• LejonSa

    Snart 5 åring trött, tunn, näringsdrycker?

    Hej!

    Jag ska ta detta med BVC och sonens barnläkare.Träffar bvc för 5 årskontroll på torsdag och barnläkaren har jag telefonmöte med på onsdag. Men vill ändå se om någon här har input och erfarenhet som jag kanske kan ta med mig i samtalen med BVC och läkaren.

    Vår son fyller 5 år i dagarna. Han är född för tidigt med 2 månader och fick genomgå operation som nyfödd också.
    Han är enligt mig väldigt tunn och späd och vi här hemma upplever att han inte har så mkt krafter. Styrka delvis och energi också. Förskolan tycker ungefär detsamma men tycker framförallt att han är väldigt trött när lunchtid kommer och därefter. 

    Han väger ca 16 kg och är ungefär 110 cm lång. Han sover mellan ca 19/19.30 - 06.30/07.00 generellt. Sover genom hela natten men vaknar en gång under natten för att komma in till oss oftast. 
    Han äter allt. Inte kräsen alls. Testar allt osv. Men äter väldigt lite åt gången. Och nu har han nästan slutat äta frukost och mellis på fsk. Han äter frukost hemma när vi inte behöver komma iväg tidigt. och äter bra middag hemma och okej lunch på fsk. Men vi alla upplever att han behöver få i sig mer. Han måste (pga operationen som liten) ta det väldigt lugnt när han äter. Därför tar maten tid och jag kan förstå att för honom som ser kompisar avsluta sina måltider så vill han också göra det fort och gå iväg. Och sen har nog maten blivit lite laddad för honom just nu pga alla bestyr runt omkring i perioder. 
    Vi försöker att inte truga och tvinga. Absolut inte tvinga. Och som sagt middagen hemma äter han bra. Men jag började fundera på om näringsdrycker vore något för honom. Om han t ex ej äter frukosten på fsk så kanske man kan ta med en näringsdryck o ha där som han kan få som alternativ vid fruktstuden eller liknande. Eller till mellis. Inte för att ersätta riktig mat, det skulle han själv ej gå med på. Men som ett komplement. 
    Det finns ju att köpa på apotek men de är ju främst avsedda för vuxna. Men kan funka för barn med enligt apotekaren. Jag vill dock ej köpa utan att tala med hans läkare först. Men är det någon här som köpt sådana och gett?
    Apotekaren menade att en dietist annars kan räkna ut exakt vilken mängd och av vad som just sonen behöver (vilket hon rekommenderade) men att det inte är skadligt om man ger dessa som fanns i butik någon enstaka gång för att testa. 
    Ska be att de tar blodprov för att kolla om han har någon vitamin eller mineralbrist...

    Jag tänker ju att hans trötthet kanske beror delvis på att han ej får i sig så mkt under en dag. Han hade egentligen behövt en 30 min vila under dagen men det är stört på omöjligt att få honom sova på fsk eller en stund när han kommer hem. Bara om vi sitter i bilen och kör en sträcka.

    Har också funderat på om hans snarkande stör hans sömn. Senaste 2 mån har han snarkat jättemkt (ska ta upp detta med hans läkare). Även om han sover genom natten så kanske kvaliteten inte är den bästa. 

    Någon med erfarenhet? Någon som har någon input som vore bra att ta med bvc och barnläkaren?

    Tacksam för alla input!

  • Svar på tråden Snart 5 åring trött, tunn, näringsdrycker?
  • Trippelmamma76

    Jag tycker också att han låter tunn och som att han får i sig för lite energi (har han även svårt att ta upp näring pga operationen?)

    Det finns näringsdryck för barn! (Även i form av yoghurt/pudding) tex på Apotea. Hellre det än en avsedd för vuxna tänker jag. Tycker oavsett att det ska tas prover på honom och göras en ordentlig koll på barnmottagning. Och det kan vara vettigt att lägga till näringsdryck etc om läkaren tycker så. Går det att också göra maten mer energirik (fett, extra olja på, mer grädde i sås osv?) be även att få tala med en dietist på barnmottagningen! Lycka till! (Glöm inte att du kan få maten gjord mer energirik till honom på förskolan, ofta kan man behöva intyg från läkare/dietist)

  • LejonSa
    Trippelmamma76 skrev 2020-08-17 10:05:59 följande:

    Jag tycker också att han låter tunn och som att han får i sig för lite energi (har han även svårt att ta upp näring pga operationen?)

    Det finns näringsdryck för barn! (Även i form av yoghurt/pudding) tex på Apotea. Hellre det än en avsedd för vuxna tänker jag. Tycker oavsett att det ska tas prover på honom och göras en ordentlig koll på barnmottagning. Och det kan vara vettigt att lägga till näringsdryck etc om läkaren tycker så. Går det att också göra maten mer energirik (fett, extra olja på, mer grädde i sås osv?) be även att få tala med en dietist på barnmottagningen! Lycka till! (Glöm inte att du kan få maten gjord mer energirik till honom på förskolan, ofta kan man behöva intyg från läkare/dietist)


    Tack för din feedback!

    Inget vi fått till oss av hans läkare v g ta upp näring. Däremot har de sagt sen han var liten att han kanske kommer behöva äta mindre portioner men oftare, men att tiden får utvisa då alla barn är olika.

    Visste ej att det fanns avsett för barn ska kolla upp dem (men givetvis ändå höra med hans läkare!). V g att göra den energirik så gör vi det. Han får alltid en klick smör eller olja på sin mat. Även på fsk. Alltid rikligt med smör på macka osv. Och vi använder alltid riktig vispgrädde till såser, eller i t ex köttfärssåsen ist för lite mjölk så tar vi grädde. Soppor gjorda på grädde oftast. Så vi försöker verkligen se till att det han väl får i sig är näringsrikt och näringstätt. Och han är ju som sagt inte svår med maten heller tack och lov. Inga krångel med grönsaker osv så om han bara hade fått i sig rätt mängd också så tänker jag att han får i sig alla näringsämnen egentligen. Men mängden sett till en hel dag är inte mkt som jag upplever det. Till middag kan han däremot äta (som exempel) 1,5 panerad fisk, 1-2 potatis lite ungsrostad sötpotatis och rödbetor, grönsaker och sås. Det tänker jag är en bra portion för honom. Men en bra portion under en hel dag räcker inte för att växande barn ju. 
    Ska absolut be att få komma till barnkliniken, när jag pratar med hans läkare, så de får ta prover på honom. 
Svar på tråden Snart 5 åring trött, tunn, näringsdrycker?