• Anonym (Hatar sommaren)

Varför klarar jag ej värme?

Jag undrar om någon känner igen sig?

Jag klarar inte av den heta sommaren, aom idag 29grader. Jag svettas knappt, ytterst lite men kroppen kokar , om jag är utomhus mer än 15min el nåt i denna värme börjar hjärtat rusa, yrsel, extrem hetta o matthet i kroppen.. sätter jag mig sen i en kall bil med ac tar de ett tag innan kroppeb känns ok igen. Vad är det för fel på mig. Har fetma, rätt högt bmi..kan det bero på detta? Jag vill liksom kunna vara ute på sommaren som alla andra:(

Jag dricker mycket vatten!

• Svar på tråden Varför klarar jag ej värme?
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

Svettning är en mycket viktig funktion för att vi ska klara värme. Du har nog varit nära att få värmeslag.

Min mamma var sjuksköterska, och jag minns att hon nämnde en patient som inte kunde svettas. För att kolla att det stämde satte de honom i en bastu (en kort stund antar jag!), och det stämde att han inte svettades.

Tyvärr har jag ingen information om diagnosen eller eventuell behandling.
    Jag tycker att du ska uppsöka vården så att de får kolla om det är något fel på dig.

• Anonym (Anonym)

Eftersom du har fetma är du känsligare för värmen, du har liksom redan en massa underhudsfett som värmer dig sedan innan. Jag är normalviktig och är också känslig för värmen men svettas aldrig om jag inte anstränger kroppen, knappt då heller. Jag tycker inte det är något konstigt alls att du inte trivs i 29 grader! Dessutom blir det ännu varmare pga att man är i solen, så det är plötsligt inte bara 29 grader utan mer. Och det är klart det tar ett tag att må bättre om du sätter dig vid AC osv.

Du har helt normala kroppsliga reaktioner på värme. Se till att dricka mycket vatten och håll dig i skuggan när det är varmt. Och använd bra spf, helst 50, då tål du värmen bättre eftersom du inte bränner huden. Du måste vara försiktigare!

• Anonym (Osvettig)

Jag känner igen mig. Det är som att min kropp ofta vägrar att svettas trots att den behöver det. Är jag igång och rör på mig och får upp lite flås så kommer svetten, men sitter jag still kan jag känna mig helt kokt men är ändå helt torr på huden, till och med i armhålorna. Att dricka hjälper inte utan resulterar bara i fler toalettbesök. Jag löser det genom att duscha eller spraya på mig vatten. Blött hår svalkar länge.

• Anonym (T)

Låter skönt att ej behöva oroa sig för att svettas 

• Anonym (men...)
    Anonym (T) skrev 2020-08-16 10:33:45 följande:

Låter skönt att ej behöva oroa sig för att svettas 

Men vet du inte att svettning är en viktig funktion som hjälper till att kyla ner kroppen? Det är knappast skönt att inte kunna svettas om det innebär att man får tillbringa hela sommaren inomhus, i luftkonditionerade områden. 

Att det däremot kan vara generande att lida av överdriven svettning (förekommer tex som handsvett), är en helt annan sak. 
  • Aniiee

Din fetma KAN spel in, men inte nödvändigtvis eller kanske inte helt. 

Jag är lite som du, klarar inte av värme. Jag svettas inte heller så jättemycket, men lite grann. Tar en stund att kyla ner mig om jag varit ute i värmen. Yrsel och så händer dock bara om jag slarvar med att dricka. Skillnaden är att jag inte är överviktig utan snarare lite åt andra hållet.

Drick ordentingt och kyl ner dig med en kall dush om du har tillgång, annars ha en liten blommsprut med vatten så du kan spreja håret och nacken och ev fötterna.

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Nimzay

Ja, jag känner igen mig, tycker att stark värme kan va rent ut sagt outhärdligt och mår verkligen på riktigt dåligt av det, och då har jag för min del inte ens fetma utan är väl bara väldigt värmekänslig helt enkelt, antar att vissa av oss är det helt enkelt

• Anonym (Duscha)

Såg på tv en gång om en som inte kunde svettas, personen fick ta flera duschar om dagen istället. Du måste kyla ner kroppen på andra sätt om du inte svettas så mycket.

När du är ute kanske du kan ta med kylklampar och lägga i en handduk som du sedan lägger mot kroppen när du tex är på stranden eller i parken.

• flygrl

Själv är jag nog rakt motsatt dig TS va gäller värme för jag mår som bäst när det är riktigt varmt/hett väder. Kan vistas i stark sol i timmar utan att det påverkar mig nämnvärt. Däremot svettas jag en del och måste därför förstås se till att få i mig nog med vätska.

Vet inte hur mycket det inverkar att jag är svart och har väldigt mörk hy men jag har ex. svarta polare som deffo tycker det är jobbigt i hett väder så riktigt så enkelt är det inte. I övrigt är jag rätt vältränad och smal. Tycker det verkar va stora individuella skillnader hur bra man klarar värme och kan tänka mig det är olika faktorer som samverkar. Ärftlighet är kanske en av dom.

Att svettas är alltså viktigt och om man har begränsad förmåga till det får man svårare klara hetta. Man kan ju till viss del kompensera genom att kyla sig genom duscha eller bada kallt och sen helst inte torka sig med handduk utan låta vattnet dunsta från huden. Blomsprayflaskor som nämnts i tråden är förstås också bra och sen kan man vira en riktigt blöt handduk eller klädesplagg om sig för att få kyleffekt.

Finns också specialplagg avsedda att bäras i blött tillstånd som är till för just extrem hetta. Har sett såna plagg på nån sportbutik.

Att hålla vätskebalansen är förstås också viktigt och där ingår också få i sig lite lagom med salt om man dricker väldigt mycket.

Har du AC hemma TS? Finns ju kompakta såna som man enkelt kan bära med sig i lägenheten.

• Anonym (Svettis)

Vi är olika. En del tål värme bättre än andra. Blöt solhatt eller sjalett tycker jag svalkar skönt. Just något blött/fuktigt på huvudet och att skydda det från solen (om du måste vistas i solskenet) tycker jag lindrar bäst.

• Anonym (Svettis)

Ett annat tips (förlåt om det här är självklarheter!!) är att ha stora, vida kläder av tyger i vävda naturmaterial, typ vit bomullsskjorta och fladdriga viskosbyxor. Undvik snäva plagg och trikåtyger, de är generellt varmare. Här är två snubbar med koll på bra sommarkläder!

Svar på tråden Varför klarar jag ej värme?