• AC70

    Någon med erfarenhet av Previct?

    Denna fråga gäller en anhörig med mångårigt (sedan 20-årsåldern) alkoholmissbruk och ständiga återfall trots behandling med antabus och Campral (som dämpar suget efter alkohol). Personen i fråga har slutat med medicinerna gång efter annan och börjat dricka igen. Sedan föreslogs det att hen skulle gå på VC och ta antabus där, men hen slutade efter ett par veckor och VC har inte rätt att informera anhöriga.
    För några månader sedan fick personen i fråga Previct som hen ska blåsa i tre ggr dagligen. Apparaten med inbyggd kamera är kopplad till socialen. Vid några tillfällen har personen i fråga inte blåst, men då sagt att hen försovit sig, glömt den på jobbet osv - vilket soc accepterat. Det har handlat om att inte blåsa en av tre ggr under ett dygn. Personens f d sambo hävdar dock att hen hittat ett sätt att dricka på som lurar apparaten, dvs hen blåser inte på morgonen utan väntar till lunch om hen druckit kvällen innan. Dock vet jag inte om det fungerar så, dvs att apparaten skulle ge utslag på morgonen, men däremot inte några timmar senare...? Det skulle ju motverka själva syftet med Previct.
    Hur som helst, nu säger personen i fråga att apparaten bara beviljats i tre månader, och nu måste lämnas tillbaka då det är många som står i kö. Enligt personen är Previct inget permanent hjälpmedel, utan bara tänkt som starthjälp. Detta tycker jag låter oerhört märkligt, då antabus m fl läkemedel ska tas kontinuerligt. Jag hittar heller ingen information om detta på Kontigos (tillverkarens) hemsida. Eftersom det här är en missbrukare som satt i system att ljuga för att kunna dricka igen, och som t o m lyckats dupera erfarna terapeuter genom åren, undrar jag om någon här har egen eller indirekt erfarenhet av Previct, och vet om det fungerar så att man bara "kommer igång" med apparaten i tre månader och sedan förväntas hålla sig nykter på egen hand???

Svar på tråden Någon med erfarenhet av Previct?