• Thu 20 Aug 2020 21:20
    522 visningar
    3 svar
    3
    522

    Tråden för oss med oregelbunden cykel / ägglossning

    Hej alla ni!

    Jag vill starta en tråd för alla med oregelbundna cyklar och ägglossningar. Jag och min fästman har ni försökt i 6 månader att få barn, utan framgång. Min cykel är oregelbunden och är mellan 32 - 40 dagar (än så länge), vilket jag rinner oerhört frustrerande. Idag fick jag mens och behöver en plan för denna cyklen.

    Så jag har två frågeställningar:

    1. Vad gör ni för att er cykel ska bli mer regelbunden och vad kan man testa?

    Förra månaden provade jag rosenrot och har nu beställt hem munkpeppar. Föregående cykel fick jag ÄL på cd 21, cyklen innan (utan rosenrot) fick jag ÄL 27. Huruvida det är en slump eller ej låter jag va osagt.

    2. Vad gör ni för att hitta er ägglossning?

    Min ägglossning är mellan cd 16 och 27, ett ganska stort glapp. Har sedan tre månader tillbaka tagit ägglossningstester( stickor ) Problemet är att jag kan få flera stegringar i samma cykel, och ägget släpps såklart bara vid ett tillfälle, vilket skapar förvirring för mig. Förra månaden började jag tempa för att få Hum om när de faktiskt släpps. Har funderat på att köpa digitala ÄL tester, men är rädd för att få en smiley och ägget inte faktiskt släpps (de är ju ej billiga!) Jag har även börjat kartlägga cyklen genom att känna på tappen.

  • Svar på tråden Tråden för oss med oregelbunden cykel / ägglossning
  • Fri 21 Aug 2020 09:43
    #1

    Hej hej!
    Jag har alltid haft sen och rätt oregelbunden cykel, ca 30-40 dagar. Blev dock gravid för två år sedan på andra aktiva försöket :) Fick tillbaka mensen i oktober och i början så var den 30-35 dagar, sedan har den blivit helt knäpp under våren med 50-65 dagars cykler istället. Senaste cykeln blev i alla fall på 39 dagar, så det går förhoppningsvis åt rätt håll :) Mest trött på att vänta så länge mellan försöken, och på att inte riktigt kunna veta när mitt fertila fönster är. 

    1. Jag testade rosenrot förra cykeln, nu har jag även börjat med munkpeppar. D-vitamin ska också kunna hjälpa ägglossningen på vägen, var mycket ute i solen förra cykeln men tänkte ta tillskott nu när det är lite sämre väder på gång. Har också slutat med kaffe och försöker att inte stressa. Tar multivitamin och folsyra också, men det är ju bara bra i allmänhet :P

    2. Ägglossningstest, temp, fertilt sekret. Nu får jag bara en stegring på LH-testen och ser en temphöjning därefter. Hade inte heller så mycket fertilt sekret under våren med mina konstiga cykler, men nu senast fick jag tydliga äggviteflytningar några dagar innan positivt LH-test. 

    Hänger gärna med här för lite fler tips och tricks (börjar känna mig något lättlurad med vad jag är villig att testa haha) och för lite solskenshistorier kanske? :)

  • Fri 21 Aug 2020 19:56
    #2

    Har du märkt någon skillnad under cyklen du använde rosenrot?

    Jag har faktiskt bokat in en gyn undersökning hos en privat klinik i slutet av september. Känns ändå bra att ha den tiden om det inte skulle ta sig i september heller

  • Sat 22 Aug 2020 11:31
    #3
    Msofie skrev 2020-08-21 19:56:11 följande:

    Har du märkt någon skillnad under cyklen du använde rosenrot?

    Jag har faktiskt bokat in en gyn undersökning hos en privat klinik i slutet av september. Känns ändå bra att ha den tiden om det inte skulle ta sig i september heller


    Ägglossning kom på CD30 förra cykeln (alltså första som jag använde rosenrot) plus äggviteflytningar. Cykeln innan det kom ÄL på CD52 utan några tydliga flytningar, så hoppas att det inte bara var ett sammanträffande utan att det går åt rätt håll!

    Håller tummarna för att det tar sig, men skönt ändå att veta att man har en tid inbokad :)
Svar på tråden Tråden för oss med oregelbunden cykel / ägglossning