• Thu 20 Aug 2020 17:34
    388 visningar
    7 svar
    7
    388

    Hemorojder

    Hej

    Har fått hemorojder o är i v 23. Får man behandla dem när man är gravid? Eller finns det något husmorstips? Jag är försiktig med var jag använder denna graviditet eftersom jag haft blödningar några gånger även om bebis verkar må fint

  • Svar på tråden Hemorojder
  • Thu 20 Aug 2020 18:25
    #1

    Du kan kolla alla mediciner på janusinfo.

  • Anonym (Burke­n)
    Thu 20 Aug 2020 18:36
    #2

    Generellt gäller att försöka få mjukare bajs, till exempel med psylliumfrö och katrinplommonjos. Drick ordentligt.

    Xyloproct ska tydligen inte ha fosterpåverkan. Men läs själv först och lita inte på någon kuf på nätet.

    www.fass.se/m/produkt/19690124000017/public/tabproduct

    Din barnmorska kan du också fråga.

  • Thu 20 Aug 2020 18:43
    #3
    Anonym (Burken) skrev 2020-08-20 18:36:51 följande:
    Generellt gäller att försöka få mjukare bajs, till exempel med psylliumfrö och katrinplommonjos. Drick ordentligt.
    Xyloproct ska tydligen inte ha fosterpåverkan. Men läs själv först och lita inte på någon kuf på nätet. smile5.gifwww.fass.se/m/produkt/19690124000017/public/t...
    Din barnmorska kan du också fråga.
    Du menar att jag är en kuf antar jag. Janusinfo är betydligt mer pålitligt än FASS för det är skrivet för läkare och sjukvårdspersonal. Ibland står det tom på FASS att en medicin är olämplig att ta som gravid medans det på janusinfo står att den är helt okey. Och då är det janusinfo som gäller.
  • Thu 20 Aug 2020 18:48
    #4

    Tack då ska jag kika där, känns som jag får allt denna graviditet men det får det vara värt??

  • Thu 20 Aug 2020 18:49
    #5

    Jag tror inte graviditet är något hinder för att använda salva mot det? Xyloproct är det vanliga och det hjälper bäst. Efter graviditeten har man ofta inte ens problemet kvar, det är vanligt just under graviditet.

  • Anonym (Burke­n)
    Thu 20 Aug 2020 18:51
    #6
    Jag är bara jag skrev 2020-08-20 18:43:37 följande:

    Du menar att jag är en kuf antar jag. Janusinfo är betydligt mer pålitligt än FASS för det är skrivet för läkare och sjukvårdspersonal. Ibland står det tom på FASS att en medicin är olämplig att ta som gravid medans det på janusinfo står att den är helt okey. Och då är det janusinfo som gäller.


    Nej. Jag menade mig själv! Förlåt, förstår nu att det kunde missförstås!
  • Anonym (erfar­en)
    Fri 21 Aug 2020 00:19
    #7

    Tvätta analen med tvål och vatten efter du gått på toa

    Köp en "analplug" på apoteket som man lägger i frysen. Den heter Hemo rite kryoterapi. Då du har svllnad för du in denna, den kyler ner hemorrojder och de går ner något.

    Linfrö i yoghurt eller annan mat som framkallar mjuk avföring.

    Drick mycket mycket vatten, ta med dig en vattenflaska så du inte glömmer.

    Men allra viktigast tvätta analen efter varje toalettbesök (även du då kissar). Varmt vatten med tvål, torka försiktigt. Avföring kan läcka ut och irritera då man har hemorrojder.

Svar på tråden Hemorojder