• MisterMaestro

    Hur hanterar jag denna vattenskada??

    Hej!

    Jag ska flytta ut ur min hyresrätt om en vecka och har stött på lite problem.

    Jag har haft ett diskställ ståendes på golvet (yes, lika dumt som det låter) då det inte fick plats någon annanstans. Nu när jag städar inser jag att det har uppstått vattenskador i plastgolvet.

    Är detta något man kan reparera själv? Isådanafall hur?

    Jag vill gärna undvika att behöva betala för att dom ska riva ut och ersätta plastmattan i hela köket. Kan man ta det på hemförsäkringen?

    Alternativt, spela lite dum och hoppas att dom ser det som gammal slitningsskada?

    Vad hade ni gjort i min situation?

  • Svar på tråden Hur hanterar jag denna vattenskada??
  • Anonym (f)

    Antingen får du nog ta in någon som kan fixa hela mattan, kan även vara skador på golvet under mattan, eller så får du låta värden göra det tyvärr. Blir svårt att dölja. När renoverades lägenheten senast? 

  • Anonym (f)

    Har man möjlighet så kan det ofta bli billigare att fixa det med egna hantverkare. Många värdars hantverkare bara kastar på kostnader som inte ska vara där. Mina hantverkare la på kostnad för en hel uppsättning nya verktyg tex.

  • myskmalva

    Jag tycker att det ser ut att vara linoleum, inte plast. Hur gammalt är golvet? Om du åker på att betala så ska du inte betala hela kostnaden för ett nytt golv utan de ska göra avdrag för golvets ålder.

  • Mascaraklumpar

    Har haft liknande problem men inte lika illa (bara missfärgad, inga sprickor). Det var en exakt likadan matta, för övrigt. Jag slipade med sandpapper tills den del av mattan med samma grundfärg som övriga golvet dök upp. Det tog tid och blev inte perfekt, men det blev bättre än innan. Är man lite kreativt lagd kan man kanske måla på samma mönster som övriga mattan också.

    Sen tror jag i och för sig inte att du får betala så jättemycket, om ens något, om de behöver byta ut den. Mattan är säkert jättegammal.

  • MisterMaestro

    Golvet är antingen 16 eller 24 år gammalt så definitivt inte nytt. 

    Hinner man lösa detta på 5 dagar ens?

    Och om dom skulle behöva byta ut en sådan matta, vad tror ni det kan kosta?

    Har lite mardrömstankar på att dom får för sig att göra en renovering på 30k eller något..

  • Anonym (f)
    MisterMaestro skrev 2020-08-15 13:44:07 följande:

    Golvet är antingen 16 eller 24 år gammalt så definitivt inte nytt. 

    Hinner man lösa detta på 5 dagar ens?

    Och om dom skulle behöva byta ut en sådan matta, vad tror ni det kan kosta?

    Har lite mardrömstankar på att dom får för sig att göra en renovering på 30k eller något..


    Är det mer än 20 år sedan renovering så är värden skyldiga att stå för kostnaden.
  • Anonym (f)

    Det gäller all renovering för övrigt. Vissa saker ännu tidigare. Jag vet detta eftersom jag haft en liknande situation, med en trasig tapet.

  • Anonym (f)

    Glömde säga att de antagligen ändå kommer försöka lägga kostnaden på dig, men är det över 20 år, så låt dem inte göra det.

  • Anonym (f)
    MisterMaestro skrev 2020-08-15 13:44:07 följande:

    Golvet är antingen 16 eller 24 år gammalt så definitivt inte nytt. 

    Hinner man lösa detta på 5 dagar ens?

    Och om dom skulle behöva byta ut en sådan matta, vad tror ni det kan kosta?

    Har lite mardrömstankar på att dom får för sig att göra en renovering på 30k eller något..


    Min fuktskada i hallen kostade enligt min värd 160 000 kr. Jag slapp betala, eftersom det egentligen inte var mitt fel att det blev en fuktskada, men gud vad jag fick stressa över det i över ett års tid, med jurist från hyresgästföreningen osv. (var även dem som la på en massa kostnader för verktyg som inte hörde dit egentligen)
  • StevenDiese

    Lite svårt att se om det är plast eller linoleum. De där beiga fläckarna, vad är det?

    Är det linoleum så är mattan homogen. Då kan man ta en typ morakniv och skrapa av översta skiktet vilket kommer gör den snyggare. En linoleum är likadan hela vägen igenom. Är det plastmatta blir det svårare.

  • MisterMaestro

    Det är en plastmatta över. Kanske svårt att se på bilden men den har spruckit upp och man kan plocka bort millimetertjocka bitar från golvet.

    Under är det något hårdare plastaktigt material som inte verkar tagit skada.

  • MisterMaestro
    Anonym (f) skrev 2020-08-15 14:19:19 följande:
    Min fuktskada i hallen kostade enligt min värd 160 000 kr. Jag slapp betala, eftersom det egentligen inte var mitt fel att det blev en fuktskada, men gud vad jag fick stressa över det i över ett års tid, med jurist från hyresgästföreningen osv. (var även dem som la på en massa kostnader för verktyg som inte hörde dit egentligen)
    Vad var det för typ av golv? Var det relativt nytt?
  • Anonym (f)
    MisterMaestro skrev 2020-08-15 15:18:25 följande:
    Vad var det för typ av golv? Var det relativt nytt?
    Det var ett gammalt trägolv, som byttes till parkett. det var inga stora fuktskador, men pga hur golvet var byggt så byttes hela golvet plus en annan yta som satt ihop med hallen.
Svar på tråden Hur hanterar jag denna vattenskada??