• Anonym (Nyfiken)

Någon skillnad på områdeschef o enhetschef?

Titta på olika tjänster. Ser både enhetschef o områdeschef i kommunens annonser! Är det olika ansvarsbelastning ang dessa tjänster eller väljer man bara att benämna det på olika sätt? Förstår att avdelningschef eller verksamhetschef är snäppet över dessa, men är det någon skillnad på område eller enhetschef?

• Svar på tråden Någon skillnad på områdeschef o enhetschef?
  • Anonym (Nyfiken)

Puff

• Anonym (Anonym)

Ja. En enhetschef är oftast bara ansvarig för en, kanske ett fåtal verksamheter. En områdeschef är nästa pinne upp i skalan. Det området täcker ett större geografiskt område men personen är ansvarig för enhetschefer snarare än verksamheter. Ibland kan de här gränserna vara lite flytande beroende på företagets struktur.

• Anonym (Anonym)

Enhetschef är för övrigt typ samma som verksamhetschef, återigen beroende på strukturen inom företaget, egentligen vad man väljer att kalla det.

• Anonym (Nony)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-08-15 16:10:38 följande:

Enhetschef är för övrigt typ samma som verksamhetschef, återigen beroende på strukturen inom företaget, egentligen vad man väljer att kalla det.

Där jag arbetar är verksamhetschef och enhetschef två helt olika saker med helt olika ansvarsbördor (och lön). Verksamhetschefen ligger under enhetschefen. Är första gången jag hör att det skulle vara ungefär samma sak. 
  • EpicF
    Anonym (Nony) skrev 2020-08-15 16:52:18 följande:

Där jag arbetar är verksamhetschef och enhetschef två helt olika saker med helt olika ansvarsbördor (och lön). Verksamhetschefen ligger under enhetschefen. Är första gången jag hör att det skulle vara ungefär samma sak. 

Nja, beror nog på inom vilket område det är. Hos oss är enhetschef samma sak som verksamhetschef, de är chefer över hela verksamheten (ex SÄBO). Men avdelningschefer är chefer över en avdelning på ex SÄBO. Har själv jobbat som avdelningschef på ett SÄBO och numera avdelningschef/sektionschef inom ett område/specialite på ett sjukhus.
  • EpicF
    EpicF skrev 2020-08-15 17:10:16 följande:

Nja, beror nog på inom vilket område det är. Hos oss är enhetschef samma sak som verksamhetschef, de är chefer över hela verksamheten (ex SÄBO). Men avdelningschefer är chefer över en avdelning på ex SÄBO. Har själv jobbat som avdelningschef på ett SÄBO och numera avdelningschef/sektionschef inom ett område/specialite på ett sjukhus.

Eller hos oss kallas det Vårdenhetschef. Har även en enhetschef över mig.
  • Anonym (Nyfiken)

Oj vad olika det kan vara! Jag har känt att jag skulle vilja söka en tjänst som enhetschef , men är osäker på vad verksamhetschefen tjänst innebar

• Anonym (Sandra)

Hos oss är det samma.. bara att vi bytt namn från det ena till det andra.

Det är cheferna närmast verksamheten hos oss. Därefter kommer verksamhetschef (som är för hela vård-och omsorg) :)

• Akidoki

I de kommuner jag har insyn i är verksamhetschef/avdelningschef ansvarig för hela verksamhetsområdet. Därunder finns enhetschefer vilka ansvarar för enheter i verksamheten. Högst upp sitter förvaltningschefen och är ansvarig för samtliga verksamheter inom förvaltningen.

Svar på tråden Någon skillnad på områdeschef o enhetschef?