• ALEML

Hur dela på boendekostnader som sambo

Kjell2 skrev 2020-08-18 11:41:01 följande:

Just amortering och ränta är alltid lurigt. En syn på det hela är att räntan är driftkostnad och ska delas medans amortering är sparande och inte ska delas.

Om då husägaren köper en bil och finansierar den med ett ökat huslån kommer räntan gå upp, ska då fortfarande hela räntan delas? Om det skede för en månad sedan, påverkar det?

Om istället husägaren ärver en massa pengar och  istället för att köpa ny bil löser huslånet. Ska den som inflyttade då betala mindre i driftkostnad? 

Rent krasst kan det vara bättre för husägaren att inte amortera utan spara pengarna och få lite avkastning.

amortering är givetvis ingenting som TS sambo ska vara med och finansiera, däremot fick ditt inlägg mig att tänka till lite angående räntan på huslånet.
    Först tänkte jag att det är givet att hon ska betala hälften av 7000kr
    men nu lutar jag mer åt att hon borde betala hälften av vad räntan hade varit om huset varit fullbelånat eftersom det inte är rimligt att hennes kostnad ska bli påverkad av om han väljer att amortera mer eller belåna huset ytterligare.

(detta är bara en åsikt om räntekostnaden, har inte tagit hänsyn till att deras barn bor där olika mycket)
  • ALEML
    ALEML skrev 2020-08-18 13:31:34 följande:
    amortering är givetvis ingenting som TS sambo ska vara med och finansiera, däremot fick ditt inlägg mig att tänka till lite angående räntan på huslånet.
    Först tänkte jag att det är givet att hon ska betala hälften av 7000kr
    men nu lutar jag mer åt att hon borde betala hälften av vad räntan hade varit om huset varit fullbelånat eftersom det inte är rimligt att hennes kostnad ska bli påverkad av om han väljer att amortera mer eller belåna huset ytterligare.

(detta är bara en åsikt om räntekostnaden, har inte tagit hänsyn till att deras barn bor där olika mycket)
    Just det, glöm inte att räkna med ränteavdrag!
Svar på tråden Hur dela på boendekostnader som sambo