• Wed 19 Aug 2020 22:48
    991 visningar
    6 svar
    6
    991

    Hur var era rutiner när andra barnet kom?

    Vi väntar inom kort vårt andra barn och har diskuterat hur våra dagliga rutiner ska se ut. Vår tvååring kommer gå 20 h/vecka på förskola. Vi får välja tider själva. Jag, mamman, är såklart hemma med minstingen och räknar med att amma. Idag lägger vi tvååringen varannan kväll och ger frukost/kör till dagis varannan morgon. Hon är väldigt mammig men vi delar så gott vi kan ändå. Hon vaknar nästan varje natt vid ca 2-3 och vill att någon (allra helst jag, annars gråter hon lite men det går över snabbt) ska komma och sova hos henne eller hon hos oss. Jag tänkte ha lillen i babynest bredvid mig i sängen och mannen får ta gästrummet och gå upp när dottern vaknar, är planen. Min man kommer jobba hemifrån under hösten (pga corona) och han kan alltid flexa lite här och där. Ta någon power nap osv. Vad har ni för tips för att skapa bra rutiner utifrån våra förutsättningar?

  • Svar på tråden Hur var era rutiner när andra barnet kom?
  • Thu 20 Aug 2020 07:14
    #1

    Mitt bästa tips är att lyssna på den nya bebisen och dess behov och sätta rutiner utifrån bebisens rytm. Annars kommer ni få det oerhört jobbigt.

  • Thu 20 Aug 2020 11:05
    #2

    Vår stora var 3,5 år när lillebror kom. Vi har alltid varit mycket flexibla med rutiner, men blev ännu mer flexibla nu. När storasyster ibland till exempel fann det viktigt att få somna i soffan (för där låg ju lillebror och sov) fick hon göra det. Visst kanske det blev senare någon kväll, men vad gör det om hundra år, tänkte vi.

    Mitt tips är alltså att vara försiktig med rutiner och låta saker och ting sätta sig först. Dessutom ändras ju en bebis hela tiden och den rutinen man sätter för syskonet kan förändras från en dag till en annan.

  • Mon 24 Aug 2020 08:16
    #3

    Jag tror det blir väldigt svårt att sätta rutiner innan minstingen kommer som man kan hålla. Du vet inte vad det är för barn, sover barnet större delen så ändras Inter era rutiner så mycket kan jag tänka mig. Har barnet kolik och skriker mest hela tiden ja då kanske det inte ens går att ha rutiner.

  • Tue 25 Aug 2020 19:43
    #4

    Jag tycker alla andra i tråden har sagt det så himla bra :) Tänk inte för mycket på rutiner och låt det bli som det blir när bebisen kommer. Det mesta ändras ändå när det kommer en ny familjemedlem. När vi fick vårt andra barn blev exempelvis storasyster som tidigare varit extremt pappig plötsligt mammig och ville att jag skulle natta henne, efter att ha blivit nattad av sin pappa i två år.

    Vårt bvc sa att man får lov att lägga ribban lågt när man får andra barnet (eller tredje osv). Det mesta är ok och tänk att det är en speciell situation och att det går över. Fri skärmtid, glass varje dag, sova mellan mamma och pappa även om man har sovit i eget rum tidigare osv.

    Det viktigaste tycker jag är att man visar storasyskonet att det inte är bortglömt. Många barn vill plötsligt bli bebisar igen och då får man låta dem bli det. Bära mer, låta dem sova hos sig mm. Att hålla de gamla rutinerna kan innebära att det blir bråk. Samtidigt som vissa rutiner kan vara jättebra för barnet såklart. Man får göra en egen avvägning vad som passar bäst för ens egen familj och barnet ifråga. Lycka till! :)

  • Sat 29 Aug 2020 20:32
    #5

    Jag gillar inte heller rutiner utan tycker att det lättaste bara är att ?följa? barnet. Så planera inte för mycket utan låt barnet komma först.

    Vad det gäller tider på förskolan så kan ni höra med dom om det är temadagar med aktiviteter och sånt, alltså om det finns ett veckoschema. Så kan ni välja tvååringens tider efter det men ändra om det inte funkar.

  • Sat 29 Aug 2020 20:46
    #6

    Ja, här kommer en repris. Vänta tills ni vet vem er nya familjemedlem är och anpassa rutinerna efter det. Storasyskonets behov kan också ändras efter att ett litet syskon gjort entre.

Svar på tråden Hur var era rutiner när andra barnet kom?