-
-
Svar på tråden sköljmedel
-
Typ alla? Det är ju liksom det sköljmedel gör. Vi köper Skona parfymfri.
-
Sköljmedel är dyrt, onödigt och dåligt för naturen och kläderna. Använd ättika istället.
-
Och dåligt för oss människor, varför trycka in kemikalier i kläderna när man precis har tvättat dem rena?
-
Vi använder inte heller sköljmedel särskilt mycket längre. Jag tycker att mycket hänger på dela hur hårt vattnet är där man bor, men framförallt hur tvätten torkas. Det som tumlas blir mycket mjukare, men det sliter mer på kläderna. De flesta tyger i naturmaterial krymper med tiden, och den processen går fortare i tumlaren. Men vi tumlar alla barnkläder (de hinner ändå växa ur dem, och slitaget från användning gör slitage från tumlaren försumbart i förhållande), alla handdukar och underkläder. Det har gjort att vi inte längre känner något behov av sköljmedel.
Min svärmor använde länge ett sköljmedel som gjorde att deras handdukar kunde kännas lite fuktiga hela tiden, och det kändes som att de inte tog åt sig vattnet lilla bra när man torkade sig. Sedan några år har hon också dragit ner på sköljmedlet, och nu känns samma handdukar mycket trevligare. Och fortfarande mjuka.
Min syster däremot, använder inte sköljmedel och torkar inomhus på sträck. Deras halsdukar är stela och sträva, men de verkar vilja ha det så och klagar på att våra är för mjuka. Det ska riva lite brukar syrran säga. Så smaken är som baken. -
Min familj slutade använda sköljmedel 1985 ca.
Det är bara miljöförstörande skräp som knappt gär någon skillnad, förutom att det är hudirriterande och allergiframkallande.
Om man är så känslig som jag så borde det kallas barnmisshandel faktiskt. Alla de åren jag hade böjveckseksem som liten, kanske helt i onödan. Mamma slutade med sköljmedel först när hon själv fick eksem av det.
För om ni inte har fattat det så sitter sköljmedel KVAR i kläderna, det klär in fiberna i tyget, det är så det fungerar. -
Jag använder comfort.
Avskyr statisk elektricitet och avskyr lukten av ättika, ger mig kväljningar.
Men jag använder endast en fjärdedel av rekommenderad dos och endast för kläder som torktumlas eller har material i sig som kan alstra statisk elektricitet. -
sextiotalist skrev 2020-08-22 08:52:38 följande:
Jag använder comfort.
Men jag använder endast en fjärdedel av rekommenderad dos och endast för kläder som torktumlas eller har material i sig som kan alstra statisk elektricitet.
Ättikadoften försvinner ju på en gång och sitter inte kvar i kläderna.
Comfort är ju det värsta märket, luktar riktigt vidrigt, alldeles för starkt.
-
Jag använder inget sköljmedel och mina kläder blir aldrig elektriska, men det kanske är för att jag inte tumlar, allt hängs på galgar eller torkställning.sextiotalist skrev 2020-08-22 08:52:38 följande:
Jag använder comfort.
Men jag använder endast en fjärdedel av rekommenderad dos och endast för kläder som torktumlas eller har material i sig som kan alstra statisk elektricitet.
För mig är mjuka kläder smutsiga, det som är rent är lite krispigt och strävt, det är så man vet att det är rent ???? -
Jag mår illa bara jag öppnar flaskanAnonym (.....) skrev 2020-08-22 09:20:49 följande:
Ättikadoften försvinner ju på en gång och sitter inte kvar i kläderna.
Comfort är ju det värsta märket, luktar riktigt vidrigt, alldeles för starkt.
-
Det är ju mest syntetiska kläder som blir statiska också. Du kanske mest har bomull och andra naturmaterial på dina grejer?Anonym (Jag) skrev 2020-08-22 11:58:57 följande:
Jag använder inget sköljmedel och mina kläder blir aldrig elektriska, men det kanske är för att jag inte tumlar, allt hängs på galgar eller torkställning.
För mig är mjuka kläder smutsiga, det som är rent är lite krispigt och strävt, det är så man vet att det är rent ????
-
Är ni helt korkade? Varför använda mer kemikalier än man behöver? Det kostar pengar och är dåligt för miljön, om man inte kan stå ut med en t shirt som bara är tvättad borde man nog fundera på att tuffa till sig en aning.
-
sextiotalist skrev 2020-08-22 12:09:15 följande:Jag mår illa bara jag öppnar flaskan
Håll andan, häll i. Sen är doften borta.
Min man köpte comfort en gång av nån anledning. Tvättade kläderna 4-5 ggr efter men stanken satt kvar! Så vidrigt. Om vi nödvändigtvis måste använda sköljmedel så tar vi en skvätt grumme sköljmedel.
-
Nix. Jag använder en knappt fjärdedel av rekommenderad dos och det sitter inte i och jag är helt nöjd.Anonym (.....) skrev 2020-08-23 11:07:11 följande:
Håll andan, häll i. Sen är doften borta.
Min man köpte comfort en gång av nån anledning. Tvättade kläderna 4-5 ggr efter men stanken satt kvar! Så vidrigt. Om vi nödvändigtvis måste använda sköljmedel så tar vi en skvätt grumme sköljmedel.