• babybel95

En resa mot graviditet

Hej! Idag tog vi steget och tog ut min spiral hos barnmorskan och därmed startar resan mot graviditet. Vi tänker egentligen inte ?aktivt? försöka med äl-tester osv utan köra på som vanligt och ta det som det kommer. Har rätt mycket sex vanligtvis så någon gång tar det sig förhoppningsvis. (Hur vi kommer hålla det där med att inte aktivt försöka pricka och så återstår dock att se???? jag är då rätt ivrig av mig så fick jag önska hade jag blivit gravid redan imorgon.)

Det vore dock roligt att följas åt om någon påbörjar samma resa eller så. Oavsett tidigare p-medel och om ni aktivt ska försöka eller ej. Alltid kul att ha någon att dela sina tankar och funderingar med (och förhoppningsvis att man plussar inom en snar framtid????) .

• Svar på tråden En resa mot graviditet
  • babybel95
    jowald skrev 2020-12-28 15:37:24 följande:

Ja jag har med fobi för att kräkas, tycker de är så otäckt. Idag stekte min man pannkakor till han och barnen och jag kunde inte vara i köket för stekoset va så hemskt.

Haha ja men typ grönt kiss och sådär hade ju vart perfekt. Olika syntom för olika saker. :)

Ingen mens än?

Jag förstår ditt tänk. Sen kan de ju visa negativt innan bim fast ändå va positivt och då blir man besviken i onödan med. Så bättre att vänta till efter bim om mensen inte dykt upp.

Spånnande att ta test imorgon, hoppas på de bästa:)

Om du gör de ikväll måste du säga till annars måste du höra av dig imorgon.

Hur mår du då?

Hoppas illamåendet går över snart!

Inte fått mens än, däremot vit, tjock, krämig flytning (ursäkta detaljer). Och det har jag aldrig haft innan mens. Däremot börjar jag få huvudvärk men hoppas det inte beror på mens...

Mina bröst är såå spända, gör ont, mest i bröstvårtorna. Svullen om magen konstant och hård i magen. Lite mensliknande smärtor dock väääldigt svagt. Men annars mår jag bra.

Ska ta ett test imorgon bitti. Är så nervös så jag tror jag dör haha.

Hur mår du?
  • jowald
    babybel95 skrev 2020-12-28 20:36:58 följande:

Hoppas illamåendet går över snart!

Inte fått mens än, däremot vit, tjock, krämig flytning (ursäkta detaljer). Och det har jag aldrig haft innan mens. Däremot börjar jag få huvudvärk men hoppas det inte beror på mens...

Mina bröst är såå spända, gör ont, mest i bröstvårtorna. Svullen om magen konstant och hård i magen. Lite mensliknande smärtor dock väääldigt svagt. Men annars mår jag bra.

Ska ta ett test imorgon bitti. Är så nervös så jag tror jag dör haha.

Hur mår du?

Mitt illamående de andra graviditeterna gick över i vecka 18, men hoppas på att de försvinner snabbare denna gången.

Intressant med den tjocka vita flytningen det har jag haft sen jag plussade typ.

Åh så spännande jag hoppas verkligen på ett plus för dig imorgon. Lova att skriv när du gjort testet:)
  • babybel95
    jowald skrev 2020-12-28 23:52:38 följande:

Mitt illamående de andra graviditeterna gick över i vecka 18, men hoppas på att de försvinner snabbare denna gången.

Intressant med den tjocka vita flytningen det har jag haft sen jag plussade typ.

Åh så spännande jag hoppas verkligen på ett plus för dig imorgon. Lova att skriv när du gjort testet:)

Är helt chockad!! Och så lycklig!!
  • jowald
    babybel95 skrev 2020-12-29 05:21:50 följande:

Är helt chockad!! Och så lycklig!!

Åhhh grattis, vet du va? Jag kände det på mig:)

Fan va kul. När blir BF då?

Vilka tydliga test, vad sa din sambo?:)

Sååå glad för din skull<3
  • babybel95
    jowald skrev 2020-12-29 10:29:04 följande:

Åhhh grattis, vet du va? Jag kände det på mig:)

Fan va kul. När blir BF då?

Vilka tydliga test, vad sa din sambo?:)

Sååå glad för din skull<3

Jag har nog inte helt förstått det än haha. Men så kul! Och roligt att vi ändå är så tätt så vi kan följas åt.

BF blir 5 september om jag utgår från när NC satt ut min äl. När blir din?

Är glad att jag väntade faktiskt, så slapp jag tolka sträck osv. Min sambos systerdotter fick för sig förra veckan att vi ska få trillingar, alltså innan jag ens visste. Vem vet kanske kände hon på sig också, men jag nöjer mig nog med en, max två som första barn känner jag haha :)

Jag väckte sambon när kl var 5 så han var ju snurrig, dessutom med migrän också. Han blev dock sååå glad!

Det värsta är att med plusset kom illamåendet från helvetet kan knappt öppna kylskåpet...
  • jowald
    babybel95 skrev 2020-12-29 10:47:33 följande:

Jag har nog inte helt förstått det än haha. Men så kul! Och roligt att vi ändå är så tätt så vi kan följas åt.

BF blir 5 september om jag utgår från när NC satt ut min äl. När blir din?

Är glad att jag väntade faktiskt, så slapp jag tolka sträck osv. Min sambos systerdotter fick för sig förra veckan att vi ska få trillingar, alltså innan jag ens visste. Vem vet kanske kände hon på sig också, men jag nöjer mig nog med en, max två som första barn känner jag haha :)

Jag väckte sambon när kl var 5 så han var ju snurrig, dessutom med migrän också. Han blev dock sååå glad!

Det värsta är att med plusset kom illamåendet från helvetet kan knappt öppna kylskåpet...

Vad roligt. Ja de skiljer ju inte ens en månad enligt senaste mens har jag BF 18 augusti:) så kul att följas åt.

Jag förstår de, så härligt att få så starkt nu:)

Haha ja hon kanske kände de på sig med, jag hade verkligen en stark känsla över att du skulle bli gravid denna månaden.

Ja mitt illamående kom dagen innan plus. Men sen har de pendlat, vart morgon och kväll, på nätterna, såfort jag inte ätit något osv. Och den svullna magen nu. Ett tag sa min man att de kanske är tvillingar pga att jag mår som jag gör. Jag sa de att jag hoppas på en just nu när vi har 2 sen innan haha.

Försök tänk att äta små portioner men ofta, gärna ta någon frukt när du känner illamåendet komma eller typ knäckebröd eller något. De hjälper mig för stunden:)

Åh vad glad jag är för er skull, så häftigt att de blir så tätt mellan oss. De känns så sjukt att en annan går in i vecka 8 imorgon (7+0) funderar på att ringa min gyn efter nyår och be dom kolla så allt ser bra ut.
  • babybel95
    jowald skrev 2020-12-29 11:11:25 följande:

Vad roligt. Ja de skiljer ju inte ens en månad enligt senaste mens har jag BF 18 augusti:) så kul att följas åt.

Jag förstår de, så härligt att få så starkt nu:)

Haha ja hon kanske kände de på sig med, jag hade verkligen en stark känsla över att du skulle bli gravid denna månaden.

Ja mitt illamående kom dagen innan plus. Men sen har de pendlat, vart morgon och kväll, på nätterna, såfort jag inte ätit något osv. Och den svullna magen nu. Ett tag sa min man att de kanske är tvillingar pga att jag mår som jag gör. Jag sa de att jag hoppas på en just nu när vi har 2 sen innan haha.

Försök tänk att äta små portioner men ofta, gärna ta någon frukt när du känner illamåendet komma eller typ knäckebröd eller något. De hjälper mig för stunden:)

Åh vad glad jag är för er skull, så häftigt att de blir så tätt mellan oss. De känns så sjukt att en annan går in i vecka 8 imorgon (7+0) funderar på att ringa min gyn efter nyår och be dom kolla så allt ser bra ut.

Kul, då är det verkligen nära skiljer bara några veckor! :)

Tack för tipset! Märkte att illamåendet kommer när magen börjar bli tom så äter lite och ofta och då försvinner det.

Imorse mådde jag dock riktigt dåligt, hade somnat om när sambon gått och vaknat av att min mor ringde på dörren vid 10:30 gick ner och vi gick ut med hundarna, då blev jag helt kallsvettig och svimfärdig. Fick liksom sätta mig ner på blöta marken med två hundar i nävarna annars hade jag svimmat. Var lite jobbigt att förklara för mor haha. Vet inte vad det var men misstänker sockerfall då jag inte ätit på länge. Läskigt hur som helst. Dessutom var jag så uppsvälld och helt gasig men det kom liksom inget, kändes som en tarmvred men antar att det kanske var tarmarna som jobbade och möblerade om. Blev väldigt dålig i magen efter (ursäkta detaljer men behöver ventilera).

Sjukt vad tiden går, känns som igår du berättade om plusset på stickan. Ja det kan ju vara skönt att kolla.

Jag har inskrivning hos bm nästa vecka. Sedan ville jag boka tidigt ul privat så sambon fick vara med också känns rätt viktigt att han får va med när det är första barnet, hittade en bra mottagning men tyvärr hade de inte tid när jag går in i v9. Vi har dock bestämt oss för att göra Nipt-test och då ingick ett ul i priset och då fanns tid när jag går in i v11. Så kändes ändå ok med de två veckorna emellan.

Hur tänker ni kring Nipt?
  • jowald

Idag var jag på läkarbesök hos min BM och fick göra ett VUL där man såg ett hjärta slå det var så magiskt<3

• jowald
    babybel95 skrev 2020-12-30 14:57:44 följande:

Kul, då är det verkligen nära skiljer bara några veckor! :)

Tack för tipset! Märkte att illamåendet kommer när magen börjar bli tom så äter lite och ofta och då försvinner det.

Imorse mådde jag dock riktigt dåligt, hade somnat om när sambon gått och vaknat av att min mor ringde på dörren vid 10:30 gick ner och vi gick ut med hundarna, då blev jag helt kallsvettig och svimfärdig. Fick liksom sätta mig ner på blöta marken med två hundar i nävarna annars hade jag svimmat. Var lite jobbigt att förklara för mor haha. Vet inte vad det var men misstänker sockerfall då jag inte ätit på länge. Läskigt hur som helst. Dessutom var jag så uppsvälld och helt gasig men det kom liksom inget, kändes som en tarmvred men antar att det kanske var tarmarna som jobbade och möblerade om. Blev väldigt dålig i magen efter (ursäkta detaljer men behöver ventilera).

Sjukt vad tiden går, känns som igår du berättade om plusset på stickan. Ja det kan ju vara skönt att kolla.

Jag har inskrivning hos bm nästa vecka. Sedan ville jag boka tidigt ul privat så sambon fick vara med också känns rätt viktigt att han får va med när det är första barnet, hittade en bra mottagning men tyvärr hade de inte tid när jag går in i v9. Vi har dock bestämt oss för att göra Nipt-test och då ingick ett ul i priset och då fanns tid när jag går in i v11. Så kändes ändå ok med de två veckorna emellan.

Hur tänker ni kring Nipt?

Uschdå de lät inget vidare, vad sa din mamma om det då?:)

Hur mår du nu då? Jag har vart ute och flängt sen halv 11 så nu när jag kom hem mådde jag pyton.

Skickade nyss innan jag såg att du svarat att jag fick göra ett tidigt ultraljud hos BM idag. Man såg hjärtat slå såndet kändes underbart. Sen kan ju allt hända i en graviditet.

Vi ska göra KUB, blodprov samt ultraljud för att se kromosomavvikelser, det erbjuds kostnadsfritt till alla i vår region. Så de kommer jag nog få göra i början av februari. Skulle det vara någon avvikelse där gör man ju mer blodprov samt eventuellt fostervatten prov, men ser allt bra ut så gör man ju inget.. detta gör dom från 11+0-13+0
  • babybel95
    jowald skrev 2020-12-30 15:09:23 följande:

Uschdå de lät inget vidare, vad sa din mamma om det då?:)

Hur mår du nu då? Jag har vart ute och flängt sen halv 11 så nu när jag kom hem mådde jag pyton.

Skickade nyss innan jag såg att du svarat att jag fick göra ett tidigt ultraljud hos BM idag. Man såg hjärtat slå såndet kändes underbart. Sen kan ju allt hända i en graviditet.

Vi ska göra KUB, blodprov samt ultraljud för att se kromosomavvikelser, det erbjuds kostnadsfritt till alla i vår region. Så de kommer jag nog få göra i början av februari. Skulle det vara någon avvikelse där gör man ju mer blodprov samt eventuellt fostervatten prov, men ser allt bra ut så gör man ju inget.. detta gör dom från 11+0-13+0

Jag lyckades dölja det bra för mor ?ätit något dålig dagen innan? hette det haha!

Åh fantastiskt ju! Måste vara en otrolig känsla och få höra hjärtat slå. Jag längtar så.

Oj vad bra av er region att det är kostnadsfritt! Hos oss ingår KUB bara om man är över 35... därför bekostat vi själva NiPT som är typ samma sak som jag förstår det. Också test för att upptäcka kromosomavvikelser. Vi har bokat tid 10/2. Tyvärr fanns ingen tid för tidigt ul innan dess där sambon får vara med.

Brottas lite med tanken när vi ska berätta för våra föräldrar. Jag är livrädd att ngt kommer gå fel och skulle vara fint att ha dom som stöd, att de isåfall förstår varför jag är helt förstörd liksom. När ska ni berätta? Eller kanske redan gjort?

Jag har tyvärr börjar må riktigt illa. Fick springa ner till köket idag och göra en macka och lite te. Så nära på att kräkas. Min smärta i brösten har avtagit vilket gör mig lite stressad men antar att symtom kommer och går... eller försöker intala mig det iallafall :)

Hur mår du?
Svar på tråden En resa mot graviditet