Förskoleklass Stockholms kommun
Hej,
Vi har blivit skolpliktsplacerade (anvisade) till en skola vars verksamhet bedrivs i paviljonger (baracker) på Kungsholmen. Det känns sådär, både vad gäller placeringen och barackerna, plus att jag är nervös för föroreningar som läcker in i sådana byggnader (extra) från trafikleder strax utanför.
Vi funderar nu på att flytta utanför stan men möts nu att platsbrist på flera ställen. Skolorna är proppfulla! Det brukar gälla samtliga inom samma upptagningsområde. Så oavsett förväntar vi oss inte att få en skola närmast oss dit vi ev flyttar, alltså någon vi egentligen vill ha, men själva rysk roulette-spelet med att barnet kan hamna varsomhelst i upptagningsområdet skrämmer mig. Det handlar om skolans trygghet, vad för barn som går där (studiero,stöd), logistik för att ta sig till/från skolan etc. Det är uppslitande nog att flytta på ett barn från sin klass ändå kan jag tycka.
Känner någon Igen sig? Har någon här flyttat under pågående läsår i sthlms kommun, hur gick det för er? Vart var ni? Hur lång tid tog det? Hur fick ni platsen? Vad innebar skolskjuts för er (om ni fick sådan)? Vet ni någonstans i kommunen det finns platser? Hur är Nacka, Solna etc? Är det någon som haft sina barn i Klastorpsskolan och kan berätta hur ni tyckte det var?
Alla tips och råd tas tacksamt emot. Det brukar väl lösa sig men nu när jag frågat runt har bekanta som lämnat stan förut bestämt sig för att flytta tillbaka igen för att skolplatserna de fått utanför stan varit bussresor/längre sträckor bort som gjort livet väldigt omständigt i vardagen för familjerna.
Hade inte en aning om att problemet var så stort, känns helt bisarrt.
//rådvill