• Sun 16 Aug 2020 13:14
    2684 visningar
    14 svar
    14
    2684

    Apoteket vägrar ge ut medicin

    Hej!

    Apoteket vägrar expediera medicin.

    Jag har 4 uttag på recept, ingen expeditionsintervall.
    Tar ut en Nebido som medicinen heter samma dag på fysisk apotek och åker till klinik för min första injektion, beställer även en Nebido i god tid vilket jag fått rådet att göra av vårdenheten, beställer via apotekets app inför nästa gång (6 veckor senare).

    Apoteket vägrar lämna ut, med anledning, tre månaders förbruk vid Corona. Efter att jag förklarat för farmaceut på telefon att det här är för mindre än 3 månaders förbruk så byter hon anledning till flera olika anledningar, ifrågasätter medicineringen, börjar läsa ur FASS, säger att jag måste informera dem om alla datum för alla framtida injektioner, att jag får ta ut medicinen samma dag som jag har injektion, sen är hon extremt otrevlig i telefon, personangrepp, jag fick inte prata med nån annan, lät mig inte riktigt förklara, hon slänger på luren efter att jag rättar felaktig information. Jag har aldrig varit med om nåt liknande. Jag ringer inte in mer utan jag skickar in ett mail till deras kundsupport och klagar.

    Kontaktar Läkemedelsverket för information och de säger att jag haft rätt. Hon jag pratar med är helt chockad över vad Apoteket gjort och föreslår att jag beställer från ett annat apotek, jag beställer från Apotea istället och tänker aldrig mer Apoteket AB. Jag släpper det här tänker nu tänker jag.

    Apotea expedierar inte heller nu helt plötsligt. De säger att anledningen är att Apoteket AB's chef (chefen för den första farmaceuten jag talat med och som nu har fått in mitt klagomålsbrev) kontaktat dem och bett dem sätta stopp.

    Apoteket AB's chef har även kontaktat min läkare, säger nog inte sanningen till honom, eftersom han i ett meddelandet inte verkar veta vad som hänt och tror att jag försökt ta ut mer än vad som står på receptet eller nåt, han rekommenderar att jag bara ska ut en inför nästa injektion, förklarar för honom att det är precis det jag gjort, jag har bara beställt en via appen mitt apotek i god tid inför nästa injektion.

    Apoteket Ab's chef ringer nu mig på telefon istället för mail där jag förväntade svar. Hon vill besvara klagomålet och förklarar att anledningen för stoppet är tre månaders regeln vid corona. Återigen förklarar jag hur detta är för mindre tid än så, hon förstår och håller med, men ändrar då anledningen till att det här enbart får tas ut när 2/3 av tiden har gått för att hålla sig inom förmånen. Sedan tillägger hon att i mitt fall gäller detta obligatoriskt även om jag vill ha medicinen utanför förmån (fel) eftersom det här är farliga "droger" (återigen fel) och att man inte kan ge ut hursomhelst till vemsomhelst osv.

    Plötsligt säger hon att den första farmaceuten jag pratat med har sagt att jag var "obehaglig". Sedan så förklarar chefen att det är hon själv som ringt och stoppat min order från Apotea. Jag ber om att de lyssnar på samtalet mellan mig och farmaceuten, vilket jag även bad om i mailet, nej säger hon, för det finns inte inspelat. Tänker, varför ringer ni mig, varför inte bara svara tillbaka till mailet jag skickade in.

    Jag kontaktar läkemedelsverkets insynsenhet, de säger att jag gjort rätt, Apoteket har fel, receptet har ingen expeditonsintervall, de särskilda reglerna för Nebido som Apoteket AB's chef tagit upp finns inte och funkar inte sådär. De säger att Nebido inte är narkotikaklassat och att även då ska inte Apotekets personal ha rätt att agera sådär. De anser att det här är väldigt märkligt beteende av Apoteket. Mest av allt reagerar de på att den här chefen ringt upp andra Apotek. De anser att Apoteket gjort fel och föreslår anmälan till dem och till IVO.

    Har ni varit med om nåt liknande? Brukar det vara såhär för er som försöker ta ut denna medicin eller liknande medicin? Varför tror ni Apoteket beter sig såhär?
    Vad tycker ni jag ska göra, ska jag bara släppa det, orkar inte med sånt här, eller är det viktigt att jag ska anmäla?

    Tack!

  • Svar på tråden Apoteket vägrar ge ut medicin
  • Sun 16 Aug 2020 13:18
    #1

    Släpp det. Du orkar ju inte och det kommer knappast leda till någon skillnad för din egen del.

  • Sun 16 Aug 2020 13:34
    #2
    Mortiscia80 skrev 2020-08-16 13:18:17 följande:

    Släpp det. Du orkar ju inte och det kommer knappast leda till någon skillnad för din egen del.


    Har du själv varit med om liknande och har dåliga erfarenheter av att anmäla?
  • Sun 16 Aug 2020 13:44
    #3
    Lillpappa skrev 2020-08-16 13:34:39 följande:
    Har du själv varit med om liknande och har dåliga erfarenheter av att anmäla?
    Nej.
  • Magica­l
    Sun 16 Aug 2020 13:54
    #4
    +1

    Du har ju skrivit så detaljerat här så jag tror nog att du orkar anmäla, det mesta står ju här. 

  • Sun 16 Aug 2020 14:10
    #5
    Magical skrev 2020-08-16 13:54:09 följande:

    Du har ju skrivit så detaljerat här så jag tror nog att du orkar anmäla, det mesta står ju här. 


    Du har en poäng.
  • Sun 16 Aug 2020 14:31
    #6

    Krångligt på apoteken nuförtiden. Skulle hämta ut astmamedicin till sonen. De ville inte ge två uttag på grund av begränsningen. Anledningen till att jag behövde två inhalatorer är att sonen behöver en hemma och en som förvaras på skolan. Fick tjafsa en hel del innan de lät mig plocka ut två, och blev skitsura på köpet. Tråkigt.

  • Sun 16 Aug 2020 14:51
    #7

    Nu vet jag inte om jag missförstår din text. Du hämtar ut ett uttag (6 veckors förbrukning) men nekas att hämta ut det andra uttaget samma dag(6+6 veckor=3 månaders förbrukning)? Eller är det ett tredje uttag de vänder sig emot?


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Kodia
    Sun 16 Aug 2020 17:56
    #8

    Men vänta fyra veckor då, så är du ändå ute i god tid (två veckor) inför nästa injektion!
    Jag hade inte orkat/prioriterat att försöka argumentera i en sådan här fråga. Det finns ju så mycket annat roligare att ägna sig åt! 

  • Sun 16 Aug 2020 18:17
    #9

    Du vet väl att apotekspersonal överlag är nästan lika märkliga människor som de som jobbar på Coop? Butiksbiträden med akademisk examen. Vid en lineup går det 9 gånger av 10 att peka ut vem som är apotekare/farmaceut på mindre än en sekund. Ytterst få normala människor söker sig till det yrket. Ibland kan man träffa på ett guldkorn men oftast är det då människor med 70+ års arbetslivserfarenhet från andra branscher och som pluggat på gamla dar.

  • Mon 17 Aug 2020 22:19
    #10

    En liten uppdatering på det här. Jag var även i kontakt med IVO, där tyckte hon att det verkade som att det är nåt som sker bakom kulisserna och att det var nog just därför de inte svarar via mail utan enbart telefon och sedan påstår att ingenting spelas in. Hon tyckte att jag skulle anmäla men att jag borde maila Apotea först om jag även ville anmäla dem också. Så jag skickade in ett brev till Apotea och klagade, skrev att jag ville ha skriftligt svar. Fick inget svar än i alla fall.

    Senare under dagen när jag satt och knappade på anmälan till IVO får jag plötsligt ett mail, det är från Apoteket AB, "Tack för din beställning!".
    Jaha, nu har de själva lagt upp en beställning på medicinen till mig som de först nekade, inget mail, ingen förklaring. De har bara bestämt att jag ska köpa medicinen via dem nu och lagt upp en order igen. Jag är inte säker på vad de håller på med här alltså. Har Apotea kanske kontaktat Apoteket AB och sagt nåt.

    Även om de fattat att de gjort bort sig och försöker "rädda situationen", vem har sagt att jag skulle vilja handla igen från dem och deras butik. Varför lägger de bara upp en order helt själva sådär i mitt namn, det är ju jag som ska handla och betala för detta. Vet ärligt inte vad jag ska tro, det är riktigt skumma saker som händer här.

  • Mon 17 Aug 2020 23:00
    #11
    Kodia skrev 2020-08-16 17:56:50 följande:

    Men vänta fyra veckor då, så är du ändå ute i god tid (två veckor) inför nästa injektion!
    Jag hade inte orkat/prioriterat att försöka argumentera i en sådan här fråga. Det finns ju så mycket annat roligare att ägna sig åt! 


    Jag håller med till viss del (att det finns mycket roligare saker), jag släppte det här och beställde från ett annat apotek istället, till och med hon på läkemedelsverket sa att jag lika gärna bara kunde gå till ett annat apotek, men chefen från Apoteket AB var den som ringde upp andra apotek och bad dem att inte sälja till mig. Ringde min läkare och gav vilseledande information verkar det som. Ringde sedan mig för att spänna musklerna och förtydliga att det är hon som gjort alltihop. De bryter mot regler helt klart och det här bli bara konstigare och luktar korrupt. Tro mig, ingen vill eller orkar vara i en sån här situation, men det händer oss ibland.
    Tack för ditt svar!
  • Mon 17 Aug 2020 23:18
    #12
    riboflavin skrev 2020-08-16 14:51:24 följande:

    Nu vet jag inte om jag missförstår din text. Du hämtar ut ett uttag (6 veckors förbrukning) men nekas att hämta ut det andra uttaget samma dag(6+6 veckor=3 månaders förbrukning)? Eller är det ett tredje uttag de vänder sig emot?


    Jag tog ut en i fysisk apotek, åkte med den till kliniken för injektion. Beställde en till via nätet nån dag senare inför nästa injektion som skulle vara i slutet av nästa månad (6 veckor kvar till nästa injektion). Men den blev nekad och, ja du såg ju hela historien.
    Tack!
  • Tue 18 Aug 2020 13:49
    #13

    En till uppdatering här. Jag har varit i kontakt med ARN, de säger att det verkar vara fler lagar/regler som de bryter emot. Först och främst så sa de att Apoteket AB inte har rätt att ringa ett annat företag och spärra mig från att handla där. Så det är fel. Sedan så sa de att det kan vara emot lagen att ens dela sådan information till ett annat företag, så de rekommenderade att jag kontaktar Datainspektionen för att få mera information där. Nu har de stängt, men jag försöker imorgon.

    Det ser ut som att det här inte bara är regelbrott, utan kanske även lagbrott av både Apoteket AB och Apotea.

  • Wed 19 Aug 2020 08:56
    #14

    Tips till de som vill hämta ut mer än en förpackning åt gången, be läkaren skriva ut flera förpackningar per uttag. Detta funkar dock inte om en förpackning kan antas räcka i 3 månader.

    Angående ts. Jag förstår att du ville se till att ha medicinen i god tid till nästa uttag. Men om du hade väntat lite så hade de förmodligen inte tjafsat med dig.

    Jag håller med om att det är ett märkligt beteende både från Apoteket och Apotea. Farmaceuten du pratade med efter din första beställning hade inte behövt vara otrevlig, låter inte direkt professionellt. Även hens chef verkar vara oprofessionell. Men jag undrar, hur visste de ens att du beställt från Apotea?

Svar på tråden Apoteket vägrar ge ut medicin