• Fri 14 Aug 2020 13:55
    1007 visningar
    26 svar
    26
    1007

    Min son är 12 år och han säger att han skulle bli glad över ett syskon. Orolig att det inte kommer bli så.

    Hej är ny här på familjeliv.

    Det är så att jag har en son på 12 år som bor hos mig varannan vecka. Jag har pratat med honom om syskon från och till nu i 2 år sen jag och min sambo har börjat prata om det.

    Och varje gång jag fråga min son om han skulle vilja ha ett syskon så säger han Ja och att han skulle bli glad. Men nu plussade jag i lördags och det enda jag har gjort är att gråta och nu är jag orolig att jag kommer förlora det jag har med min son. Är rädd att han känner att det är jobbigt med ett syskon och att han hellre vill vara hos sin pappa när bebisen kommer.

    Varje gång jag har frågat honom om han tycker det skulle bli kul med ett syskon så säger han ja. Och att det inte gör han något att få ett syskon. Men nu är jag gravid i 5e vecka ca. Och det gör mig både ledsen och rädd för jag vill verkligen inte förlora det vi har. Samtidigt som jag vill och har alltid velat ha fler barn så är det ändå jobbigt nu när han har varit ensam i 12 år. Visst han har en syster på sin pappas sida men han har inte träffat henne på över 1 år. Vet att sen lilla tiden han träffade henne så vad han glad åt henne.

    Är det fler som jag som mår så här. Jag vill ju må bra och vara glad men det är jag verkligen inte. Behöver någon att prata med här som har varit med om liknande.

  • Svar på tråden Min son är 12 år och han säger att han skulle bli glad över ett syskon. Orolig att det inte kommer bli så.
  • Fri 14 Aug 2020 13:57
    #1
    Vinnie83 skrev 2020-08-14 13:55:00 följande:

    Hej är ny här på familjeliv.

    Det är så att jag har en son på 12 år som bor hos mig varannan vecka. Jag har pratat med honom om syskon från och till nu i 2 år sen jag och min sambo har börjat prata om det.

    Och varje gång jag fråga min son om han skulle vilja ha ett syskon så säger han Ja och att han skulle bli glad. Men nu plussade jag i lördags och det enda jag har gjort är att gråta och nu är jag orolig att jag kommer förlora det jag har med min son. Är rädd att han känner att det är jobbigt med ett syskon och att han hellre vill vara hos sin pappa när bebisen kommer.

    Varje gång jag har frågat honom om han tycker det skulle bli kul med ett syskon så säger han ja. Och att det inte gör han något att få ett syskon. Men nu är jag gravid i 5e vecka ca. Och det gör mig både ledsen och rädd för jag vill verkligen inte förlora det vi har. Samtidigt som jag vill och har alltid velat ha fler barn så är det ändå jobbigt nu när han har varit ensam i 12 år. Visst han har en syster på sin pappas sida men han har inte träffat henne på över 1 år. Vet att sen lilla tiden han träffade henne så vad han glad åt henne.

    Är det fler som jag som mår så här. Jag vill ju må bra och vara glad men det är jag verkligen inte. Behöver någon att prata med här som har varit med om liknande.


    Varför håller du på och frågar honom det gång på gång? Han har svarat, och är dessutom inte skyldig att bara känna glädje över ett kommande syskon. Du har ju själv delade känslor, det måste barn få ha också. Om du vill ha ett barn till så bör du ta ansvar över det beslutet och förstå och klarar av att bemöta hans känslor, vilka de än kan komma att vara. 
  • Anonym (H)
    Fri 14 Aug 2020 14:00
    #2

    Varför kan du inte tro på det din son säger?

  • Fri 14 Aug 2020 14:07
    #3

    Det är inte det att jag inte tror honom. Jag är bara orolig över att det inte blir bra.

    Ville mest få svar från någon som har fått barn med sån stort glapp mellan syskonen. Och som har känt likadant som jag tidigt i graviditeten. Och hur det har gåtts senare osv. Självklart är det olika från barn till barn. Men vill väl ha någon att bolla med..

  • Fri 14 Aug 2020 14:10
    #4
    +1
    Vinnie83 skrev 2020-08-14 14:07:15 följande:

    Det är inte det att jag inte tror honom. Jag är bara orolig över att det inte blir bra.

    Ville mest få svar från någon som har fått barn med sån stort glapp mellan syskonen. Och som har känt likadant som jag tidigt i graviditeten. Och hur det har gåtts senare osv. Självklart är det olika från barn till barn. Men vill väl ha någon att bolla med..


    Men det är ju en oro du får härbärgera själv och låta bli att lägga över på honom. Det mesta i livet är svårt att få hållbara och tvärsäkra försäkringar om. Som vuxen fattar man beslut och sedan tar man hand om konsekvenserna som uppkommer. 
  • Fri 14 Aug 2020 14:13
    #5

    Förstår precis hur du menar och jag vill givetvis inte lägga allt det på honom. Utan jag har bara frågat vad han skulle tycka om det, (det tycker jag väl inte är så fel att göra)

    Jag får försöka få bort tankarna som far runt i huvudet och försöka se framåt.

  • Fri 14 Aug 2020 14:39
    #6

    Han är 12 år. Om ett år vill han inte vara med dig särskilt mycket. Då är han inget barn längre utan en tonåring, och ni kommer definitivt inte längre att ha det ni har nu. Oroa dig inte för förändringar! De kommer vad du än gör; vare sig han får ett syskon eller inte. De flesta får ett skörare och svårare förhållande till sina barn under ett par år i tonåren, för de ska ju frigöra sig och bli självständiga. Sedan, en vacker dag, då har du en stor pojke som nästan är en ung man, och det är inte dumt det heller!

  • Fri 14 Aug 2020 14:43
    #7
    lövet2 skrev 2020-08-14 14:39:24 följande:

    Han är 12 år. Om ett år vill han inte vara med dig särskilt mycket. Då är han inget barn längre utan en tonåring, och ni kommer definitivt inte längre att ha det ni har nu. Oroa dig inte för förändringar! De kommer vad du än gör; vare sig han får ett syskon eller inte. De flesta får ett skörare och svårare förhållande till sina barn under ett par år i tonåren, för de ska ju frigöra sig och bli självständiga. Sedan, en vacker dag, då har du en stor pojke som nästan är en ung man, och det är inte dumt det heller!


    Tack för ditt svar. Det behövde jag nu kände jag. Jag vet inte varför jag känner denna oro och skuldkänslor jag fått.
  • Anonym (Mamma 42)
    Fri 14 Aug 2020 14:50
    #8

    Jag tycker det är lite fel att hålla på och fråga honom om det, han är är ett barn och även om han tycker det låter kul att få syskon så kan nog inte riktigt tänka sig in i det.

    Och det tycker jag inte han behöver heller, det är något ni vuxna bestämmer.

    När syskonet kommit så sikta in dig på att bara göra det bästa av det då, gör saker med bara 12-åringen ibland i den mån det går, blir säkert jättebra och inget att oroa sig för. Han är ju stor och självständig ändå i den åldern.

    Grattis:)

  • Anonym (what?­)
    Fri 14 Aug 2020 16:18
    #9
    Vinnie83 skrev 2020-08-14 13:55:00 följande:

    Hej är ny här på familjeliv.

    Det är så att jag har en son på 12 år som bor hos mig varannan vecka. Jag har pratat med honom om syskon från och till nu i 2 år sen jag och min sambo har börjat prata om det.

    Och varje gång jag fråga min son om han skulle vilja ha ett syskon så säger han Ja och att han skulle bli glad. Men nu plussade jag i lördags och det enda jag har gjort är att gråta och nu är jag orolig att jag kommer förlora det jag har med min son. Är rädd att han känner att det är jobbigt med ett syskon och att han hellre vill vara hos sin pappa när bebisen kommer.

    Varje gång jag har frågat honom om han tycker det skulle bli kul med ett syskon så säger han ja. Och att det inte gör han något att få ett syskon. Men nu är jag gravid i 5e vecka ca. Och det gör mig både ledsen och rädd för jag vill verkligen inte förlora det vi har. Samtidigt som jag vill och har alltid velat ha fler barn så är det ändå jobbigt nu när han har varit ensam i 12 år. Visst han har en syster på sin pappas sida men han har inte träffat henne på över 1 år. Vet att sen lilla tiden han träffade henne så vad han glad åt henne.

    Är det fler som jag som mår så här. Jag vill ju må bra och vara glad men det är jag verkligen inte. Behöver någon att prata med här som har varit med om liknande.


    Förlåt men inte pratar man om sina barn alls om att det kanske kan bli syskon? Det är vuxenämnen. 
    Det kan bli missfall, det kan bli barn som är dödfödda, det kan bli hur knasigt som helst. Lägg inte något som helst om detta på ett barn, han kan bli besviken om det aldrig blir ett syskon efter att du pratat så mycket om det. 

    Nu menar jag inte att något helst kommer hända dig, alltså, jag bara menar att det är vuxna som bestämmer sånt här och OM man ser att man är gravid, DÅ pratar med barnen om det. 
  • Fri 14 Aug 2020 16:27
    #10

    Alltså jag har inte pratat jättemycket om det med honom. Jag har bara ställt frågan vad han skulle tycka om ett syskon.

    Det är det enda. Är det så fel av mig att fråga honom vad han tycker om det? Han har ju sagt att han skulle tycka det var roligt. När jag vi har pratat om det så har det ju varit för att någon annan som vi känner ska få barn osv.

    Det är så otroligt svårt att formulera sig i skrift så "alla" förstår hur man menar.

Svar på tråden Min son är 12 år och han säger att han skulle bli glad över ett syskon. Orolig att det inte kommer bli så.