• ZoeL

    Rätt att behålla fast pappan inte vill?

    Hej alla kloka!

    Behöver råd och tankar men undviker gärna dömande, då jag redan mår väldigt dåligt i situationen.

    Jag har blivit gravid med en kille som jag träffat i 8 månader. Redan från början har vi varit tydliga med vart vi står, ja har längtat efter fler barn i många år, han är inte redo för barn just nu. Även varit tydlig med att jag inte har något skydd (behövde ta ut spiral som hamnat snett och gjort sår på livmodern) men trots det har han kommit i mig varenda gång vi haft sex, i 8 månaders tid. Jag har två barn sen innan, 13 och snart 18. Han har en på 10 och en på 3, varav den äldsta blev han ?påtvingad?.

    Vi fick reda på att jag var gravid när jag var ungefär i vecka 9. Min mens var en vecka tidig och det ställde därmed till det med koll på äl vilket resulterat i graviditeten. Hade sen en mellanblödning som jag då trodde var en kortare mens, så därför har jag inte märkt av det tidigare.

    Han är tydlig med att han inte vill ha barn, Att vi inte är där än i relationen. Jag är tydlig med att jag inte vill göra en abort, (gjort förut vet hur det påverkat mig och mina relationer) och att även om allt inte fallit på plats i rätt ordning (flytta ihop först, sen barn) så kan vi göra det till det bästa för oss Han uttrycker att om han vetat att jag varit så emot abort så hade han skyddat sig bättre. (Vi har aldrig skyddat oss alls).

    Vi har haft många bra samtal om det här och trots att vi står så långt ifrån varann i beslutet så bråkar vi inte och han har varit väldigt stöttande, säger att han kommer finnas vid min sida hela processen och efter , vid en abort. Om jag behåller kommer han inte kunna fortsätta träffa mig för att han kommer bli arg för att inte få vara delaktig i beslutet.

    Har sagt att om jag ens ska överväga en abort så måste det ske innan vecka 12 för att få göra en kirurgisk, längre än så är helt otänkbart.

    Vi åkte tillsammans och gjorde ul för att fastställa vecka och då hade jag passerat vecka 12, dvs vid en abort måste jag genomgå en sen medicinsk abort som går att jämföra med en förlossning. Jag klarar inte det. Får panikångestattacker bara jag försöker tänka mig in i det.

    Vi fick tid hos kurator veckan för att få hjälp att komma framåt i beslutet.

    Under den helgen kommer det fram att killen har träffat och haft sex med flera andra tjejer under hela tiden vi träffats, samt haft ännu fler sexuella kontakter via snapchat och instagram. Min värld rasar och en svår situation blev ännu svårare.

    Mitt hjärta har tidigare slitits itu för att behöva välja mellan att göra illa honom (behålla) eller göra illa mig (abort).

    Nu står jag mellan att behålla men behöva ha honom i min närvaro (ej tsm, men för barnets skull) i många år framöver eller göra en abort för att radera allt som har med honom att göra.

    Vet att jag klarar mig själv, gjort det med mina tidigare barn, vet att jag är stark och att jag har stöd. Men jag vet inte vad som blir bäst för mig i längden.

    Jag som varit stressad över åldern (36) och att ständigt ha hoppats och trott på kärleken men alltid blivit sviken , och längtan efter ett barn, är nu livrädd för att om jag ska genomgå en abort och läka efter ytterligare en mans svek, kommer det ta lång tid innan jag vågar börja träffa någon igen och framförallt lita och bygga med någon och när allt då fallit på rätt plats (om det nånsin gör) lär jag vara närmare 40 och då blir det än svårare att få barn, kanske tillochmed omöjligt. Och hur ska jag leva med detta då?

    Jag har samtidigt alltid drömt om en ?hel? familj , förstör jag för mig själv om jag behåller?

    Min familj och vänner stöttar oavsett vad jag väljer men de önskar såklart att jag skulle få uppleva hela paketet istället för att återigen bli ensam.

    Jag vet inte om jag vågar vänta på kärleken igen och kanske inte få chansen att få barn.

    Vet inte vad som blir bäst för mig i längden och är så vilsen. Är nu i vecka 14 och känner fosterrörelser.

    Försöker landa i ett beslut som känns rätt men känns fel hur jag än gör. Rädd för stora förändringen det innebär att behålla, vad andra ska tycka, att ekonomin ska drabba mina barn negativt (vet ju att det blir tufft men vet också att jag klarar det men vill inte att nån ska bli lidande) .

    Rädd för hur en abort påverkar mig i livet, mitt mående, sorg, trauma, hur det i sin tur påverkar mina barn, hur jag ska orka leva med det beslutet och rädslan för att inte få fler barn.

    Vet inte vad som är rimligt eller logiskt eller rätt eller fel,,tänker så mkt så jag glömmer vad jag känner.

    Hjälp.

  • Svar på tråden Rätt att behålla fast pappan inte vill?
  • Buzzanonym1
    ZoeL skrev 2020-08-20 13:15:12 följande:

    Hej alla kloka!

    Behöver råd och tankar men undviker gärna dömande, då jag redan mår väldigt dåligt i situationen.

    Jag har blivit gravid med en kille som jag träffat i 8 månader. Redan från början har vi varit tydliga med vart vi står, ja har längtat efter fler barn i många år, han är inte redo för barn just nu. Även varit tydlig med att jag inte har något skydd (behövde ta ut spiral som hamnat snett och gjort sår på livmodern) men trots det har han kommit i mig varenda gång vi haft sex, i 8 månaders tid. Jag har två barn sen innan, 13 och snart 18. Han har en på 10 och en på 3, varav den äldsta blev han ?påtvingad?.

    Vi fick reda på att jag var gravid när jag var ungefär i vecka 9. Min mens var en vecka tidig och det ställde därmed till det med koll på äl vilket resulterat i graviditeten. Hade sen en mellanblödning som jag då trodde var en kortare mens, så därför har jag inte märkt av det tidigare.

    Han är tydlig med att han inte vill ha barn, Att vi inte är där än i relationen. Jag är tydlig med att jag inte vill göra en abort, (gjort förut vet hur det påverkat mig och mina relationer) och att även om allt inte fallit på plats i rätt ordning (flytta ihop först, sen barn) så kan vi göra det till det bästa för oss Han uttrycker att om han vetat att jag varit så emot abort så hade han skyddat sig bättre. (Vi har aldrig skyddat oss alls).

    Vi har haft många bra samtal om det här och trots att vi står så långt ifrån varann i beslutet så bråkar vi inte och han har varit väldigt stöttande, säger att han kommer finnas vid min sida hela processen och efter , vid en abort. Om jag behåller kommer han inte kunna fortsätta träffa mig för att han kommer bli arg för att inte få vara delaktig i beslutet.

    Har sagt att om jag ens ska överväga en abort så måste det ske innan vecka 12 för att få göra en kirurgisk, längre än så är helt otänkbart.

    Vi åkte tillsammans och gjorde ul för att fastställa vecka och då hade jag passerat vecka 12, dvs vid en abort måste jag genomgå en sen medicinsk abort som går att jämföra med en förlossning. Jag klarar inte det. Får panikångestattacker bara jag försöker tänka mig in i det.

    Vi fick tid hos kurator veckan för att få hjälp att komma framåt i beslutet.

    Under den helgen kommer det fram att killen har träffat och haft sex med flera andra tjejer under hela tiden vi träffats, samt haft ännu fler sexuella kontakter via snapchat och instagram. Min värld rasar och en svår situation blev ännu svårare.

    Mitt hjärta har tidigare slitits itu för att behöva välja mellan att göra illa honom (behålla) eller göra illa mig (abort).

    Nu står jag mellan att behålla men behöva ha honom i min närvaro (ej tsm, men för barnets skull) i många år framöver eller göra en abort för att radera allt som har med honom att göra.

    Vet att jag klarar mig själv, gjort det med mina tidigare barn, vet att jag är stark och att jag har stöd. Men jag vet inte vad som blir bäst för mig i längden.

    Jag som varit stressad över åldern (36) och att ständigt ha hoppats och trott på kärleken men alltid blivit sviken , och längtan efter ett barn, är nu livrädd för att om jag ska genomgå en abort och läka efter ytterligare en mans svek, kommer det ta lång tid innan jag vågar börja träffa någon igen och framförallt lita och bygga med någon och när allt då fallit på rätt plats (om det nånsin gör) lär jag vara närmare 40 och då blir det än svårare att få barn, kanske tillochmed omöjligt. Och hur ska jag leva med detta då?

    Jag har samtidigt alltid drömt om en ?hel? familj , förstör jag för mig själv om jag behåller?

    Min familj och vänner stöttar oavsett vad jag väljer men de önskar såklart att jag skulle få uppleva hela paketet istället för att återigen bli ensam.

    Jag vet inte om jag vågar vänta på kärleken igen och kanske inte få chansen att få barn.

    Vet inte vad som blir bäst för mig i längden och är så vilsen. Är nu i vecka 14 och känner fosterrörelser.

    Försöker landa i ett beslut som känns rätt men känns fel hur jag än gör. Rädd för stora förändringen det innebär att behålla, vad andra ska tycka, att ekonomin ska drabba mina barn negativt (vet ju att det blir tufft men vet också att jag klarar det men vill inte att nån ska bli lidande) .

    Rädd för hur en abort påverkar mig i livet, mitt mående, sorg, trauma, hur det i sin tur påverkar mina barn, hur jag ska orka leva med det beslutet och rädslan för att inte få fler barn.

    Vet inte vad som är rimligt eller logiskt eller rätt eller fel,,tänker så mkt så jag glömmer vad jag känner.

    Hjälp.


    Utifrån vad jag läser här låter det som att du vill behålla barnet och då ska du det.

    Om du helt fokuserar på dig och inte mannen i fråga finns svaret där även om det inte är enkelt.

    Kom ihåg att du inte tvingat honom till något, inte undanhålligt information eller inte låtit honom vara delaktig i beslutet.

    Han har vetat att ni varit oskyddade och att du vill ha fler barn och gjorde ett val. Han har vad jag kan läsa här i allra högsta grad fått vara delaktig i beslutet, att vara delaktig betyder inte att man får som man vill.

    Min poäng är att du behöver inte känna någon skuld gemtemot mannen alls.
  • Magical

    Du har all rätt i världen att göra hur du vill. Han har (verkar det som) kört medvetet utan att skydda sig trots att han vetat om din inställning.  Tror du verkligen att ha kommer bry sig så värst mkt om detta barn sen?
    Du kommer ha enskild vårdnad eftersom du är ensamstående när barnet föds (jag antar att du dumpat honom?) och ni bor inte ihop. 

    Det är det viktigaste, sedan får du väl se om han vill ha någon kontakt med barnet eller inte, men utifrån vad du skriver här så verkar det inte speciellt troligt. 

    Vill du ha fler barn så är det här kanske sista möjligheten? 

  • LFF

    Behåll. Du vill behålla, du kan hantera det ekonomiskt etc, du har din familj bakom dig som support.

    Han har vetat att du är oskyddad. Han har vetat att du vill ha barn. Han har trots detta valt att ta risken med en graviditet genom att tömma i dig. Han har frånsagt sig möjligheten att bestämma om en graviditet genom att han aktivt valt att inte skydda sig samtidigt som du varit tydlig med vart du står.

  • riboflavin

    Rätt eller fel, du bestämmer. I och med att du vetat om han syn och ändå valt att ha oskyddat sex så har du ju redan tagit ditt beslut, du ville bli gravid, trots att alla kanske inte fanns på plats så som du skulle önskat. Såklart har du all rätt att ändra dig, men du vill ju inte abortera, så är de yttre omständigheterna egentligen viktiga? Han har ju haft sin chans att påverka utgången, men valt att inte försöka förhindra graviditet, trots att han vetat om att du velat ha fler barn. Ni får båda stå ert kast nu, du som trolig ensamstående förälder och han som biologisk far. Den enda parametern som inte känns helt förutbestämd i det här läget är ju hur mycket han kan komma att engagera sig. Det blivande barnet finns redan, du beslutar själv om abort är rätt för dig, han har inte längre någon beslutanderätt. Rätt mot barnet kan jag inte tycka någon av er gjort egentligen.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Sincere

    Det är som du säger, vilket beslut du än tar så kommer där vara konsekvenser. Men det verkar som om du vill ha detta barnet och det är nog ganska tufft att göra abort i vecka 14. Att behålla barnet och vara helt ensam samtidigt som du har två andra barn är ingen lätt situation. Men samtidigt får man tänka att det är bara första året som är riktigt tufft, det blir lättare med tiden. För barnet kommer det säkert vara jobbigt att inte ha en pappa.

  • Mimosa86

    Grattis till bebis och grattis att du i så här tidigt skede av relationen genomskådat en ärkeskitstövel som du bör dumpa omedelbart.

    Livet blir inte alltid som man tänkt sig. Men det kan bli väldigt bra ändå!

    Och du stänger INTE dörren att möta den stora kärleken för att du behåller det här barnet. Två separata saker.

    Men den här mannen är inte den person som du drömmer om. Den här mannen är rakt igenom ego som ligger med andra, inte skyddar dig mot graviditet och dessutom lägger dåligt samvete på dig för att du vägrar föda fram döda foster så han ska kunna sexa utan gummi. Det är inte kärlek. Det är inte omtanke och det är definitivt inte din drömman.

  • GGN

    Jag är lyckligt barnfri men hade aldrig gjort abort om jag inte till 110% ville det. Däremot får du ta dig en funderare, hur livet kommer bli. Om han vill ha barnet varannan vecka så är risken stor att det blir så. Då missar du typ halva barnets liv.

  • Richard1986
    ZoeL skrev 2020-08-20 13:15:12 följande:

    Hej alla kloka!

    Behöver råd och tankar men undviker gärna dömande, då jag redan mår väldigt dåligt i situationen.

    Jag har blivit gravid med en kille som jag träffat i 8 månader. Redan från början har vi varit tydliga med vart vi står, ja har längtat efter fler barn i många år, han är inte redo för barn just nu. Även varit tydlig med att jag inte har något skydd (behövde ta ut spiral som hamnat snett och gjort sår på livmodern) men trots det har han kommit i mig varenda gång vi haft sex, i 8 månaders tid. Jag har två barn sen innan, 13 och snart 18. Han har en på 10 och en på 3, varav den äldsta blev han ?påtvingad?.

    Vi fick reda på att jag var gravid när jag var ungefär i vecka 9. Min mens var en vecka tidig och det ställde därmed till det med koll på äl vilket resulterat i graviditeten. Hade sen en mellanblödning som jag då trodde var en kortare mens, så därför har jag inte märkt av det tidigare.

    Han är tydlig med att han inte vill ha barn, Att vi inte är där än i relationen. Jag är tydlig med att jag inte vill göra en abort, (gjort förut vet hur det påverkat mig och mina relationer) och att även om allt inte fallit på plats i rätt ordning (flytta ihop först, sen barn) så kan vi göra det till det bästa för oss Han uttrycker att om han vetat att jag varit så emot abort så hade han skyddat sig bättre. (Vi har aldrig skyddat oss alls).

    Vi har haft många bra samtal om det här och trots att vi står så långt ifrån varann i beslutet så bråkar vi inte och han har varit väldigt stöttande, säger att han kommer finnas vid min sida hela processen och efter , vid en abort. Om jag behåller kommer han inte kunna fortsätta träffa mig för att han kommer bli arg för att inte få vara delaktig i beslutet.

    Har sagt att om jag ens ska överväga en abort så måste det ske innan vecka 12 för att få göra en kirurgisk, längre än så är helt otänkbart.

    Vi åkte tillsammans och gjorde ul för att fastställa vecka och då hade jag passerat vecka 12, dvs vid en abort måste jag genomgå en sen medicinsk abort som går att jämföra med en förlossning. Jag klarar inte det. Får panikångestattacker bara jag försöker tänka mig in i det.

    Vi fick tid hos kurator veckan för att få hjälp att komma framåt i beslutet.

    Under den helgen kommer det fram att killen har träffat och haft sex med flera andra tjejer under hela tiden vi träffats, samt haft ännu fler sexuella kontakter via snapchat och instagram. Min värld rasar och en svår situation blev ännu svårare.

    Mitt hjärta har tidigare slitits itu för att behöva välja mellan att göra illa honom (behålla) eller göra illa mig (abort).

    Nu står jag mellan att behålla men behöva ha honom i min närvaro (ej tsm, men för barnets skull) i många år framöver eller göra en abort för att radera allt som har med honom att göra.

    Vet att jag klarar mig själv, gjort det med mina tidigare barn, vet att jag är stark och att jag har stöd. Men jag vet inte vad som blir bäst för mig i längden.

    Jag som varit stressad över åldern (36) och att ständigt ha hoppats och trott på kärleken men alltid blivit sviken , och längtan efter ett barn, är nu livrädd för att om jag ska genomgå en abort och läka efter ytterligare en mans svek, kommer det ta lång tid innan jag vågar börja träffa någon igen och framförallt lita och bygga med någon och när allt då fallit på rätt plats (om det nånsin gör) lär jag vara närmare 40 och då blir det än svårare att få barn, kanske tillochmed omöjligt. Och hur ska jag leva med detta då?

    Jag har samtidigt alltid drömt om en ?hel? familj , förstör jag för mig själv om jag behåller?

    Min familj och vänner stöttar oavsett vad jag väljer men de önskar såklart att jag skulle få uppleva hela paketet istället för att återigen bli ensam.

    Jag vet inte om jag vågar vänta på kärleken igen och kanske inte få chansen att få barn.

    Vet inte vad som blir bäst för mig i längden och är så vilsen. Är nu i vecka 14 och känner fosterrörelser.

    Försöker landa i ett beslut som känns rätt men känns fel hur jag än gör. Rädd för stora förändringen det innebär att behålla, vad andra ska tycka, att ekonomin ska drabba mina barn negativt (vet ju att det blir tufft men vet också att jag klarar det men vill inte att nån ska bli lidande) .

    Rädd för hur en abort påverkar mig i livet, mitt mående, sorg, trauma, hur det i sin tur påverkar mina barn, hur jag ska orka leva med det beslutet och rädslan för att inte få fler barn.

    Vet inte vad som är rimligt eller logiskt eller rätt eller fel,,tänker så mkt så jag glömmer vad jag känner.

    Hjälp.


    Förstår att det är ett skitjobbigt och skitsvårt beslut. Du tänker helt rätt som tar hjälp av kurator.

    Det är lätt att säga ?behåll barnet, dumpa honom och skaffa ny man?... Men med det medföljer ju risken att han kan komma och bråka senare rättsligt och göra ditt liv till ett riktigt surt helvete. Och ni tvingas ju även ha kontakt för barnets skull under väldigt många år framöver. Hur roligt blir det om känslan hela tiden är bitterhet, agg och så småningom kanske till och med hat när det enda du vill ha är lugn och ro för dig och barnen ?

    Det behöver ju naturligtvis inte bli så - det kan ju lika gärna gå bra. Men det går heller inte att utesluta.

    En bra grundregel är att ?känner man på sig när man är lugn och inte i affekt, att man klarar av det så går det oftast bra. Känner man minsta lilla tvekan så finns det ofta fog för den lilla tvekan?.

    Honom ska du göra dig av med under alla omständigheter. Du har åkt på en riktig sol och vårare som aldrig kommer nöja sig med 1 sexpartner åt gången !
  • ZoeL

    Tack alla för fina och kloka svar!

    Nej , honom kommer jag inte lägga någon mer energi på eller ge fler chanser, det kan jag lova.

    Nu ska jag bara försöka känna in vad som verkligen blir bäst för mig och mina barn. Det är så svårt. Eller så är det den stora förändringen som är läskig bara som gör att alla rädslor poppar upp (som jag tidigare varit så säker på).

    Kram till er alla

  • Sincere
    ZoeL skrev 2020-08-21 09:17:50 följande:

    Tack alla för fina och kloka svar!

    Nej , honom kommer jag inte lägga någon mer energi på eller ge fler chanser, det kan jag lova.

    Nu ska jag bara försöka känna in vad som verkligen blir bäst för mig och mina barn. Det är så svårt. Eller så är det den stora förändringen som är läskig bara som gör att alla rädslor poppar upp (som jag tidigare varit så säker på).

    Kram till er alla


    Den läskiga känslan kanske kan bero på att du nu skaffar barn efter många år? Det kan skapa lite oro när man börjar om med allt på nytt med småbarn.Så var det för mig iaf. Jag har två barn på 16 och 11 år och fick min tredje detta år. Min erfarenhet är att det gått mycket bättre än vad jag befarade.
  • Richard1986
    ZoeL skrev 2020-08-21 09:17:50 följande:

    Tack alla för fina och kloka svar!

    Nej , honom kommer jag inte lägga någon mer energi på eller ge fler chanser, det kan jag lova.

    Nu ska jag bara försöka känna in vad som verkligen blir bäst för mig och mina barn. Det är så svårt. Eller så är det den stora förändringen som är läskig bara som gör att alla rädslor poppar upp (som jag tidigare varit så säker på).

    Kram till er alla


    Alla livsförändringar känns skrämmande och ibland även överväldigande tills man har fattat ett beslut som man tror att man kan leva med.

    Inte ens då kommer det där perfekta lugnet att infinna sig - men då kan man iallafall rak i ryggen säga att jag tog ett beslut som jag bedömde vara bäst för mig där och då. Mer än så kan jag inte göra.

    Lycka till med vilket beslut du än tar.

    Kram // Rickard
  • MRAKas
    GGN skrev 2020-08-20 17:36:06 följande:

    Om han vill ha barnet varannan vecka så är risken stor att det blir så. Då missar du typ halva barnets liv.


    Oavsett hur oduglig nån är som make/partner så kan han vara en absolut underbar Pappa.

    Har du ens lite innanför pannbenet så försöker man se det ut barnets perspektiv.

    OM nu detta kräk till man vaknar upp, tar sig i kragen o kämpar för gemensam vårdnad och växelvist boende så är den stora vinnaren av detta barnet. 
    TS bör i så fall glädjas åt att hennes barn växer upp med 2 engagerade föräldrar.

    Av TS historia att döma så finner jag det osannolikt dock, han kommer säkert efter påtryckningar på sin höjd leka med barnet varannan helg.

    Jag gick igång på hur du formulerade dig, när du skriver "risken". 
  • Vevoz

    Usch vilken idiot han är, han visste vad han gav sig in på.. du var tydlig att du inte hade skydd o ville ha fler, han kan inte leka surprised pikachu här

  • linnean21
    Mimosa86 skrev 2020-08-20 16:04:18 följande:

    Grattis till bebis och grattis att du i så här tidigt skede av relationen genomskådat en ärkeskitstövel som du bör dumpa omedelbart.

    Livet blir inte alltid som man tänkt sig. Men det kan bli väldigt bra ändå!

    Och du stänger INTE dörren att möta den stora kärleken för att du behåller det här barnet. Två separata saker.

    Men den här mannen är inte den person som du drömmer om. Den här mannen är rakt igenom ego som ligger med andra, inte skyddar dig mot graviditet och dessutom lägger dåligt samvete på dig för att du vägrar föda fram döda foster så han ska kunna sexa utan gummi. Det är inte kärlek. Det är inte omtanke och det är definitivt inte din drömman.


    Alltså. Amen! AMEN! Jag skrattar när jag läser för det är så förbannat bra och jag kunde inte sagt det bättre själv. Och ts, du klarar det här! Behåll och välj att se de fantastiska i att du har fått den stora lyckan att bli gravid. Låt inte den här skitstöveln ta det ifrån dig. Det är inte synd om honom som han verkar tro själv, han är patetisk. Du klarar dig utan han och som sagt, du kan fortfarande få en som du kallar det ?hel? familj. De handlar inte om blodsband för att det ska kallas familj, de är kärlek som binder den samman. Kram på dig!
Svar på tråden Rätt att behålla fast pappan inte vill?