• LaFontaine

    Labyrintkalas, eller andra bra tips?

    Det är dags för första barnkalaset och jag, som är så lite lektant man bara kan komma, funderar lite kring det här med uppstyrda lekar.

    Först tänkte jag mig dansstopp, svans på åsna och pennan i flaskan. Lägg på fika, fri lek och så kanske det gått en och en halv eller till och med två timmar.

    Men så slog det mig, att min blivande fyraåring ÄLSKAR tv-programmet Labyrint på SVT. Jag började fundera på om man kanske kan ha något sådant tema på kalaset. Är det någon som haft det och kanske kan komma med lite roliga tips och idéer? Eller som har bra tips på hur man annars överlever kalas med sex stycken 3-5åringar

  • Svar på tråden Labyrintkalas, eller andra bra tips?
  • legomum

    Gå in på svt barn och sök labyrint. Finns både pyssel och tips på fika Äpple
    Annars är (grönt) slajm urkul i den åldern och om det är kalas inom kort så ha det ute och barnen kan slajma rejält och med vattenspridardusch efteråt.

  • LaFontaine
    legomum skrev 2020-08-22 23:30:01 följande:

    Gå in på svt barn och sök labyrint. Finns både pyssel och tips på fika Äpple
    Annars är (grönt) slajm urkul i den åldern och om det är kalas inom kort så ha det ute och barnen kan slajma rejält och med vattenspridardusch efteråt.


    Tyvärr inte inom kort, så jag vågar mig inte på slime och dyra ytterkläder

    Men, tack för tipset. Jag hittade både livspuckstårta och livspucksmuffins. Det tror jag att födelsedagsbarnet kommer uppskatta
  • Fillibom

    Jag skulle bygga en "labyrint" i form av en slags hinderbana (anpassat efter barnens håller och vad som funkar när gäller balans och kroppskontroll). Kan göras både inne och ute efter säsong.
    Tänk höjdnivåskillnader: under ett bord, klättra över soffkuddarna som ligger antingen kvar i soffan eller utlagda på golvet , krypa genom en hoprullad matta, gå slalom runt ett antal stolar, in i en garderob osv. Sedan skulle jag använda ett snöre/garnnystan som skulle jag skulle rulla ut längs hinderbanans väg i förväg så barnen kunde se hur de skulle gå/klättra/krypa genom att följa snöret. När de kommer fram på andra sidan kunde de få ett pris i form av sin godispåse, en "guldpeng", en liten russinask, en klubba, några klistermärken eller vad som du tycker passar. Barnen skulle få gå en och en genom "labyrinten".

Svar på tråden Labyrintkalas, eller andra bra tips?