• Anonym (Ts)

    Att lägga ut bilder på sociala medier - barn

    Vad tycker ni? Tänker för barn under ett år, är det okej att lägga ut bilder hur som helst?

  • Svar på tråden Att lägga ut bilder på sociala medier - barn
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ett) skrev 2020-08-21 22:56:57 följande:

    Varför just ett år?


    Ja inte ett år då kanske, mer så länge barnet är för litet för att kunna ge samtycke till att bilder läggs ut.
  • Anonym (Upptillvarochen)

    Jag lägger inga bilder på mina barn på sociala medier. De bilder som jag lägger upp är begränsade till 9 personer som är i en grupp/ album (familjemedlemmar). Det bestämde jag innan jag fick barn, mest pga jag vet ju inte vilka som sparar eller sprider bilder som jag lägger upp samt att barnen Inte ska komma och fråga mig i framtiden om varför jag fotade och spred deras bilder. Skickar inbland bilder via privata meddelanden till vänner och släkt. Alla som vi umgås med träffar barnen regelbundet och har inte behov av att se mina barn på sociala medier. De som vi inte umgås med har inget behov att se eller veta om mina barns vardag )))

  • MRAKas

    Mina barns mor tar extremt avstånd ifrån detta, hon gick så långt att hon begärde att få det inskrivet i protokollet till vår tingsrättsdom ang barnens vårdnad/boende att absolut inga bilder på barnen fick läggas upp på nätet alls.

    Själv ser jag inte världen lika svart/vitt, sunt förnuft får råda. Vanliga normala vardagssituationer där barnen är fullt påklädda anser jag helt ok att lägga ut.
    Gränsen går när det på något sätt blir kränkande, pinsamt eller för avklätt.

    Nu är jag inte nån flitig användare av sociala medier, men nån bild ibland blir det allt.

  • Aliona

    Vi har valt att helt och hållet avstå från att publicera några bilder alls på vårt barn på social media och vi tillåter inte heller någon annan att göra det. Barnet är nu 4 år. Så småningom kommer hen att förstå vad social media är och vi kommer att prata om riskerna. När barnet är gammalt nog att förstå och kunna ge samtycke kommer vi tillåta publicering.

  • Tow2Mater
    Aliona skrev 2020-08-21 23:45:29 följande:

    Vi har valt att helt och hållet avstå från att publicera några bilder alls på vårt barn på social media och vi tillåter inte heller någon annan att göra det. Barnet är nu 4 år. Så småningom kommer hen att förstå vad social media är och vi kommer att prata om riskerna. När barnet är gammalt nog att förstå och kunna ge samtycke kommer vi tillåta publicering.


    Vilka risker ska ert barn ge samtycke till? Och vid vilken ålder tror ni det kommer ske?
  • Anonym (Anna)

    Utifrån mina sociala medier kan man inte utröna att jag har barn. Jag lägger inte ut bilder på dem och nämner dem inte. Jag tycker de får lämna sina egna digitala fotspår när de blir så gamla. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara hur jag känner men jag tycker inte jag har rätt att ta ifrån dem möjligheten till att inte finnas på internet så att säga...

  • Anonym (pappa)
    Anonym (Anna) skrev 2020-08-22 00:58:24 följande:

    Utifrån mina sociala medier kan man inte utröna att jag har barn. Jag lägger inte ut bilder på dem och nämner dem inte. Jag tycker de får lämna sina egna digitala fotspår när de blir så gamla. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara hur jag känner men jag tycker inte jag har rätt att ta ifrån dem möjligheten till att inte finnas på internet så att säga...


    En hedervärd egenskap, att kunna se sitt eget värde som individ, inte bara som (Mamma?).

    Själv ser jag mina barn just nu som en otroligt dominerande del av min existens. de är 2 o 3år. De få bilder jag lägger ut på barnen är alltid även jag med i o jag är i fokus.
Svar på tråden Att lägga ut bilder på sociala medier - barn