• Annie84

Rädd för att skaffa barn

Hej.

Jag förstår precis din rädsla. Är 36 år själv och har flera anledningar varför jag skjutit på barn. Jag har intimitet svårigheter som jag pratar med kurator om, dålig ekonomi och vissa mindre ärftliga sjukdomar(inget allvarligt men ger en liten begränsad vardag) alla orsaker till varför jag har väntat och hoppats kunna hitta nån med redan har egna barn. Men tiden går och det ser inte ut som om jag kan vänta längre.

Så jag har gett mig själv 4 år att bestämma om jag ska ge upp barn helt eller ta chansen att skaffa ett biologiskt barn, även om de kanske ärver några av mina problem(som sagt inte livshotande eller helt handikappade, bara försvårande ). Det kan innebära vissa mentala trauman för mig bli gravid, gå på undersökningar och föda barnet.

Har intimitet svårighet artar sig inte bara på romantiskt men också att jag inte klara att gå till gynekologer och sånt utan svår ångest.

Åh andra sidan jag längtar efter min egen familj. Även om jag måste gå igenom allt det och göra det själv. Jag lutar mer och mer att skaffa dem men är mycket orolig för den stora omställning och de utmaningar det innebär.

Har varit ensamstående hela livet. Hade helst delat ansvaret med nån, men pga trauma och mina rädslor för relationen har jag inte vågat. Så jag förstår din oro.

Jag tror om du längtat så länge ska du försöka. När du väl har barnet i famnen kommer det inte spela nån roll. Istället för att oroa dig för vad som kan hända tänk på om du fick ett barn med förhinder, skulle du älska det mindre? Finns det sätt att hjälpa dem? Om svaret är ja så har du inget att oroa dig för.

Personer med förhinder har också mycket att ge världen. Och kan få bättre liv än du anar. Du är inte ensam.

Svar på tråden Rädd för att skaffa barn