• Anonym (L)

Folk som blir kränkta när andra ogillar barn.

bullen1984 skrev 2020-08-23 06:36:34 följande:

Är även jag introvert och gillar inte att vara i centrum.

Ofärdig som människa.... Jag förstår inte varför det måste vara ett lifegoal att älska barn? 

Jag har en otrolig empati för djur och är vegan sedan många år tillbaka, så jag är heller inte psykopat. 

Föräldrar har ansvar för sina barn, tar de inte dessa ansvar så är det naturligt att de ska bli kritiserade. Man lär sina barn respekt från dag 1. 

exempel: Satt på ett restaurang där det pickade hönor runtom, en pojke får för sig att jaga dessa hönor så att en av den blir så rädd att den flyger in i bord och stolar. Han får en tillsägelse. Mamman blir vansinnig och jag blir vansinnig tillbaka. (Kanske mitt ogillande av barn grundar sig i ett människoförakt) 

Ditt exempel här:

Ja barnet borde inte jagat hönsen. Men de som haft/har höns vet också det krävs inte så mycket för de ska bli rädda och flyga in i grejer eller fly.

Du förolämpade mamman genom ge barnet en tillsägelse. Blev indirekt att du sa hon uppfostrat en skitunge. Istället säger man till barnet att hönorna blir rädda när man gör så. Och att man kan sätta sig och titta på den och så kommer de närmare om en stund. Beroende på barnets ålder så brukar inte småbarn göra sånt av illvilja. Utan de är nyfikna och testar sig fram. Mamman i detta fallet borde visat barnet hur man gör men hönor.

Men man behöver inte berätta för folk att man inte gillar barn. Jag brukar inte säga till folk när de ska visa bilder på sina katter att jag starkt ogillar katter(gillar andra djur). När jag har gjort det blir folk förolämpade att jag inte finner deras älskade pälsboll älskvärd. Samma för barn, även om du menar barn generellt blir det en form av förolämpning.

De flesta blir upplärda att man ska vara snäll mot barn och djur och det är fina egenskaper och man är en bra människa. Att skydda barn i sin omgivning känns självklart för mig för de har inte konsekvenstänk och behöver tas om hand om.
Svar på tråden Folk som blir kränkta när andra ogillar barn.