• Sun 23 Aug 2020 15:08
    418 visningar
    6 svar
    6
    418

    Ta med litet barn på museum?

    Hur tidigt kan man ta med bebis på museum?

    Vi förutsätter att man för smidighetens skull tar bil dit.

    Det går att gå ut till bilen för att t ex amma eller om barnet blir otröstligt. Det går att komma utomhus och sen gå in igen om det skulle behövas.

    Inne på museet får man inte gå med vagn utan barnet får vara i en sele eller sjal. Det finns skötrum.

    Förstår såklart att det är individuellt och att man får göra det utefter barnets förutsättningar och personlighet. Barnet är så litet att det inte kommer att få ut något av själva kulturupplevelsen.

    Egna erfarenheter och idéer?

  • Svar på tråden Ta med litet barn på museum?
  • Anonym (Mamma­)
    Sun 23 Aug 2020 15:26
    #1

    Ungefär när barnet är ett halvår gammalt kan man ha det i sele, kanske tidigare om man har bärsjal. Viktigt att tänka på att nacken ska vara stabil helst.

    Ni går ju på museum för er egen skull och inte för barnets de första åren.

  • Sun 23 Aug 2020 15:38
    #2

    Du kan väl i princip ha med ditt barn på museum direkt tänker jag. Det finns spädbarnsinlägg till bärselen så att du kan bära enkelt. Jag förstår inte riktigt vad hindret skulle vara? Som du säger, självklart får du ju gå ut om bebisen gråter och därmed stör andra besökare.

    Betydligt lättare att ta med en bebis än ett småbarn som inte kan vara tyst eller sitta still långa stunder! Vi har dock tagit med vårt barn till museer från ett-årsåldern och tittat på färger och motiv på tavlor tillsammans, men det går bara korta stunder.

  • Sun 23 Aug 2020 16:55
    #3

    Tack för svar!

  • Sun 23 Aug 2020 17:06
    #4

    Min son var nog inte mer än tre veckor när vi gick på museum första gången (ett ganska folktomt museum i anslutning till Stockholms slott). Hans första levnadsår var vi flitiga museibesökare och anpassade oss efter museet gällande framkomlighet, smidigast är ju oftast att bära i sjal/sele. Amning har aldrig varit något problem, finns gott om sittplatser på tex Nationalmuseum där jag ammat honom.

    Museer (Åtminstone i Stockholmsregionen) har ofta bra skötrum och möjligheter till att värma ersättning samt hörnor där man kan amma i lugn och ro. Vissa museet är lite bökiga med hissar men du kan som sagt alltid ställa vagnen och ta bebisen i sjal/sele.

  • Sun 23 Aug 2020 19:52
    #5
    Anonym (Mamma) skrev 2020-08-23 15:26:40 följande:

    Ungefär när barnet är ett halvår gammalt kan man ha det i sele, kanske tidigare om man har bärsjal. Viktigt att tänka på att nacken ska vara stabil helst.

    Ni går ju på museum för er egen skull och inte för barnets de första åren.


    Man kan ha en nyfödd i bärsele, vi har burit våra barn redan på BB :) Så smidigt!
  • Mon 24 Aug 2020 11:52
    #6

    Som andra säger: för tidigt finns nog inte. Spädbarn är ju rätt smidiga att ta med sig.

    En mindre smidig ålder att ta med barn någonstans är omkring 1,5-2,5 år, när de knappt går att ha i möblerade rum - men jag kan tipsa om att stora museum faktiskt fungerar jättebra då, om man vill ha lite miljöombyte. Min lille fullkomligt älskade de långa, långa gångarna och kunde gå/springa runt där och se sig omkring länge, länge på allt spännande. Det mesta var i glasmontrar så jag behövde inte passa på honom hela tiden och eftersom jag var föräldraledig kunde jag anpassa tiden så att vi var där när museet var i princip folktomt. Extra bra aktivitet en het sommardag när man behöver akta sig från solen - INGEN går på museum då.

Svar på tråden Ta med litet barn på museum?