• Anonym (Andra kvinnan)

    När är man otrogen?

    Jag blev kär i min bäste vän och vi har pratat om våran känslor och vi har kramats och provkysst men sen avbröt han och fick dåligt samvete så vi hade aldrig sex problemet är att han har sambo och barn och han har berättat om hans känslor för en annan för henne och sen läste hon hans mobil medan han sov och läste vad vi pratat om det är typ flirt snack och hon säger vi är otrogna fast vi tycker det inte är det.

    Nu lägger hon all skuld på mig att allt är mitt fel och att hon förbjuder oss ha mer kontakt. Jag mår skit och tycker hon överreagerar. Vad tycker ni? Nu hotar hon honom om han tar kontakt med mig eller väljer mig kommer hon ta barnen och flytta 60 mil långt borta så han väljer henne pga barnen.

    Vad är gräns till Otroghet för er?

  • Svar på tråden När är man otrogen?
  • Anonym (Blåbär)

    Otrogenhet kan komma i olika formar.

    För er skulle jag tycka att ni är känslomässigt otrogna och ni har ju kysst så ni har redan börjat agera på det.

    Att vara känslomässigt otrogen är att att man har känslor för varandra och vill mer och det vill ni ju för det visar ni varandra i era kyssar och berörningar och flörtandet osv.

    Självklart borde han bryta med dig om han inte vill bli ihop med dig utan vill få det att fungera med sin nuvarande.

    Och självklart vill inte han nuvarande stanna hemma med hans ungar medan ni 2 springer runt och kära ner er i varandra liksom. Det funkar inte. Så hon har all rätt att sätta ett ultimatum.

    Du är ju kär i honom så det måste du själv förstå att ni inte kan fortsätta umgås då.

    Det är bara bäddat för problem för hans familj.

    Och du borde respektera att han är upptagen och har en familj och inte komma i mellan där.

    Och nej har man känslor för varandra så är man mer än bara vänner. Och ni två lämnade vän kategorien den dagen ni insåg det.

    Lycka till!

  • Stockholm32

    Definitionen ?otrohet? är verkligen helt ointressant i sammanhanget och huruvida hon har rätt att kalla det du och din killkompis gjort för otrohet är ännu mer irrelevant för dig om du tänker efter.

    Baserat på vad hon och hennes sambo anser att ett förhållande är, så har hon blivit sviken och hennes sambo har agerat på ett sätt som gör att hon känner sig förrådd och bedragen. Ni har faktiskt agerat på era känslor. Bedragen kan ju användas på allt där någon förts bakom ljuset gällande något som är av högsta relevans för båda parterna. Förrådd känner man sig med all rätt tex när någon som borde varit lojal agerar på ett sätt som denna vet kommer såra, framför allt om man medvetet satt sina egna behov och sig själv först.

    Även om jag förstår din spontana känsla (att det är ju inte bara ditt fel) så har du faktiskt inte rätt att 1: bestämma hur hon väljer att fördela sin känsla av svek och 2: rätt att försöka påverka hur dom ska lösa sin livssituation och 3: haka upp dig på definitionen av otrohet.

    Haka upp dig på att ni faktiskt gått bakom hennes rygg och föreställ dig den känslan. Förstår du hur förnedrande det är?

    Hon vill inte att ni har kontakt. Det är väl en extremt förståelig känsla och reaktion? Det är ju den minimala reaktionen: avbryt kontakten med personen som jag känner att du bedragit mig med eller så är vi över.

  • Tukt
    Anonym (Ba) skrev 2020-08-15 11:58:10 följande:
    Fortsätter man läsa på SAOL så står det också

    "1) förhållandet att vara otrogen (se d. o. 3); äv. konkretare, om handling, försummelse o. d. som vittnar om bristande trohet;"

    Varför ska man inte använda ordet om man anser att ens partner har vart otrogen? Jag hade absolut ansett att min man vart otrogen om han fått känslor, pratat känslor och till och med kysst en annan tjej. Dock hade jag inte skyllt på ts utan lagt skulden på min man där den hör hemma.
    Vet inte om det på något sätt slog hål på min mening.
    Men...  Du håller väl med om att ordet "otrogen" är extremt starkt?
    Blir det inte lite svårt att använda ordet på precis allt som man själv uppfattar vara otrohet? Menar...du går ju inte in på ICA och köper en flintastek och kräver i kassan att den ska betraktas som en majskolv bara för att du själv tycker det?
    Är det inte bra att ha ett ord för det yttersta av svek i en relation, utan att det ska dela betydelse med precis all möjligt?
    Är det inte bättre att prata om det som skett och hur det känns, snarare än att använda extremt värdeladdade ord som då i ditt tycke kan betyda vad som helst?
  • Anonym (Gränsen är:)

    Gränsen för otrohet är väldigt individuell.

    Sex med någon annan än partnern är för mig otrohet. Känslor för och lite hånglande med någon annan för att sedan avbryta är inte otrohet men det är på väg dit. Kanske går att förlåta om det stannar där. 

    Inte lika illa, men inte ok för det.

    Vad gränsen är för den personens partner kan jag inte svara på, kanske anser hon att det är otrohet, eller "bara" på väg dit som jag. Jag kan dock lova att hon inte är ok med det.

  • Anonym (Camilla)

    Som skrivits ovan. Individuellt och varje par bestämmer tillsammans. Det du inte kan säga eller göra framför din partner med en annan person är emotionell eller fysisk otrohet. Lägg där till microotrohet.

    Klart som fan hans tjej lackar ur om ni har hånglat. Backa ur planteringen och välj en singel att inleda något med.

  • Tukt

    Vad är det som gör att man så gärna vill att ordet otrohet ska betyda vad man själv vill? Det finns i princip inga andra ord som avgörs av ens inre känslor. Jag kan inte komma på något i alla fall.

  • Liindsi

    Ni har passerat min gräns för otrohet iaf.

    Om han har känslor för dig och berättat om det för dig och henne och dessutom håller på med dig bakom ryggen så fattar jag inte varför han stannar hos henne. Hon förtjänar betydligt mer än den killen.

    Om min kille får känslor för en annan kvinna och berättar det för henne och kramas och kysser henne så har han varit otrogen. Att han har känslor för en annan skulle kännas ännu värre än om det vara var en kyss med någon och det inte upprepats. Jag skulle känna att ni två gått bakom ryggen på mig och svikit mig. Skulle han vilja ha någon chans att reparera vårt förhållande så skulle jag absolut inte se en möjlighet att han hade nån fortsatt kontakt med dig alls.

  • Anonym (Andra kvinnan)

    Tack för er svar vi tycker att man får känslor för varandra inte otrohet. Det är inget man väljer det är mycket som klickat med oss. Jag försöker gå vidare men svårt också och at han inte vågar lämna henne pga hennes hot gör det bara värre han kan inte lämna henne.

  • Liindsi
    Anonym (Andra kvinnan) skrev 2020-08-16 01:24:50 följande:

    Tack för er svar vi tycker att man får känslor för varandra inte otrohet. Det är inget man väljer det är mycket som klickat med oss. Jag försöker gå vidare men svårt också och at han inte vågar lämna henne pga hennes hot gör det bara värre han kan inte lämna henne.


    Nu har ni inte bara fått känslor. Ni har berättat om ers känslor för varandra, kramats och kyssts...

    Eller så är det ursäkten han säger till dig, att han inte kan lämna pga hennes hot om att flytta. Det är hans barn också, så det fungerar inte riktigt så. Jag tror han helt enkelt vill vara med henne. Gå vidare och lämna honom bakom dig.
  • Anonym (A)

    Om hon kräver att han ska avbryta kontakten med dig bör han göra det om han vill få sitt förhållande och familjeliv att fungera. Det begriper du väl att han inte kan fortsätta umgås med dig nu när hon vet att ni gjort. Ni gick över gränsen. Hade du velat behålla honom som vän borde du ha hållit labbarna borta och inte avslöjat dina känslor. Jag hade aldrig accepterat att min sambo fortsatte ha kontakt med dig, jag förstår henne fullständigt.

  • Anonym (jo)
    Anonym (Andra kvinnan) skrev 2020-08-16 01:24:50 följande:

    Tack för er svar vi tycker att man får känslor för varandra inte otrohet. Det är inget man väljer det är mycket som klickat med oss. Jag försöker gå vidare men svårt också och at han inte vågar lämna henne pga hennes hot gör det bara värre han kan inte lämna henne.


    Kan inte hålla med om att det är avsikten som styr om det är otrohet. Det är det faktum att han bryter sin sambos förtroende genom att träffa en annan kvinna han har romantiska känslor för och dessutom är intim genom kyssar som gör att han är otrogen. Hur hade du känt om du var hans sambo? Att han inte var otrogen för att det va "riktiga" känslor för den andra kvinnan??

    Jag tror du får låta honom sköta "hotet om att flytta". Det är deras fråga. Att träffa en man som är i ett förhållande och där det är barn inkluderade kommer inte göra det hela lätt för dig.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Andra kvinnan) skrev 2020-08-16 01:24:50 följande:

    Tack för er svar vi tycker att man får känslor för varandra inte otrohet. Det är inget man väljer det är mycket som klickat med oss. Jag försöker gå vidare men svårt också och at han inte vågar lämna henne pga hennes hot gör det bara värre han kan inte lämna henne.


    Att få känslor är en sak, men ni har agerat på dem genom att kyssa varandra. För mig är det otrohet och jag förstår hans sambo.
  • Anonym (Kvinna54)

    Ni ska såklart inte umgås ensama om det finns intresse. Till slut ligger ni där..

    Du är redan en homewrecker....hade också ställt ultimatum.

    Ärligt talat verkar du korkad..ja får väl en varning nu...

  • Anonym (A)

    Det är väl ännu värre otrohet om det dessutom är känslor inblandade. Ett fylleligg med en tjej han aldrig kommer att träffa igen är lättare att komma över än att han fått känslor för sin bästa vän som är kär i honom dessutom. Otänkbart att han behåller er båda, antingen bryter han helt med dig eller så lämnar han sin sambo och tydligen väljer han henne så vad du ska göra är att hålla dig långt borta och aldrig kontakta honom igen, om han inte lämnar henne först.

  • Anonym (Sofia)

    Jag hade också ställt ultimatum. Inte okej det ni gjort, min otrohetsgräns hade också varit passerad om jag var hans fru så förstår henne precis. Sluta umgås och bryt kontakten. Du får gå vidare från honom, det är det rätta.

  • Anonym (otippat)
    Anonym (Andra kvinnan) skrev 2020-08-16 01:24:50 följande:

    Tack för er svar vi tycker att man får känslor för varandra inte otrohet. Det är inget man väljer det är mycket som klickat med oss. Jag försöker gå vidare men svårt också och at han inte vågar lämna henne pga hennes hot gör det bara värre han kan inte lämna henne.


    Men oj så otippat att två människor som gått bakom ryggen på en annan inte tycker de gjort fel och anser sig vara helt oskyldiga Drömmer

    Han lämnar inte för att han är feg. Det är inte hennes fel att han är en fegis, han föddes så. Sen kan man absolut förstå att du vill att han lämnar henne så du kan få han istället men du borde fundera mer över om du verkligen vill ha en sån liten fegis som förmodligen kommer gå bakom din rygg så som han gick bakom hennes.
Svar på tråden När är man otrogen?