Inlägg från: Deeru |Visa alla inlägg
  • Deeru

Vore det dumt av oss att skaffa en katt?

Jag tycker mer synd om utekatter som kan bli 

Påkörda
    Tagna av räven
    Slagsmål med svåra skador från andra katter
    Få i sig råttgift
    Vandra iväg och inte hitta hem

Dessutom finns det så jävla mycket psychos ute som gärna torterar
    en stackars försvarslös katt så nej. Om jag inte bodde mitt ute i ingenstans skulle jag inte släppa ut katten.

En katt som växer upp som innekatt vet inget annat och det är inget synd om den. Det är skillnad på att tvinga in en katt som redan är van att vara ute jämt.

• Deeru
    Magical skrev 2020-08-23 10:37:39 följande:
    Ni bor inte så att man kan släppa en katt hur som helst, tycker i alla fall jag. Katter lär sig nog till viss del att akta sig, men med tanke på hur ofta man får se bilder på överkörda katter så är det nog en lite naiv förhoppning, det där. 

Sedan är era barn rätt små. Visst är det mysigt med en gosekatt att kela med men ni vet inte hur länge barnen tycker det är roligt med en katt. Man ska tömma bajslådan osv. Inte bara roligt. 

Mitt tips är att ni provar med ett lite enklare husdjur först, om ni gärna vill ha ett husdjur, tex en kanin. Vi har kaniner som bor utomhus året runt, tex. 
    Jag har både katt och kanin och tycker nog att kaninen kräver betydigt mer än katterna. (Den bor inne frigående förståss)
  • Deeru
    Sasu skrev 2020-08-24 14:46:40 följande:

ni får ju räkna med mer veterinärbesök ifall ni har utekatt, behöver avmaskas oftare, mer skador, måste kastreras, årliga vaccinationer[gäller såklart innekatt också]. En katt är mer ansvar än vad folk tror. Man skaffar inte en bara för att det är mysigt och för att barnen vill ha en.. Barn tröttnar fort. Sen är det ju alla riskerna för katten utomhus, rävar, andra katter, hundar, gå vilse, springa bort, fastna någonstans, bli innestängd, bli påkörd etc etc. Sen om ni inte vill ha världens räkning från veterinären så ska ni ju helst ha en försäkring på katten.

Om du är beredd på alla kostnader och ansvar som kommer med en katt, speciellt en utekatt. Så kör på.

Oavsett inne eller utekatt måste den ju kastreras
Svar på tråden Vore det dumt av oss att skaffa en katt?