• Nicco123

    Tråkiga brudklänningar?

    Hej, en liten fundering såhär i solstolen.

    Alla brudar är självklart vackra och alla får ha precis den klänning de vill, så!

    Jag har varit på några få bröllop, men sett desto fler på mina vänners instastorys och övriga sociala medier och brukar tycka det är kul att se vad folk väljer för klänningar. Jag märker hela tiden att klänningarna är väldigt enkla, slimmade utan så mycket detaljer, inget puff, spets eller nånting... Ibland känns det som att ifall den varit en annan färg hade de lika gärna kunnat vara gäster på sitt eget bröllop... En gång hade jag följt klädkoden men kände att min klänning var för fin då brudens klänning var så otroligt enkel, (jag ville dö). 

    Jag förstår själv att jag har en lite snedvriden bild av just brudklänningar, men jag undrar lite varför? Är det så att dessa väldigt klassiska "större" brudklänningar är ur modet? Jättedyra? Väldigt varma? Inte blir fina annat än på bild/ film? Det känns verkligen som att jag har missat något...

    Jag förstår såklart att det inte är allas önskan att ha en mkt iögonfallande klänning och att man inte väljer en enorm prinsessklänning till en liten vigsel i stadshuset eller föräldrarnas trädgård. Detta är heller inget som är koncentrerat till just detta år iom corona.

    Vad tror ni? Vad har jag missat som jag antagligen kommer inse när jag själv en vacker dag ska välja en klänning?  

  • Svar på tråden Tråkiga brudklänningar?
  • Fjäril kär

    Just nu är brudmodet väldigt mycket släta klänningar och oftast med en slät spetsöverdel. Väldigt mycket bohemisk stil.

    Dessa påkostade marängklänningar med puffärm, rosetter, spetsvolanger och pärlor etc är helt ute från modet sedan 90-talet.

    Självklart finns det massiva jättemaränger även idag men dom kostar därefter också och ser lite annorlunda ut. Oftast en enkel överdel och en stor fluffig tyllkjol.

  • Nicco123
    Fjäril kär skrev 2020-08-17 15:37:04 följande:

    Just nu är brudmodet väldigt mycket släta klänningar och oftast med en slät spetsöverdel. Väldigt mycket bohemisk stil.

    Dessa påkostade marängklänningar med puffärm, rosetter, spetsvolanger och pärlor etc är helt ute från modet sedan 90-talet.

    Självklart finns det massiva jättemaränger även idag men dom kostar därefter också och ser lite annorlunda ut. Oftast en enkel överdel och en stor fluffig tyllkjol.


    Haha "marängklänning" var ett bra uttryck!! Jag tycker knappt jag ens ser någon spetsdetalj överhuvudtaget men att modet säger släta klänningar förklarar ju en hel del. Tack för svar! 
  • Anonym (T)

    De är obekväma / opraktiska också.

    Har du provat en riktig stor och tung brudklänning?

  • Fjäril kär
    Nicco123 skrev 2020-08-17 15:55:29 följande:

    Haha "marängklänning" var ett bra uttryck!! Jag tycker knappt jag ens ser någon spetsdetalj överhuvudtaget men att modet säger släta klänningar förklarar ju en hel del. Tack för svar! 


    Jag kna tillägga att jag gifte mig första gången 1996 i en marängklänning/krinolin med fyra underkjolar och korsettliv, snörning och hela köret... Den vägde 6 kg att ha på sig och det var +28 grader den dagen....
  • Pimpinellan

    Inte varit på nån vigsel på många år, men det där modet du beskriver på brudklänningar tillhör 80-90-tal. En bekant gifte sig i krinolinklänning -91. Vi fick hjälpa henne på toa för hon kom inte ens in genom dörren, än mindre kunde hon kissa på egen hand.   Brukar titta på Say yes to the dress och i det programmet finns alla typer av brudklänningar. Gräddbakelseklänningar, kortkort, genomskinliga korsettliv, röda- allt man kan tänka sig.

  • SweeneyTodd
    Nicco123 skrev 2020-08-17 15:25:59 följande:
    Hej, en liten fundering såhär i solstolen.

    Alla brudar är självklart vackra och alla får ha precis den klänning de vill, så!

    Jag har varit på några få bröllop, men sett desto fler på mina vänners instastorys och övriga sociala medier och brukar tycka det är kul att se vad folk väljer för klänningar. Jag märker hela tiden att klänningarna är väldigt enkla, slimmade utan så mycket detaljer, inget puff, spets eller nånting... Ibland känns det som att ifall den varit en annan färg hade de lika gärna kunnat vara gäster på sitt eget bröllop... En gång hade jag följt klädkoden men kände att min klänning var för fin då brudens klänning var så otroligt enkel, (jag ville dö). 

    Jag förstår själv att jag har en lite snedvriden bild av just brudklänningar, men jag undrar lite varför? Är det så att dessa väldigt klassiska "större" brudklänningar är ur modet? Jättedyra? Väldigt varma? Inte blir fina annat än på bild/ film? Det känns verkligen som att jag har missat något...

    Jag förstår såklart att det inte är allas önskan att ha en mkt iögonfallande klänning och att man inte väljer en enorm prinsessklänning till en liten vigsel i stadshuset eller föräldrarnas trädgård. Detta är heller inget som är koncentrerat till just detta år iom corona.

    Vad tror ni? Vad har jag missat som jag antagligen kommer inse när jag själv en vacker dag ska välja en klänning?  
    Varför skulle man inte ha en sådan klänning i stadshuset? Du vet väl att man kan gifta sig i vanliga kläder i kyrkan, och ha en liten fest när man har ett kyrkobröllop, och ha en stor fest när man gifter borgerligt? Ja, det är mindre vanligt, men det kan man. 
  • Embla twopointoh
    Nicco123 skrev 2020-08-17 15:25:59 följande:

    Hej, en liten fundering såhär i solstolen.

    Alla brudar är självklart vackra och alla får ha precis den klänning de vill, så!

    Jag har varit på några få bröllop, men sett desto fler på mina vänners instastorys och övriga sociala medier och brukar tycka det är kul att se vad folk väljer för klänningar. Jag märker hela tiden att klänningarna är väldigt enkla, slimmade utan så mycket detaljer, inget puff, spets eller nånting... Ibland känns det som att ifall den varit en annan färg hade de lika gärna kunnat vara gäster på sitt eget bröllop... En gång hade jag följt klädkoden men kände att min klänning var för fin då brudens klänning var så otroligt enkel, (jag ville dö). 

    Jag förstår själv att jag har en lite snedvriden bild av just brudklänningar, men jag undrar lite varför? Är det så att dessa väldigt klassiska "större" brudklänningar är ur modet? Jättedyra? Väldigt varma? Inte blir fina annat än på bild/ film? Det känns verkligen som att jag har missat något...

    Jag förstår såklart att det inte är allas önskan att ha en mkt iögonfallande klänning och att man inte väljer en enorm prinsessklänning till en liten vigsel i stadshuset eller föräldrarnas trädgård. Detta är heller inget som är koncentrerat till just detta år iom corona.

    Vad tror ni? Vad har jag missat som jag antagligen kommer inse när jag själv en vacker dag ska välja en klänning?  


    Jag tror det mest är en modegrej. Om något eller några årtionden får vi säkert se brudar glida fram som maränger igen med puffärmar och trettio underkjolar.

    Jag sydde min egen brudklänning (20 år sedan) eftersom jag inte hittade det jag ville ha till ett rimligt pris.
  • Anotherone

    Jag tror man får tänka att det går mode i detta, precis som allt annat.
    Själv gillar jag ganska enkla klänningar, för att ta väldigt tydliga exempel; Kronprinsessan Victorias klänning. Den hade jag gillat!

  • hurtänktedunu
    Nicco123 skrev 2020-08-17 15:25:59 följande:

    Hej, en liten fundering såhär i solstolen.

    Alla brudar är självklart vackra och alla får ha precis den klänning de vill, så!

    Jag har varit på några få bröllop, men sett desto fler på mina vänners instastorys och övriga sociala medier och brukar tycka det är kul att se vad folk väljer för klänningar. Jag märker hela tiden att klänningarna är väldigt enkla, slimmade utan så mycket detaljer, inget puff, spets eller nånting... Ibland känns det som att ifall den varit en annan färg hade de lika gärna kunnat vara gäster på sitt eget bröllop... En gång hade jag följt klädkoden men kände att min klänning var för fin då brudens klänning var så otroligt enkel, (jag ville dö). 

    Jag förstår själv att jag har en lite snedvriden bild av just brudklänningar, men jag undrar lite varför? Är det så att dessa väldigt klassiska "större" brudklänningar är ur modet? Jättedyra? Väldigt varma? Inte blir fina annat än på bild/ film? Det känns verkligen som att jag har missat något...

    Jag förstår såklart att det inte är allas önskan att ha en mkt iögonfallande klänning och att man inte väljer en enorm prinsessklänning till en liten vigsel i stadshuset eller föräldrarnas trädgård. Detta är heller inget som är koncentrerat till just detta år iom corona.

    Vad tror ni? Vad har jag missat som jag antagligen kommer inse när jag själv en vacker dag ska välja en klänning?  


    Jag älskar prinsessklänningar och gifte mig för 7 år sedan. jag hade en typisk askungenklänning. 9 lager tyll, underkjol, släp, överdel med pärlor och grejer och jag älskar hur den såg ut. Däremot är den som någon ovan sa väldigt tung. Jag hade en tvådelad så kjolen satt på höfterna och det var drygt. det bästa var helt klart att gå på toa och få ta av sig den. Men jag skulle aldrig valt någon annan. Detta var ju min prinsessdröm.

    Men det är ju de att det kostar där efter också. 25 000 betalade jag för den.

    Sen blev det ju så klart varmt då det var närmare 30 grader varmt men det var det för alla gäster oavsett.
  • Bibbidi

    Kan du inte länka till några klänningar som du tycker om som är helt ur mode nu? Man blir ju nyfiken! Glad

Svar på tråden Tråkiga brudklänningar?