• Soff

Ni som lyckats, gjorde ni något annorlunda för att få +?

Jag och min sambo har nu försökt bli med barn i 3 månader och ska försöka för fjärde gången nu efter att mensen passerat. Såhär har det sett ut i våra försök:

1:a försöket - sex 1 dag efter förväntad ägglossning samt efter 2 dagar (så kanske lite sent?)

2:a försöket - sex 4 dagar innan ägglossning, 2 dagar innan ägglossning samt på förväntad ägglossningsdag

3:e försöket - sex 2 dagar innan ägglossning samt på förväntad ägglossningsdag. Jag ville testa att ha sex ett par dagar efter ägglossning också men av olika skäl så blev det inte så. 

Det tredje försöket tog jag ägglossningstest och testade positivt på förväntad ägglossningsdag. Jag använder p-dator som sa att jag hade ägglossning 1 dag senare än mina beräkningar samt 1 dag senare efter positivt ägglossningstest. Mensen brukar vara punktlig och endast diffa max 1 dag. 

Jag tar kosttillskott med fosfor och diverse vitaminer för de som försöker bli gravida, min sambo tog kosttillskott med zink och diverse vitaminer men fick tillfälligt sluta på grund av en vitamin han inte ska få i sig för mycket av på grund av njursten, men har beställt nya med endast zink så det är på g. 

Ni som redan lyckats bli gravida. Ser ni att vi borde göra något annorlunda? Eller är det bara fortsätta på´t? :) Några tips? Besvikelsen blev stor idag när mensen startade igång, igen :(  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-08-16 11:19
    Mina cykler är normalt sett mellan 25-27 dagar
  • Svar på tråden Ni som lyckats, gjorde ni något annorlunda för att få +?
  • Soff
    Anonym (Sanna) skrev 2020-08-16 17:13:39 följande:

Jag är gravid med fjärde barnet, och jag har alltid kört på ägglossningstester för att bekräfta ägglossning. Har alltid haft sex samma dag som positivt ägglossningstest, sedan släpper ju ägget inom ca 24 timmar, så då finns ju spermier redo för befruktning.

Har också skippat alkohol när vi försökt (och givetvis tobak, men det använder jag aldrig ändå). Har ätit folsyra, men det är enda tillskottet.

Vi har också varit förhållandevis unga varje gång: 21, 22, 25 och nu 26.

Gått på första försöket varje gång.

Om alla vore så lucky : P grattis till fjärde barnet! Har prickat in ägglossningen med ägglossningstester, men sist blev det inget ändå. Så hoppas på bättre lycka nästa försök. 
  • Soff

Sambon var väl inte superpositiv till metoden, då han tycker det känns så konstigt att det blir så himla schemalagt. Jag kan ju hålla med honom om att det känns konstigt, men samtidigt så, vill man nå målet att bli med barn så kanske det helt enkelt bara får bli så.. Men han sa att han samtidigt var öppen för förslag, så får hoppas att han ändå är på att göra ett försök, trots att det känns lite konstigt. Man får väl försöka glömma lite att det handlar om "bebisfabrik"..

Han har en mer avslappnad inställning till det hela, och tycker man kan ta det lite lugnt och inte stressa. Stressa vill jag förstås inte heller, men jag vill ju göra det jag kan föra att öka chanserna. Det är ju så psykiskt påfrestande också när man blir besviken över det där minuset.. och det vill man ju göra allt för att slippa igen. 

• Lajlan

Blev gravid på första försöket med båda barnen, och var då 30 och 33 år, sambon 10 år äldre. Tog folsyra och försökte vara allmänt hälsosam, tränade minst 3 ggr/v och åt bra vid första graviditeten, andra gången kanske jag inte tränade lika flitigt, kanske 2 ggr/v + vardagscykling. Inte heller tobak eller alkohol. Har inte använt hormonella preventivmetoder på i alla fall 8 år innan, utan körde med kondom istället.. Jag kände av ägglossningen tror jag, brukar vilja ha mer sex de dagarna, så det skötte sig naturligt kan man säga, och hade då sex i typ 4-5 dagar i rad.....

• Soff
    Lajlan skrev 2020-08-24 18:27:32 följande:

Blev gravid på första försöket med båda barnen, och var då 30 och 33 år, sambon 10 år äldre. Tog folsyra och försökte vara allmänt hälsosam, tränade minst 3 ggr/v och åt bra vid första graviditeten, andra gången kanske jag inte tränade lika flitigt, kanske 2 ggr/v + vardagscykling. Inte heller tobak eller alkohol. Har inte använt hormonella preventivmetoder på i alla fall 8 år innan, utan körde med kondom istället.. Jag kände av ägglossningen tror jag, brukar vilja ha mer sex de dagarna, så det skötte sig naturligt kan man säga, och hade då sex i typ 4-5 dagar i rad.....

Okey! Tack för att du delade med dig. Jag försöker också leva så hälsosamt jag kan. Svårare att få sambon att undvika ölen helt.. :P han vill gärna ta det åtminstone på helgen ett par stycken, men han har dragit ner på det iallafall. Jag har slopat alkoholen helt, samt att jag äter bidrottninggelé och folsyra. Är inne på fjärde försöket nu. Blev sjuk till denna gång så kan inte hålla igång och träna.. ^^ men vi kör på iallafall :P och så får vi se hur det går. 
  • Canama
    Soff skrev 2020-08-25 17:54:45 följande:

Okey! Tack för att du delade med dig. Jag försöker också leva så hälsosamt jag kan. Svårare att få sambon att undvika ölen helt.. :P han vill gärna ta det åtminstone på helgen ett par stycken, men han har dragit ner på det iallafall. Jag har slopat alkoholen helt, samt att jag äter bidrottninggelé och folsyra. Är inne på fjärde försöket nu. Blev sjuk till denna gång så kan inte hålla igång och träna.. ^^ men vi kör på iallafall :P och så får vi se hur det går. 

Vissa rön säger att de är bra att man är sjuk om man vill bli gravid ;). Nått med att sänkt immunförsvar gör de lättare för spermierna. Jag vet inte om de är en myt eller inte men hoppas går ju :D
  • Utvandraren2

Det låter som du gör allt rätt. Jag bytte app efter 3dje försöket då jag misstänkte att ÄL var lite senare än vad appen sa. Men jag hade haft väldigt oregelbunden mens som säkert lurade appen. Uteslöt de mest oregelbundna månaderna i den (två) nya apparna, och fick då ett ÄL datum som låg lite längre fram. Blev gravid på fjärde försöket. :)

Misströsta inte, men förstår att du känner så. Det gjorde jag med.

• Soff
    Canama skrev 2020-08-25 18:45:06 följande:

Vissa rön säger att de är bra att man är sjuk om man vill bli gravid ;). Nått med att sänkt immunförsvar gör de lättare för spermierna. Jag vet inte om de är en myt eller inte men hoppas går ju :D

Oooo hoppas på det hehe!! ;p
  • Soff
    Utvandraren2 skrev 2020-08-25 19:01:11 följande:

Det låter som du gör allt rätt. Jag bytte app efter 3dje försöket då jag misstänkte att ÄL var lite senare än vad appen sa. Men jag hade haft väldigt oregelbunden mens som säkert lurade appen. Uteslöt de mest oregelbundna månaderna i den (två) nya apparna, och fick då ett ÄL datum som låg lite längre fram. Blev gravid på fjärde försöket. :)

Spännande, har också tänkt på det där om appen säger rätt dag.. misstänker att den ibland visat för tidigt också, då min p-dator visar en dag senare ibland (den jag mäter temp med). Men denna gången ska vi testa att ha sex även efter ägglossningsdagarna och se om det kan ge något ^^

Tack för stöd ????
  • Soff
    Soff skrev 2020-08-26 00:05:39 följande:

Spännande, har också tänkt på det där om appen säger rätt dag.. misstänker att den ibland visat för tidigt också, då min p-dator visar en dag senare ibland (den jag mäter temp med). Men denna gången ska vi testa att ha sex även efter ägglossningsdagarna och se om det kan ge något ^^

Tack för stöd ????

Utvandraren2 skrev 2020-08-25 19:01:11 följande:

Det skulle inte vara massa frågetecken efter utan en blomma men det gick inte att göra :p
  • Utvandraren2
    Soff skrev 2020-08-26 00:05:39 följande:

Tack för stöd ????

Ja, det är bara att -ligga i- ^^ när man vill ha bebis. Det är ju bara en vecka i månaden, så varannan dag i en vecka får man ställa upp på för det goda ändamålets skull. Min karl var trött och sliten (han hade mkt på jobbet just då), så det blev bara fokus på att -få det gjort-.
Svar på tråden Ni som lyckats, gjorde ni något annorlunda för att få +?