• S9191

    Orolig för missfall

    Hej,

    Jag har sån fruktansvärd oro för missfall. Vi har försökt bli gravida i 1,5 år och har enbart ett missfall bakom oss i v.7. Efter det missfallet tog det ytterligare 6 månader att bli gravida. Jag KAN INTE tänka positivt även fast jag gärna vill. Är nu i vecka 5 (4+1) så supertidigt. Men är det någon som har en fin historia eller vill dela oro?

  • Svar på tråden Orolig för missfall
  • Anonym (LH)
    S9191 skrev 2020-08-18 07:07:04 följande:

    Hej,

    Jag har sån fruktansvärd oro för missfall. Vi har försökt bli gravida i 1,5 år och har enbart ett missfall bakom oss i v.7. Efter det missfallet tog det ytterligare 6 månader att bli gravida. Jag KAN INTE tänka positivt även fast jag gärna vill. Är nu i vecka 5 (4+1) så supertidigt. Men är det någon som har en fin historia eller vill dela oro?


    Förstår precis din oro ! Min första graviditet slutade i MA i v 11 (10+2) i november. Blev gravid igen nu i slutet av april, så är alltså i v18 nu. Haft jättesvårt att vara glad denna gången, fram tills för ett par veckor sedan. Nu börjar det sakta gå upp för mig att allt fortskrider som det ska, magen har börjat växa likaså brösten och jag har känt första "sparkar", nu väntar jag oroligt otåligt på RUL nästa vecka. Tror inte jag kan riktigt känna glädje förrän jag varit dit och sett att , förhoppningsvis, allt är precis i sin ordning!

    Min oro har varit jättestor och jag har som sagt inte haft någon glädje , bara oro på det som hände sist. Men jag har försökt att hela tiden tänka att så länge jag mår bra, inte har ont och inte blöder så är ju allt som det ska. Försök med det, samt berätta för en nära vän om dina tankar, gör mycket att bara få lufta sin oro ! Önskar dig och mig lycka till :)
  • LillaFågelSvart
    S9191 skrev 2020-08-18 07:07:04 följande:

    Hej,

    Jag har sån fruktansvärd oro för missfall. Vi har försökt bli gravida i 1,5 år och har enbart ett missfall bakom oss i v.7. Efter det missfallet tog det ytterligare 6 månader att bli gravida. Jag KAN INTE tänka positivt även fast jag gärna vill. Är nu i vecka 5 (4+1) så supertidigt. Men är det någon som har en fin historia eller vill dela oro?


    Usch, jag förstår precis din oro.

    Är i v14 efter vårt 5e IVF-försök. Har försökt i 3 år, blivit gravida på två IVF-försök tidigare men fick MA i v7 vid första och 'vanligt' missfall i samma vecka vid andra. Trots att vi nu har sett den lille på UL 3 gånger samt gjort KUB med finfint resultat, kan jag inte släppa oron över att något ska gå fel även denna gång. Man är väl helt enkelt funtad så när man har missfall i bagaget.

    I mitt fall hjälper det mycket att prata om det. Att berätta om min oro och få ventilera den. Både med nära & kära men också med en terapeut. Förhoppningsvis släpper den ju längre in i graviditeten jag kommer.
  • LillaFågelSvart

    Hela svaret kom inte med, suck.

    Kan du boka ett privat UL? Det stillar oron, även om det bara är för en stund, att få se att det finns liv där inne. Jag har gjort UL i v8, 10 och 13.

    Kram

  • Belltho

    Hej!

    Jag förstår verkligen din oro, jag har haft två MA i vecka 8+4 och 10+0, och ett MF runt v 5+0 alla på raken, jag kände att det var hopplöst att ens försöka bli gravid igen, jag skyllde även mycket på mig själv då jag har gjort 2 arborter tidigare (om det skulle ha något med det att göra). Tillslut blev jag gravid igen, va konstant orolig, hade symptom såsom ont i brösten, illamående osv, och när de försvann tänkte jag på MA direkt, börja gråta och mådde mycket dåligt. Men, nu sitter jag här med en dotter som är 1år, och är gravid igen i v27+5. Jag försökte tänka tillslut att allt händer av en mening, antagligen så mådde inte de små pluttarna bra, eller så var det bara fel tidpunkt för oss. Jag hoppas allt går bra för dig!!

  • S9191

    Åh, tack för fina ord. Mycket som känns jobbigt och mörkt just nu och man vill bara spola fram tiden...man kan inte göra så mycket åt det mer än att leva så bra som möjligt. Har bokat UL i v. 8+0 den 14/9 så bara att vänta.

    Många som går igenom samma sak, och blir verkligen glad att höra att det gått väl för er! :)

  • Anonym (Hoppas)

    Är gravid i v 7 och orolig.... Tycker inte jag känner lika mycket längre. Fick mf sep-19 och april -20 båda gångerna fick jag plus sen började jag blöda inom 1 v.

    Har sedan tidigare 2 barn plus ett sent avbrytande efter RUL.

    Är även över över 40 så känns som oddsen är emot mig att det ska gå vägen.

    Men gäller tänka positivt och hålla tummar å tår.

Svar på tråden Orolig för missfall