan vagn?
  • Anonym (op)
    Anonym (K) skrev 2020-08-14 14:34:22 följande:
    Det är väl samma sak i praktiken? Vem har råd att kasta sin cyckel / barnvagn och köpa ny för att få åka med tåget?

    Och hur skulle personen säkert resa / ta sig hem med spädbarn och bagage utan vagn?
    Jag säger bara hur det är. Det vanligaste är att personalen på tågen gör allt för att det ska gå.
  • Mint
    Anonym (op) skrev 2020-08-14 14:41:07 följande:

    Jag säger bara hur det är. Det vanligaste är att personalen på tågen gör allt för att det ska gå.


    Rimligast måste väl ändå vara att anvisa personen utan cykel till en ledig plats någon annanstans?
  • Anonym (op)
    Mint skrev 2020-08-14 19:07:40 följande:
    Rimligast måste väl ändå vara att anvisa personen utan cykel till en ledig plats någon annanstans?
    Om inte tåget är fullbokat ja.
  • Anonym (Guse)
    Jiller skrev 2020-08-14 00:03:19 följande:

    Har många gånger när jag åkt tåg hänt mig att det kommer på folk med cyklar som ber mig att flytta mig från sittplatsen för att de ska spänna fast sin cykel där, men vad jag har läst så har övriga resenärer förtur till platser. Har de egentligen rätt att be mig flytta mig?


    Var vem vad... ?

    Jag har bara, SJ där jag bor och de låter mig knappt ta med barnvagn ens. Kommer tio flygkåta Lidingöbor på tåget får jag lämna min vagn kvar medan de obekymrat belamrar gången med bagage. Cyklar... Sånt vill inte SJ se på sina tåg...
Svar på tråden Bortkörd från plats på tåg