• Sat 15 Aug 2020 21:02
    1400 visningar
    7 svar
    7
    1400

    Ångest över permanent beslut

    Hej,
    till att börja med vill jag be om ursäkt om detta är fel kategori, är mitt första inlägg på familjeliv.

    Innan jag kan ställa mina frågor måste jag berätta lite om min relation. 
    När jag var 17 år träffade jag en kvinna som är 23 år äldre än mig, hon var då 40. Idag är jag 22 år och hon är 45. 

    Jag är väl medveten att detta uppfattas väldigt konstigt, många har sagt till mig att det äcklar dom och att vi är sjuka i huvudet. Om du planerar att skriva en sådan kommentar får du gärna skippa det. 

    Hon har barn sedan innan, vill inte berätta hur många och hur gamla då jag inte vill att någon vet vem jag är. 

    Jag vet att jag vill bli pappa i mitt liv, är någonting som jag har tänkt på sedan vi träffades. Vet att alla är olika men tycker generellt sätt det är bättre att bli föräldrer efter 25 då man oftast har ett mer stabilt liv då. 

    Problemet jag står inför är att hon inte kan få barn mycket länge till och jag vet att jag kommer behöva gå hela livet utan att ha barn med henne om vi inte har det snart. Jag har ångest nästan dygnet runt över detta.
    Hon förstår att jag vill ha barn och har sagt att om det är någonting jag verkligen vill så gör vi det. Samtidigt är hon okej med att inte ha fler barn. Det är alltså ingen press från henne 

    Är inte helt säker på vad jag vill få ut av att posta detta, önskar verkligen att det fanns någon lösning, t.ex att frysa hennes ägg eller någonting som gjorde att detta beslutet inte blev så permanent. 

    Några svar jag kan se på förhand komma men som inte kommer hjälpa mig är :
    -Du är ung och har fortfarande mycket att upptäcka
    -Du kommer säkert träffa en annan kvinna så gör inget hastigt

    I övrigt så uppskattar jag er som kommer ta er tid att försöka hjälpa mig i denna tråden. 

  • Svar på tråden Ångest över permanent beslut
  • Sat 15 Aug 2020 21:18
    #1
    +1

    Fast du inser väl att även om ni bestämmer er för att skaffa barn så är chanserna oerhört små att hon dels skulle bli gravid och dels att graviditeten skulle bli lyckad?

    Du är ju förvisso så ung att när ni försökt och din tjej passerat 50 utan resultat så kan du fortfarande få barn med nån annan, så varför ett beslut ni tar nu nödvändigtvis skulle bli permanent har jag svårt att förstå.

    Längtan efter barn är inget man kan kompromissa omkring. Sen dör hon före dig och då tillbringar du dina sista 15 år ensam utan vare sig barn eller barnbarn.

  • Sat 15 Aug 2020 21:48
    #2

    Men vadå efter 25 för att det är mer stabilt då? Ja absolut kan det vara så för vissa. Frågan är hur det är för dig?

    Vill du ha barn med den här kvinnan så är det nog bra att sätta igång så snart som möjligt. Skulle inte våga chansa och vänta 3 år. Men absolut, känns livet för osäkert just nu så ska ni såklart inte göra något förhastat.

    Är adoption uteslutet? Annars kanske det kan vara ett alternativ.

  • Sat 15 Aug 2020 23:37
    #3
    Drottningen1970 skrev 2020-08-15 21:18:32 följande:

    Fast du inser väl att även om ni bestämmer er för att skaffa barn så är chanserna oerhört små att hon dels skulle bli gravid och dels att graviditeten skulle bli lyckad?

    Du är ju förvisso så ung att när ni försökt och din tjej passerat 50 utan resultat så kan du fortfarande få barn med nån annan, så varför ett beslut ni tar nu nödvändigtvis skulle bli permanent har jag svårt att förstå.

    Längtan efter barn är inget man kan kompromissa omkring. Sen dör hon före dig och då tillbringar du dina sista 15 år ensam utan vare sig barn eller barnbarn.


    Permanent på sättet att jag kommer aldrig kunna få barn med henne om vi inte försöker nu. 

    Jag dör nog innan henne med tanke på hur hälsosamt hon lever :) 
  • Sat 15 Aug 2020 23:38
    #4
    Fröken W skrev 2020-08-15 21:48:35 följande:

    Men vadå efter 25 för att det är mer stabilt då? Ja absolut kan det vara så för vissa. Frågan är hur det är för dig?

    Vill du ha barn med den här kvinnan så är det nog bra att sätta igång så snart som möjligt. Skulle inte våga chansa och vänta 3 år. Men absolut, känns livet för osäkert just nu så ska ni såklart inte göra något förhastat.

    Är adoption uteslutet? Annars kanske det kan vara ett alternativ.


    Adoption är uteslutet för oss. All respekt och kärlek till er som väljer att adoptera men det är ingenting jag vill göra. 
  • Sun 16 Aug 2020 06:36
    #5

    Om din sambo lever ett hälsisamt liv tyckwe jag absolut att ni skanförsöka få barn, förstår att du haft det tufft och de dumma kommentarerna som riktar sig mot att du ska separera från henne är ju helt patetiska. Om man bortser från ålder oxh läser ditt inlägg så handlar det inte om ålder mellan er utan att du och din sambo älskar varandra, du vill ha barn och hon har svårt att få barn (eller snart kan det bli svårare).

    Jag förstår din tanke kring att du vill vara en viss ålder innan du får barn. Jag hade en väldigt klar bild att jag skulle få barn när jag var 27 punkt slut. Så blev det inte. Min sambo ör 13 år äldre än jag är och när vi träffades ville han ha barn direkt men eligt mig var jag inte redo. Jag fick börja fundera på allt med barn och familj mycket tidigare än tänkt och då kom jag faktiskt till insikt med att jag skulle kunna tänka mig ha barn tidigare MEN att vi skulle ha det ekonomiskt stabilt... Efter några år var jag redo men vi hade det inte ekonomiskt stabilt, jag blev gravid och födde en son i år. Inget blev alltså som jag hade tänkt mig, men vet du vad?! allt har gått bra, det är tufft men vi är så lyckliga!

    Med det vill jag säga att försök släppa tanken om att du måste vara 25 eller äldre innan du kan ha barn, inget kommer bli precis som du har tänkt dig när det kommer till att skaffa barn ändå. Dessutom är din sambo äldre och det kan ta tid för henne att bli gravid. Om vi säger att ni börjar försöka nu så kan det ta t.ex. 1,5 år innan hon blir gravid och sen är det 9 månaders graviditet och du är 23 nu... Så då skulle du kunna vara 25 när du blir pappa. Om detta absolut inte är ett alternativ för dig så fråga henne om hon är beredd på att frysa sina ägg. Flera av mina vänner har gjort detta, det är en tuff process men har din sambo redan fött barn ich varit gravid så ska hon nog fixa lite hormonsprutor inflr äggfrysning.

    Försök släppa tanken om att du måste ha allt på sin plats innan du skaffar barn och orata med henne om att frysa ägg. Det kommer lösa sig.

  • Sun 16 Aug 2020 07:22
    #6

    Eftersom hon är så gammal ligger hennes chanser att bli gravid just nu på ett par procent. Redan före 40 års ålder kan det ta flera år att bli gravid och hon närmar sig nu klimakteriet. Vad jag säger är att om ni absolut ska ha barn så ska ni starta NU, ni har inte råd att vänta. Varje missad ägglossning är en missad chans att bli med barn, för att inte tala om att risken för missfall skjuter i taket efter 40, redan då 50 % och det blir så klart inte bättre med tiden.

    Ta en titt på ditt liv, tänk dig framtiden. Hur ser du den, hur skulle den se ut med barn eller utan barn? Du måste bestämma dig nu, ni har tyvärr inte lyxen att vänta en sekund för länge.

  • Kodia
    Sun 16 Aug 2020 08:57
    #7

    Jag tycker inte att du behöver vara så låst vid just att "Man ska var 25 år". Tänk mer på hur är just ditt liv. Har du utbildning? Stabilt jobb med bra inkomst? Boende?

Svar på tråden Ångest över permanent beslut