• svemmen

    Min syster ringer hela tiden!

    Helt ny här så jag har ingen aning om det här kommer på rätt ställe osv

    Skulle bli jätteglad för era synpunkter och hur era relationer till syskon och föräldrar ser ut.

    Vi är en tight liten familj som bor väldigt långt från varandra, därför blir det mycket kontakt via telefonen. Det kanske låter som ett angenämt problem, men min syster ringer mig precis hela tiden. 

    Hon kan ringa mig på morgonen,  och då tar jag mig tid så att det ska kännas som att jag gett henne den uppmärksamhet hon behöver, ofta runt 15-20 min och ibland längre. Sen kan hon ringa mig både en och två gånger till samma dag. Hon ringer så ofta att jag har svårt att komma på någonting att prata om tillslut och får dåligt samvete när det blir tyst, för det är oftast jag som driver samtalet även om det är hon som ringer. 

    Om jag inte svarar fortsätter hon ringa med jämna mellanrum tills jag svarar. Det kan till exempel vara så att vi pratat på morgonen, sen ringer hon en gång på em och en gång på kvällen och svarar jag inte då så fortsätter hon nästa dag.

    Hon är varm och trevlig och en helt normal tjej. Vi har en jättebra relation och jag älskar henne till månen och tillbaka. Hon har dock inte så stor umgängeskrets och hennes liv kretsar i stort sett kring hennes jobb och sambo. Till saken hör att vi gått igenom väldigt tuffa grejer i livet men klarat oss bra igenom det. Jag har otroligt svårt att säga till min syster och får sjukt dåligt samvete de gånger jag säger ifrån. Jag upplever ibland att jag är hennes fritidsintresse typ hahah. Det märks när hennes sambo och hon är lediga samtidigt för då brukar det ringa lite mindre eller inte alls.

    Jag själv har många sociala ytor och ägnar stor del av min fritid till jobb, sambo och träning. mina dagar går i ett och jag och sambon hittar ofta på saker som jag vill ägna min uppmärksamhet till.  I jobbet pratar jag också otroligt mycket i telefon och via skype, så inland orkar jag helt enkelt inte prata mer i telefon.

    Vi är extremt olika jag och min syster. Jag planerar allt och har mycket som jag måste ta hänsyn till när jag planerar in saker. Jag har stor respekt för folks tid och har svårt att förstå min systers beteende.

    Min syster kan ringa och bara bjuda in sig själv utan att fråga om det går bra eller om vi har tid, jag blir tagen på sängen och när vi ändå ses så sällan kan jag inte säga nej och så bygger jag upp irritation över det också. Har även jättesvårt att ta upp detta då jag skulle få svindåligt samvete. Det handlar ju inte om att jag inte vill ses, bara att förutsättningarna ska bli rätt så att jag verkligen kan ägna tiden till dom i lugn och ro.

    Jag har tappat verklighetsuppfattningen om hur ofta det egentligen är normalt att man pratar i telefon med sin familj. Jag och min mamma pratar korta samtal 2-3 gånger i veckan eller om det hänt något speciellt, vilket jag tycker känns lagom.

    Denna veckan har jag låtit bli att svara de flesta gångerna pga att jag helt enkelt inte kunnat prata när hon ringt, men vi har pratat lite drygt en timme sammantaget mån tom lördag denna vecka och hon har ringt mig 10ggr jag har svarat 4 ggr.

    Tack så mycket på förhand!!

  • Svar på tråden Min syster ringer hela tiden!
  • Anonym (K)

    Har du pratat med henne om detta? Att du pratar gärna med henne , man du kan inte så ofta / länge hon vill.

    Det finns inte en ? normal ? antal gånger man ska prata , utan det måste fungera för båda när och hur mycket man ska prata.

  • svemmen

    Tack så mycket för svaret! Jo jag har sagt det några gånger till henne men jag kanske borde vara tydligare Obestämd Jag har typ sagt att jag inte alltid kan svara för jag gör annat. Jag har försökt prata med henne om fritidsintressen och kompisar men då säger hon bara att hon trivs med hur hon har det.

    Det känns så hårt att säga att jag tycker att det räcker att prata någon gång i veckan och att jag tycker att hon ringer för ofta. Så det är helt klart inte bara hon som är problemet här Skrattande

    Jag önskar att hon kunde läsa mellan raderna typ så att jag slipper vara så hård mot henne.

  • svemmen

    Hon tar liksom inte hintarna, ofta skickar hon mess på messenger tidigt för att se om jag är upp och kan prata. Även om jag inte öppnar det och inte svarar så försöker hon ändå att ringa liksom Tungan ute Jag skulle tolka det som att människan i anda ändan inte har tid typ.

  • Anonym (hj)
    svemmen skrev 2020-08-22 11:24:21 följande:

    Tack så mycket för svaret! Jo jag har sagt det några gånger till henne men jag kanske borde vara tydligare Obestämd Jag har typ sagt att jag inte alltid kan svara för jag gör annat. Jag har försökt prata med henne om fritidsintressen och kompisar men då säger hon bara att hon trivs med hur hon har det.

    Det känns så hårt att säga att jag tycker att det räcker att prata någon gång i veckan och att jag tycker att hon ringer för ofta. Så det är helt klart inte bara hon som är problemet här Skrattande

    Jag önskar att hon kunde läsa mellan raderna typ så att jag slipper vara så hård mot henne.



    Svara på messenger kanske? Så brukar jag göra om jag inte besvarar min syrras samtal. Man orkar ofta skriva några rader där, tar mindre tid än telefon.

    Hon ifrågasätter aldrig varför jag inte svarar, men hon vet också att jag i allmänhet är dålig på att ta telefonen.
  • Anonym (K)
    Anonym (hj) skrev 2020-08-22 11:37:55 följande:

    Svara på messenger kanske? Så brukar jag göra om jag inte besvarar min syrras samtal. Man orkar ofta skriva några rader där, tar mindre tid än telefon.

    Hon ifrågasätter aldrig varför jag inte svarar, men hon vet också att jag i allmänhet är dålig på att ta telefonen.


    Funkar nog inte hos alla. Jag har en kompis som är som TS syster , vill prata i telefon flera gånger om dagen.

    Hon ringer om jag svarar på Messenger ( även om jag svarar att jag inte kan prata just då ) och hon ringer om jag inte svarar.
  • Anonym (K)
    svemmen skrev 2020-08-22 11:24:21 följande:

    Jag har försökt prata med henne om fritidsintressen och kompisar men då säger hon bara att hon trivs med hur hon har det.


    Problemet är med människor som hon att andra trivs inte med att behöva underhålla henne så många timmar om dagen de kräver det.
  • Anonym (hj)
    Anonym (K) skrev 2020-08-22 12:05:30 följande:
    Funkar nog inte hos alla. Jag har en kompis som är som TS syster , vill prata i telefon flera gånger om dagen.

    Hon ringer om jag svarar på Messenger ( även om jag svarar att jag inte kan prata just då ) och hon ringer om jag inte svarar.
    Ja, har också en sådan vän. sedan blir hon sur om jag inte svarar, så om jag inte svarat två gånger hör hon inte av sig på flera veckor. Vilket inte påverkar mig alls egentligen, mer än att jag tycker hon är ganska barnslig.
  • Anonym (K)
    Anonym (hj) skrev 2020-08-22 12:17:48 följande:

    Ja, har också en sådan vän. sedan blir hon sur om jag inte svarar, så om jag inte svarat två gånger hör hon inte av sig på flera veckor. Vilket inte påverkar mig alls egentligen, mer än att jag tycker hon är ganska barnslig.


    Det är väl lättare så. Om de blir sura och inte ringer.

    Den kompisen fortsätter bara ringa...

    Hon gör samma sak med dejter/killar , och förstår ej varför hon blir dumpad efter de ser 10 - 100 missade samtal från henne samma dag. 147 försök var hennes rekord tror jag.

    Svårare med en syster , man dumpar inte en syster lika lätt.
  • AnnaSthlm

    Du behöver ge henne feedback och fråga dig själv varför du får dåligt samvete när hon passerar din gräns för vad du kan ge henne i form av tid och energi.

  • Anonym (ee)

    Jag stänger av ljudet när jag vet att jag inte kommer orka/vilja prata om någon ringer. Man kan ju ändå se på displayen att/om någon ringt så kan man i lugn och ro ringa upp senare när man själv vill. 

  • annabellelee

    Det är lite klurigt, för so jag förstår det vill du ju inte såra och om man säger att man tycker någon ringer för ofta kan det ju självklart såra. Men kan du inte bara svara "kul att du ringde, men jag har inte tid att prata just nu! Vi hörs imorgon!" alternativt messa om du inte kan svara. Att hänvisa till nästa samtal gör att det inte blir ett lika tydligt avvisande, tänker jag.

  • Anonym (Annika)

    Du kan ju låta bli att "ta över" samtalet, och låta det bli tyst. Kanske fråga om det var något särskilt hon ville, osv. Om hon ringer på eftermiddagen och ni redan pratat på morgonen kan du svara "Hej! Ringer du igen? Vad har du på hjärtat nu då?"

Svar på tråden Min syster ringer hela tiden!